turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse
Barometr Providenta: Wakacyjne szaleństwo, ale budżet pod kontrolą - tak płacą Polacy na urlopie
Wakacyjny budżet chętnie dzielimy na raty. Choć większość Polaków wciąż finansuje urlop z bieżących środków, więcej niż co trzeci (40,2 proc.) deklaruje, że wspiera się kartą kredytową – wynika z badania Barometr Providenta. Najchętniej wybieraną formą płatności podczas wakacyjnych podróży jest gotówka – wybiera ją aż 71 proc. badanych.
Gotówka trzyma się mocno
Podczas wyjazdów wakacyjnych Polacy najczęściej płacą gotówką – wynika z badania Barometr Providenta. Taką formę płatności na urlopie wybiera 71 proc. ankietowanych. Chętnie korzystamy też z płatności bezgotówkowych: 61,7 proc. płaci kartą debetową lub kredytową, 29 proc. BLIKIEM lub przelewem natychmiastowym, a 19,8 proc. – portfelami cyfrowymi (np. Apple Pay, Google Pay). Z tych dwóch ostatnich form płatności najchętniej korzystają młodsi urlopowicze – używa ich w sumie 69,7 proc. badanych w grupie 18-24 i aż 83,9 proc. w grupie 25-34.
– Gotówka wciąż często kojarzy się z większą kontrolą nad wydatkami, szczególnie podczas wakacji. Ale coraz częściej towarzyszą jej również płatności bezgotówkowe, które zwiększają wygodę i bezpieczeństwo podróżowania – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
– Widać to szczególnie wśród młodszych urlopowiczów, którzy mają smartfon zawsze pod ręką
i równie chętnie, co po krem z filtrem, sięgają po BLIKA czy płatności mobilne. Zamiast pilnować portfela, wolą korzystać z prostej i nowoczesnej aplikacji w swoim telefonie.
Nawyki płatnicze przenosimy też za granicę
Jedynie 26,9 proc. Polaków deklaruje, że nie wyjeżdża poza granice kraju. Oznacza to, że blisko trzy na cztery osoby miały doświadczenia z zagranicznymi podróżami. Jednak bez względu na kierunek wakacyjnych wyjazdów, nasze podejście do płatności pozostaje podobne.
Wyjeżdżając za granicę, Polacy najchętniej sięgają po gotówkę (44,7 proc.), ale coraz większą rolę odgrywają nowoczesne metody płatności – szczególnie wśród młodszych turystów. Kartą kredytową lub debetową płaci za granicą 29,4 proc. respondentów, a 18,3 proc. korzysta z aplikacji mobilnych i cyfrowych portfeli.
W finansowaniu urlopu pomocne karty kredytowe
Nie zawsze jednak wakacyjne wydatki ponosimy z własnej kieszeni. 40,2 proc. Polaków zdarzyło się korzystać z karty kredytowej, aby sfinansować wakacje lub ich element (np. noclegi, transport, bilety itd.). Najczęściej taka odpowiedź padała w grupie wiekowej 25-34 – wśród nich niemal co drugi urlopowicz (46 proc.) regularnie lub sporadycznie płaci za wakacje kartą kredytową.
– Jest też część osób, która kalkuluje, jak pogodzić chęć wypoczynku z ograniczonym budżetem. Dla niektórych to oznacza sięgnięcie po środki zewnętrzne, jak zakupy ratalne czy kredyty. Warto jednak pamiętać, by te decyzje były świadome i poprzedzone analizą domowego budżetu – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Dla Polaków najważniejszą korzyścią płynącą z korzystania z kart kredytowych w czasie urlopu jest poczucie bezpieczeństwa – na ten aspekt wskazało aż 33,8 proc. respondentów. Brak konieczności noszenia gotówki minimalizuje ryzyko jej utraty i ułatwia zarządzanie wydatkami. Co siódmy badany (14,6 proc.) ceni także możliwość odroczenia płatności, a 11,8 proc. docenia dodatkowy limit środków w razie nieprzewidzianych wydatków.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w czerwcu 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.