internet sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Rusza druga edycja kampanii Scamming Out
Redakcje „Pulsu Biznesu” i Bankier.pl inicjują drugą edycję kampanii „Scamming Out! Stop oszustwom finansowym i manipulacji w sieci!”. Jak pokazują dane aż 78% Polaków obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w internecie*, zaś 66% wyraża chęć poszerzenia swojej wiedzy o zagrożeniach w sieci**. I taki właśnie cel ma kampania Scamming Out. Oprócz edukacji ambicją inicjatorów projektu jest także wypracowanie konkretnych rozwiązań zwiększających skuteczność walki ze scamem.
Cyberprzestępczość w Polsce rośnie w zastraszającym tempie – według danych Narodowego Banku Polskiego w 2024 roku cyberprzestępcy ukradli Polakom ok. 650 mln złotych. Oszustwa finansowe stają się coraz bardziej wyrafinowane i trudne do wykrycia. Przestępcy nieustannie rozwijają nowe metody wyłudzania pieniędzy, dlatego zjawisko dotyka szerokiego grona osób - od indywidualnych konsumentów po przedsiębiorców i instytucje. Jednocześnie świadomość zagrożeń i wiedza na temat skutecznych metod ochrony wciąż pozostają niewystarczające.
- Przestępców stać na nowe narzędzia, ponieważ oszukańczy biznes przynosi roczne dochody przekraczające 1 bln dolarów. Walka z oszustwami finansowymi staje się priorytetowym zadaniem nie tylko dla specjalistów od fraudów, ale i całych krajów. Mamy świadomość, że pierwsza edycja kampanii Scamming Out otworzyła oczy wielu odbiorcom, jednak dostrzegamy potrzebę kontynuacji działań w zakresie edukacji społecznej - stałego ostrzegania i uświadamiania o zagrożeniach ze strony oszustów. Dlatego też „Puls Biznesu” i Bankier.pl, przy udziale 12 topowych brandów polskiego rynku, po raz drugi inicjują akcję Scamming Out! - mówią Eugeniusz Twaróg, zastępca redaktora naczelnego "Pulsu Biznesu" i Tomasz Goss-Strzelecki, zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl.
Centralnym punktem inicjatywy jest strona scammingout.pl, gdzie znaleźć można pogłębione informacje na temat oszustw w sieci. Dostarcza ona newsy dotyczące scamów, poradniki z konkretnymi podpowiedziami na temat rozpoznawania i ochrony przed oszustwami oraz artykuły eksperckie i wideocasty. W ramach kampanii planowana jest także seria cotygodniowych Scam Alertów i raportów, a także konferencja tematyczna i szereg akcji niestandardowych.
O tym, jak ważnym tematem są finansowe oszustwa internetowe, świadczy liczne grono patronów kampanii. Do instytucji, które wspierają ją od początku jako patroni honorowi, czyli Ministerstwa Cyfryzacji, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznika Finansowego, w ramach drugiej edycji dołączył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Inicjatywa ma charakter ponad podziałami, dlatego przyłączają się do niej także Partnerzy reprezentujący różne sektory gospodarki. Obecna odsłona kampanii potrwa do końca roku.
Źródło:
* Badanie reprezentatywne Polaków, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Bank, wrzesień 2024
**Cyberbezpieczeństwo oczami Polaków 2024", badanie przygotowane przez Fundację Digital Poland we współpracy z GfK Polonia oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego.