technologie ekonomia/biznes/finanse

Ochrona behawioralna w Banku Pekao

30.07.2025 | Bank Pekao SA

Bank Pekao S.A., we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., uruchamia ochronę behawioralną dla klientów korzystających z bankowości elektronicznej. To nowe rozwiązanie, które ma wzmocnić ochronę klientów przed różnymi zagrożeniami ze strony cyberprzestępców.

Od 1 lipca br. klienci Banku Pekao mogą aktywować usługę ochrony behawioralnej. Można to zrobić w aplikacji PeoPay, serwisie internetowym Pekao24, poprzez infolinię banku lub w dowolnej placówce. Niezbędne jest do tego wyrażenie zgód na przetwarzanie danych. Usługa zacznie działać od początku września 2025 r. u wszystkich klientów, którzy dokonali jej aktywacji.

Ochrona behawioralna opiera się na wszechstronnej analizie niepowtarzalnych cech zachowania użytkownika podczas korzystania z serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji mobilnej PeoPay. Gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o tym, w jaki sposób użytkownik: korzysta z klawiatury, porusza kursorem lub palcem po ekranie, przewija strony czy trzyma urządzenie mobilne. Dzięki nim tworzony jest dynamiczny wzorzec behawioralny klienta, a informacje o nim są przekazywane do systemu antyfraudowego. W przypadku znacznego odchylenia od wzorca, bank będzie mógł skuteczniej identyfikować podejrzane operacje, zablokować ich realizację i skierować je w razie potrzeby do dodatkowej autoryzacji. Wobec szybkiego rozwoju dostępnych dla przestępców technologii i coraz bardziej zaawansowanych scenariuszy oszustw, tradycyjne metody weryfikacji mogą nie być wystarczające. Loginy, hasła, kody SMS czy autoryzacja mobilna, mogą nie być dostatecznym zabezpieczeniem dostępu do bankowości elektronicznej i realizacji operacji - szczególnie w sytuacjach phishingu, różnego typu manipulacji socjotechnicznej, czy nawet przejęcia dostępu do urządzenia klienta. 

Warto również podkreślić, że ochrona behawioralna jest usługą całkowicie darmową dla klientów Banku Pekao. Nie wymaga dodatkowych czynności po jej aktywacji. Jej działanie jest niewidoczne dla użytkowników bankowości elektronicznej, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych. Klienci, którzy zdecydują się z niej skorzystać, zyskają większą szansę na minimalizacje strat finansowych i psychicznych w przypadkach wystąpienia prób oszustw. Bank będzie w stanie szybciej wykryć atak przestępców i przeciwdziałać nieuprawnionemu dostępowi do bankowości elektronicznej.

Wdrażając ochronę behawioralną Bank Pekao dołączył do grona innych instytucji finansowych, które już z powodzeniem ją wykorzystują. Coraz więcej podmiotów dostrzega potrzebę wzmocnienia ochrony klienta nie tylko na poziomie „tradycyjnych” metod weryfikacji, ale także szerszej ochrony kontekstowej i behawioralnej. Wdrażana technologia nie tylko wzmacnia systemy antyfraudowe w wykrywaniu oszustw, ale także zwiększa zaufanie klientów do nowoczesnych narzędzi bankowości elektronicznej.

Więcej informacji o nowej usłudze ochrony behawioralnej można znaleźć na stronie: Ochrona behawioralna - Bank Pekao S.A.

Paweł Krakowiak – dyrektor Departamentu Przeciwdziałania Fraudom. Z bankiem związany ponad 15-lat. Menadżer z bogatym doświadczeniem. Posiada szerokie kompetencje w obszarach IT, bezpieczeństwa, audytu, ryzyka, nowych technologii oraz zarządzania procesami.

informacje o firmie

załączniki

informacje o firmie