sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Barometr Providenta: Rodzice łączą nowe i używane elementy wyprawki, by zachować równowagę w domowym budżecie
Co czwarty rodzic (24,5 proc.) planuje ograniczyć zakres wyprawki szkolnej dziecka z powodu rosnących kosztów życia – wynika z najnowszego Barometru Providenta. Jako największe obciążenie finansowe badani najczęściej wskazują zakup podręczników (34,5 proc). Jeśli budżet domowy wymagałby oszczędności, to połowa rodziców (50,6 proc.) rezygnowałaby z kupna sprzętu elektronicznego, a ponad jedna trzecia (34,8 proc.) z zajęć dodatkowych.
Jak wynika z najnowszego Barometru Providenta, wciąż największym obciążeniem finansowym związanym z wyprawką szkolną są podręczniki (34,5 proc.). Mimo że w klasach 1-8 szkoły podstawowej niemal wszystkie podręczniki są darmowe, jednak rozwiązanie to nie obejmuje wszystkich etapów kształcenia, między innymi szkół średnich. W efekcie ta kategoria pozostaje wysoko w domowych wydatkach.
Tuż za podręcznikami znalazły się nowe ubrania i buty, na które wskazał prawie co trzeci rodzic (29,6 proc.). Plecak, wymieniony przez 12,9 proc. respondentów, również może być znacznym wydatkiem – szczególnie jeśli wybieramy model ergonomiczny i w modnym wzorze, co zwykle wiąże się z wyższą ceną. Warto też zauważyć rosnącą rolę technologii – sprzęt elektroniczny potrzebny do nauki jako największe obciążenie wskazało 13,1 proc. rodziców, co sugeruje, że szkolna wyprawka coraz częściej wykracza poza zeszyty i kredki, obejmując narzędzia niezbędne do cyfrowej edukacji.
– Wydatki na ubrania i buty rosną wraz z cenami odzieży i obuwia, a dodatkowo wielu rodziców kieruje się chęcią zapewnienia dziecku produktów dobrej jakości z trwałych materiałów, co ogranicza możliwości cięcia kosztów. W przypadku sprzętu elektronicznego mamy do czynienia z nowym standardem – rodzice coraz częściej traktują go nie jako opcjonalny wydatek, ale obowiązkowy element wyposażenia dziecka – dodaje Agnieszka Baran z Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej Provident Polska.
Nie wszystko nowe – wyprawki mieszane to codzienność
Według danych z Barometru Providenta ponad 64,8 proc. rodziców deklaruje zakup wyłącznie nowych elementów wyprawki. Pewnych artykułów – jak zeszyty, kredki czy przybory plastyczne – nie da się nabyć z drugiej ręki, jednak już 28,3 proc. badanych stosuje strategię mieszaną, łącząc zakupy nowych produktów z używanymi. Takie podejście pozwala obniżyć koszty, szczególnie w przypadku plecaków, piórników czy części garderoby, które mogą posłużyć dłużej niż jeden sezon.
– Wśród rodziców, którzy decydują się na wyprawkę mieszaną lub w całości z rzeczy używanych, najczęściej drugie życie dostają podręczniki i książki – wskazało je aż 73,8 proc. badanych z tej grupy. To element, w którym oszczędności są najbardziej odczuwalne, a jakość używanego egzemplarza zwykle nie odbiega od nowego – komentuje Agnieszka Baran z Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej Provident Polska.
Co czwarty rodzic (27,1 proc.) z tej grupy sięga też po używane ubrania i buty, a niemal co piąty (18,6 proc.) po sprzęt elektroniczny, taki jak tablet czy komputer. Rzadziej ponownie wykorzystywane są plecaki i piórniki (9,5 proc.) oraz przybory szkolne (4,8 proc.).
Oszczędności w szkolnym budżecie: z jakich wydatków rezygnują rodzice w pierwszej kolejności?
Jak pokazuje najnowszy Barometr Providenta, już co czwarty rodzic (24,5 proc.) planuje w tym roku ograniczyć zakres zakupów związanych z powrotem dziecka do szkoły. Jednocześnie co trzeci (35,7 proc.) nie jest jeszcze w stanie określić, czy podejmie takie działanie. Na przeciwnym biegunie jest prawie 40 proc. respondentów, którzy deklarują, że mimo rosnących kosztów życia nie zamierza w ogóle ograniczać wyprawki.
– W ramach naszego badania zapytaliśmy także rodziców, z jakich wydatków zrezygnowaliby w pierwszej kolejności, gdyby budżet domowy był napięty. Co drugi z nich wskazywał sprzęt elektroniczny, a co trzeci zajęcia dodatkowe. Co piąty wymieniał także wycieczki szkolne, a co szósty zakup nowych ubrań i butów – mówi Agnieszka Baran. – W tym roku na wyprawkę szkolną jednego dziecka rodzice wydadzą przeciętnie ponad 617 zł. Posiadają zatem więcej niż jedno dziecko mogą to być już znaczne kwoty, dlatego część opiekunów decyduje się na oszczędności – podsumowuje.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w lipcu 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.