ekonomia/biznes/finanse

Wyniki finansowe Grupy Santander Bank Polska po I półroczu 2025

Zysk należny akcjonariuszom Grupy Santander Bank Polska w I półroczu 2025 wyniósł 2,7 mld zł. Dochody ogółem wzrosły o 8% r/r. Grupa ma silną pozycję kapitałową.

Wyniki I poł. 2025 roku 

  • Dochody ogółem w I poł. 2025 roku wyniosły 8 mld zł; wzrosły o 8% r/r
  • Wynik z tytułu odsetek wyniósł 6,3 mld zł i wzrósł o 7% r/r
  • Wynik z tytułu prowizji wyniósł 1,5 mld zł i wzrósł o 6% r/r
  • Koszty operacyjne ogółem w I poł. 2025 roku wyniosły 2,5 mld zł i wzrosły o 10% r/r głównie pod wpływem inflacji, podwyżek wynagrodzeń, kosztów IT. Po wyłączeniu składek na BFG koszty ogółem wzrosły o 7% r/r
  • Obciążenia związane z podatkami w I poł. 2025 roku wyniosły niemal 1,8 mld zł (w tym m.in. 1 mld zł podatku CIT i 410 mln zł podatku bankowego), a koszty regulacyjne łącznie wyniosły dodatkowe 335 mln złotych
  • W I poł. 2025 roku łączny wynik na rezerwach, na poziomie skonsolidowanym, wyniósł 243 mln zł i był o 46% niższy w ujęciu rocznym

 

Kapitały: Silna pozycja kapitałowa Grupy Santander Bank Polska: współczynnik kapitałowy na poziomie 18,06% oraz Tier1 na poziomie 17,31% zapewniają bezpieczeństwo prowadzonej działalności i stabilny wzrost.

Klienci: Na koniec czerwca 2025 r. skonsolidowane należności brutto od klientów wyniosły 163 mld zł i zwiększyły się o 6% r/r w ujęciu porównywalnym. Należności od klientów indywidualnych wyniosły 77 mld zł, a należności od podmiotów gospodarczych 86 mld zł.

Na koniec czerwca 2025 roku depozyty klientów wzrosły o 10% w stosunku do końca czerwca 2024 r. w ujęciu porównywalnym i wyniosły 221 mld zł.

Linie Biznesowe: Wzrost sprzedaży kredytów gotówkowych oraz hipotecznych. Dynamiczny wzrost liczby klientów zamożnych. Rozszerzenie funkcjonalności aplikacji mobilnej – o m.in.: otwieranie konta dla dziecka oraz moduł zarządzania funduszami inwestycyjnymi wraz z elementami edukacyjnymi. Nowości w ofercie dla MŚP: usługa wpłat we wpłatomatach Euronet oraz Cele firmowe w aplikacji mobilnej – systematyczne oszczędzanie na określone cele.

 

Bankowość detaliczna:

  • 4,8 mln kont osobistych w złotych (+2% r/r);
  • 3,4 mln (+6% r/r) aktywnych klientów digital, w tym 3,0 mln klientów mobilnych (+9% r/r);
  • 105 mln transakcji w bankowości mobilnej w II kw.  (+17 r/r);
  • 3,1 mld zł sprzedaży kredytów gotówkowych w II kw. (6,0 mld zł w I półroczu), +4% II kw. 2024; wzrost portfela brutto o 7% r/r do 18,6 mld zł;
  • 1,6 mld zł sprzedaży kredytów hipotecznych w II kw. (4 mld zł w I półroczu), -11% II kw. 2024 – wzrost portfela (PLN) brutto o 4% r/r do 54,3 mld zł.

 

MŚP:

  • 16 tys. otwartych kont firmowych w II kw. (36 tys. w I półroczu),, +9% II kw. 2024;
  • 402 tys. (+7% r/r) aktywnych klientów digital, w tym 255 tys. klientów mobilnych (+18% r/r);
  • 3,2 mln transakcji w bankowości mobilnej w II kw. (+24 r/r);
  • Wzrost portfela brutto kredytów MŚP o 5% r/r do 18,3 mld zł;
  • Leasing dla MŚP – wzrost portfela o 12% r/r do 9,2 mld zł.

 

Bankowość Biznesowa i Korporacyjna:

  • Wzrost wolumenów kredytowych o 9% r/r oraz wzrost limitów kredytowych o 11% r/r;
  • Wzrost wolumenów depozytowych o 11% r/r przy utrzymaniu bardzo niskiego kosztu finansowania;
  • Koncentracja na cross-sellu i rozwój dochodów odpornych na spadek stóp procentowych – wzrost prowizji o +13% r/r;
  • Rozwój biznesu w kanałach cyfrowych: wzrost dochodów w kantorze eFX +12% r/r, wzrost liczby klientów mobilnych +17% r/r.

 

Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna:

  • 117% r/r wzrost przychodów z tytułu transakcji usług na rynku kapitałowym (ECM);
  • 42% r/r wzrost przychodów z tytułu transakcji Departament Klientów Instytucjonalnych Biura Maklerskiego;
  • 17% r/r wzrost przychodów z tytułu transakcji w Departamencie Usług Skarbu;
  • 15% r/r wzrost przychodów z tytułu transakcji w Biurze Trade Finance.

 

LEASING:

  • Wartość portfela leasingowego 16,2 mld zł – wzrost 10%r/r;
  • Dynamika finasowania klientów z segmentuMŚP 7,8% r/r;
  • Świetny wynik w finansowaniu zielonych inwestycji40% r/r, wartość sfinansowanych aktywów 444 mln. 

 

Faktoring:

  • Obroty wyniosły 24,8 mld zł (+7% r/r);
  • Portfel kredytów 9 mld zł (+7% r/r);
  • W II kwartale 2025 r. Santander Factoring jest liderem rynku pod względem bilansu zwiększając saldo o 7% r/r.
  • Santander Factoring jest na drugiej pozycji w finansowaniu zobowiązań (6% wzrost r/r i 17% udział w rynku).
kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
Obszar Komunikacji i Doświadczenia Marki, Santander Bank Polska S.A.
Biuro Prasowe

biuro.prasowe@santander.pl

Monika Nowakowska
Dyrektor Departamentu Public Relations, Santander Bank Polska S.A.
Monika Nowakowska

monika.nowakowska@santander.pl

tel: 22 586 80 40

informacje o firmie

Grupa Santander Bank Polska S.A. jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring.

Grupa Santander to wiodąca komercyjna Grupa bankowa, z siedzibą w Hiszpanii, założona w 1857 r., a także jeden z największych banków na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. Działalność Grupy Santander koncentruje się na 5 globalnych obszarach biznesowych: Bankowości Detalicznej i Komercyjnej, Digital Consumer Bank, Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Wealth Management i Ubezpieczeniach, a także Płatnościach (PagoNxt i Karty). Taki model operacyjny umożliwia bankowi skuteczniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z połączenia globalnej skali działalności z lokalnym przywództwem. Grupa Santander dąży do tego, aby stać się najlepszą otwartą platformą usług finansowych świadczonych klientom indywidualnym, MŚP, klientom korporacyjnym a także instytucjom finansowym i rządom. Misją banku jest pomaganie klientom w codziennych sukcesach w duchu wartości Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie.  Grupa Santander jest bankiem działającym w sposób odpowiedzialny i zobowiązała się m.in przeznaczyć w latach 2019–2030 kwotę 220 mld EUR na finansowanie inwestycji i rozwiązań proekologicznych. Według stanu na koniec czerwca 2024 r. Grupa Santander miał 168 mln klientów, 8300 oddziałów i 209 500 pracowników, a wartość środków zdeponowanych w banku przez klientów wynosiła 1,3 bln EUR.

Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl

kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
Obszar Komunikacji i Doświadczenia Marki, Santander Bank Polska S.A.
Biuro Prasowe

biuro.prasowe@santander.pl

Monika Nowakowska
Dyrektor Departamentu Public Relations, Santander Bank Polska S.A.
Monika Nowakowska

monika.nowakowska@santander.pl

tel: 22 586 80 40

informacje o firmie

Grupa Santander Bank Polska S.A. jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring.

Grupa Santander to wiodąca komercyjna Grupa bankowa, z siedzibą w Hiszpanii, założona w 1857 r., a także jeden z największych banków na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. Działalność Grupy Santander koncentruje się na 5 globalnych obszarach biznesowych: Bankowości Detalicznej i Komercyjnej, Digital Consumer Bank, Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Wealth Management i Ubezpieczeniach, a także Płatnościach (PagoNxt i Karty). Taki model operacyjny umożliwia bankowi skuteczniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z połączenia globalnej skali działalności z lokalnym przywództwem. Grupa Santander dąży do tego, aby stać się najlepszą otwartą platformą usług finansowych świadczonych klientom indywidualnym, MŚP, klientom korporacyjnym a także instytucjom finansowym i rządom. Misją banku jest pomaganie klientom w codziennych sukcesach w duchu wartości Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie.  Grupa Santander jest bankiem działającym w sposób odpowiedzialny i zobowiązała się m.in przeznaczyć w latach 2019–2030 kwotę 220 mld EUR na finansowanie inwestycji i rozwiązań proekologicznych. Według stanu na koniec czerwca 2024 r. Grupa Santander miał 168 mln klientów, 8300 oddziałów i 209 500 pracowników, a wartość środków zdeponowanych w banku przez klientów wynosiła 1,3 bln EUR.

Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl