handel nauka/edukacja/szkolenia
Sierpień w branży retail pod znakiem szkolnych zakupów. Co trzeci rodzic skompletuje wyprawkę z pomocą AI
Back to school w pełni. Choć z badań przeprowadzonych w 2025 roku przez SW Research wynika, że co trzeci rodzic zaczyna kompletować wyprawkę minimum miesiąc przed rozpoczęciem roku szkolnego, większość zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Szczyt sezonu rozpocznie się w połowie sierpnia – w ostatnich dwóch tygodniach miesiąca na zakupy uda się 49 proc. rodziców, a 12 proc. zrealizuje to zadanie dopiero na początku września[1]. Coraz częściej w kompletowaniu wyprawki pomagają klientom narzędzia AI oraz media społecznościowe. nowoczesne technologie podpowiadają m.in. gdzie znaleźć najlepsze promocje. Jak wskazują eksperci INEOGroup, detaliści stoją teraz przed ostatnią szansą na skorzystanie z popytu na artykuły szkolne i zwiększenie przychodów.
Gdzie klienci wybiorą się na zakupy w sezonie back to school?
Według raportu Deloitte z 2025 roku aż 83 proc. badanych wybierze się po szkolną wyprawkę do sklepów powierzchniowych. Odpowiedź ta znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia kolejny rok z rzędu[2]. Cały czas rośnie też zainteresowanie e-commerce, około 68 proc. rodziców kupi niezbędne produkty w sieci. Sezon back to school to także szansa dla sklepów specjalistycznych, np. odzieżowych i elektronicznych. Badania wskazują, że na szkolne zakupy wybierze się do nich kolejno 30 i 23 proc. kupujących.
Jak wskazuje Witold Miśniakiewicz, Prezes Zarządu INEO, z danych wynika, że szansę na wykorzystanie potencjału sezonu back to school mają detaliści działający w różnych branżach, przy czym w lepszej sytuacji są ci przedsiębiorcy, którzy wdrożyli strategię omnichannel.
– Równoczesne funkcjonowanie sklepu stacjonarnego i online to szansa na trafienie do różnych grup odbiorców – tych, którzy przed zakupem produktów do szkoły chcą je zobaczyć na żywo i przetestować oraz tych, którzy w natłoku obowiązków związanych z końcówką wakacji chętnie skompletują wyprawkę przez Internet. Wdrożenie różnych kanałów sprzedaży nie jest jednak gwarancją sukcesu, zwłaszcza bez optymalizacji procesów logistycznych i biznesowych. Główną rolę odgrywa tutaj integracja systemu wykorzystywanego w sklepie z innymi rozwiązaniami, przede wszystkim platformami e-commerce i aplikacjami mobilnymi. To dzięki niej możliwa jest automatyzacja przepływu informacji w całym ekosystemie IT sklepu, co zapewnia spójność danych dotyczących przykładowo stanów magazynowych. Ich kontrola w czasie rzeczywistym jest szczególnie ważna w przypadku wysokich sezonów, takich jak back to school – wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, INEO.
Wyprawka 2.0. AI i social media w nowym roku szkolnym
W szkolnych zakupach pomogą rodzicom media społecznościowe oraz sztuczna inteligencja. Z pierwszej opcji skorzysta 41 proc. osób, w tym 75 proc. “zetek”, 46 proc. millenialsów i 31 proc. przedstawicieli pokolenia X[3]. Generatywna AI będzie z kolei wsparciem dla 33 proc. klientów – 67 proc. “zetek”, 34 proc. millenialsów i 29 proc. osób z generacji X[4]. Obie technologie posłużą przede wszystkim do porównania cen i funkcjonalności. Odsetek osób planujących osiągnąć ten cel przy pomocy social mediów wynosi 55 proc., z kolei w przypadku sztucznej inteligencji – 66 proc.
Fakt porównywania cen wskazuje na to, że w sezonie back to school konsumenci chcą robić zakupy jak najtaniej. Mimo że to szeroka oferta jest dla nich najważniejsza podczas wyboru miejsca szkolnych zakupów, duże znaczenie mają także niskie ceny[5]. W przypadku sklepów stacjonarnych opcję tę wskazało 36 proc. osób, a internetowych – 34 proc. Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes ds. Sprzedaży w INEO, wskazuje, że w przyciągnięciu potencjalnych klientów może pomóc przygotowanie odpowiedniej strategii promocji.
– Rabaty i programy lojalnościowe są swego rodzaju złotym środkiem między oczekiwaniami konsumentów i możliwościami detalistów. Pierwsi chcą kupować tanio, a drudzy próbują radzić sobie z presją marży, która według badań znajduje się w pierwszej trójce wyzwań na 2025 rok u co trzeciego przedsiębiorcy z branży retail[6]. Przygotowanie strategii zniżek warto rozpocząć od sprawdzenia, jakie możliwości daje nam w tym zakresie system IT. Niestety, nie wszystkie rozwiązania obsługują złożone scenariusze promocji, a właśnie takie są szczególnie skuteczne w sezonie back to school. Dlaczego? Ponieważ rodzice rzadko udają się do sklepu, by kupić w nim jeden konkretny przedmiot do szkoły. Zwykle chcą zgromadzić jak największą część wyprawki, czasami dla więcej niż jednego dziecka. W takiej sytuacji świetnie sprawdzają się promocje warunkowe, kombinowane lub wielopoziomowe, np. promocje typu „kup więcej – zapłać mniej” – dodaje Krzysztof Łukaszek, INEO.
Dzieci wybierają, rodzice kupują… więcej
Specyfiką sezonu back to school jest fakt aktywnego udziału uczniów w całym procesie zakupowym. Wizyta w sklepie wiąże się z koniecznością znalezienia kompromisu między oczekiwaniami dzieci a wymaganiami rodziców. Tym pierwszym zależy przede wszystkim na wyglądzie i modnym designie produktów, z kolei dorośli zwracają uwagę na jakość, trwałość i cenę. Ostatni z wymienionych czynników nie powinien zaskakiwać, ponieważ aż 6 na 10 konsumentów przyznaje, że preferencje ich dziecka wpływają na zwiększenie szkolnych wydatków[7].
– Odmienne oczekiwania rodziców i dzieci oraz różnorodność gustów jest dla detalistów sporym wyzwaniem logistycznym, wiąże się bowiem z koniecznością zapewnienia klientom szerokiego asortymentu – mówi Damian Surajewski, Lider Zespołu Jakości Oprogramowania w INEO, od początku kariery zawodowej związany z branżą retail. – Zarządzanie przestrzenią magazynową i sklepową w czasie, gdy sezon back to school nakłada się na wakacyjne wyprzedaże, jest szczególnie trudne dla sklepów o małej powierzchni. W takiej sytuacji nieoceniona jest automatyzacja procesów logistycznych i biznesowych, które ułatwią realizację zamówień, zarządzanie dostawami oraz kontrolę stanów magazynowych. Przede wszystkim jednak będą w czasie rzeczywistym zapewniać dane, które umożliwią podjęcie szybkich i trafnych decyzji biznesowych.
Sezon back to school rozpoczyna się w lipcu, a jego szczyt przypada na drugą połowę sierpnia. Jeszcze w pierwszym tygodniu września detaliści mogą spodziewać się nieco większego zainteresowania produktami szkolnymi, a po tym czasie ich sprzedaż znacznie spadnie. To zatem ostatni dzwonek, by skorzystać z potencjału trwającego czasu – następna szansa dopiero w przyszłym roku.
[1] Wyprawka szkolna 2025, badanie SW Research dla Empiku
[2] 2025 Deloitte Back-to-School Survey
[3] 2025 Deloitte Back-to-School Survey
[4] 2025 Deloitte Back-to-School Survey
[5] Wyprawka szkolna 2025, badanie SW Research dla Empiku
[6] The State of Grocery Retail Europe 2025
[7] 2025 Deloitte Back-to-School Survey
kontakt dla mediów
Natalia Bejda
n.bejda@lightscape.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Natalia Bejda
n.bejda@lightscape.pl