technologie ekonomia/biznes/finanse

Ochrona behawioralna w Banku Pekao – nowy wymiar bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej

23.07.2025 | Bank Pekao SA

Od września Bank Pekao S.A., we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., uruchamia innowacyjne rozwiązanie zabezpieczające klientów przed oszustwami. Ochrona behawioralna, będąca dużym wzmocnieniem systemów przeciwdziałania fraudom, pozwoli na bardziej skuteczne rozpoznanie nieuprawnionego dostępu do bankowości elektronicznej poprzez analizę unikalnych wzorców zachowania użytkownika. Nowa usługa będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich klientów, a zgodę na jej aktywację można udzielać od 1 lipca br.

W dobie dynamicznego rozwoju technologii i jednoczesnego wzrostu liczby zaawansowanych cyberoszustw, tradycyjne metody uwierzytelnienia przestają być wystarczające. Loginy, hasła, kody SMS czy autoryzacja mobilna, mogą nie być dostatecznym zabezpieczeniem dostępu do bankowości elektronicznej i realizacji operacji - szczególnie w sytuacjach phishingu, różnego typu manipulacji socjotechnicznej czy nawet przejęcia dostępu do urządzenia klienta. W odpowiedzi na te zagrożenia Bank Pekao uruchamia nową usługę ochrony behawioralnej, która ma na celu zwiększenie skuteczności wykrywania nieuprawnionych dostępów.

- Skala i złożoność oszustw cyfrowych rosną, a przestępcy wykorzystują coraz bardziej zaawansowane metody manipulacji, stąd obowiązkiem banku jest budowanie kultury bezpieczeństwa wśród klientów oraz wdrażanie nowoczesnych i skutecznych narzędzi ochrony. Ochrona behawioralna to krok w rozwijaniu wielowarstwowego systemu zabezpieczeń, dzięki któremu możemy uchronić naszych klientów przed potencjalnym oszustwem. Warto dodać, że nie jest to jedyne rozwiązanie wspomagające bezpieczeństwo środków – już wcześniej wprowadziliśmy m.in. logowanie dwuskładnikowe za pomocą aplikacji PeoPay lub klucza sprzętowego czy możliwość weryfikacji tożsamości pracownika w trakcie rozmowy telefonicznej. Nie zapominamy też o roli edukacji, dlatego stale prowadzimy działania podnoszące świadomość na temat rosnących cyberzagrożeń – mówi Paweł Krakowiak, dyrektor Departamentu Przeciwdziałania Fraudom w Banku Pekao S.A.

Technologia ochrony behawioralnej opiera się na analizie niepowtarzalnych cech zachowania użytkownika podczas korzystania z bankowości elektronicznej – zarówno w serwisie internetowym Pekao24, jak i w aplikacji mobilnej PeoPay. Gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o tym, w jaki sposób użytkownik: korzysta z klawiatury, porusza kursorem lub palcem po ekranie, przewija strony czy trzyma urządzenie mobilne. Z tych danych tworzony jest indywidualny, dynamiczny wzorzec behawioralny klienta. Jeśli system bezpieczeństwa banku, wykorzystujący m.in. te dane, wykryje znaczące odchylenie od wzorca, może zablokować realizację zleconej operacji i skierować ją do dodatkowej autoryzacji. Rozwiązanie nie wymaga żadnych dodatkowych czynności po jego aktywacji – usługa działa w tle, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych.

Od 1 lipca klienci Banku Pekao mogą aktywować usługę ochrony behawioralnej, wyrażając stosowne zgody na przetwarzanie danych, wykorzystując do tego aplikację PeoPay, serwis internetowy Pekao24, kontaktując się telefonicznie przez infolinię bądź udając się do dowolnego oddziału. Gdy formalności te zostaną dopełnione, rozwiązanie zacznie działać automatycznie od września.

Usługa jest wdrażana we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., które posiada zaawansowaną infrastrukturę analityczną m.in. w zakresie oceny ryzyka fraudowego pod względem uwierzytelnienia klienta w sieci. Zintegrowanie rozwiązań behawioralnych z platformą bankowości elektronicznej Banku Pekao pozwala na zwiększenie efektywności i skuteczności detekcji nieautoryzowanych przez klienta działań w czasie rzeczywistym, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z regulacjami nadzorczymi i ochroną prywatności.

Więcej informacji o nowej usłudze ochrony behawioralnej można znaleźć na stronie: Ochrona behawioralna - Bank Pekao S.A.

kontakt dla mediów
Paweł Jurek
Rzecznik Prasowy, Bank Pekao S.A.
Paweł Jurek

media@pekao.com.pl

tel: +48 571 398 741

Krystyna Parnas
Bank Pekao S.A.
Krystyna Parnas

krystyna.parnas@pekao.com.pl

tel: +48 727 421 165

Paweł Bernat
Bank Pekao S.A.
Paweł Bernat

pawel.bernat@pekao.com.pl

tel: +48 887 217 541

Anna Markowska
Bank Pekao S.A.
Anna Markowska

anna.markowska2@pekao.com.pl

tel: +48 722 034 599

Kamila Nowak-Feliszewska
Bank Pekao S.A.
Kamila Nowak-Feliszewska

kamila.nowak@pekao.com.pl

tel: +48 513 180 896

Anna Snitko-Pleszko
Bank Pekao S.A.
Anna Snitko-Pleszko

anna.snitko-pleszko@pekao.com.pl

informacje o firmie

 

 

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 333 mld zł aktywów. Bank posiada drugą co do wielkości sieć oddziałów w kraju. Należy do liderów bankowości korporacyjnej, a jego klientem jest co druga korporacja w Polsce. Zajmuje pierwszoplanową na rynku pozycję w zarządzaniu aktywami, działalności maklerskiej i private banking. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (Pekao okazało się najbardziej odpornym bankiem, zajmując pierwsze miejsce w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA w 2023 roku wśród 70 banków w Europie). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat wypłacił akcjonariuszom łącznie ponad 20 mld zł.

kontakt dla mediów
Paweł Jurek
Rzecznik Prasowy, Bank Pekao S.A.
Paweł Jurek

media@pekao.com.pl

tel: +48 571 398 741

Krystyna Parnas
Bank Pekao S.A.
Krystyna Parnas

krystyna.parnas@pekao.com.pl

tel: +48 727 421 165

Paweł Bernat
Bank Pekao S.A.
Paweł Bernat

pawel.bernat@pekao.com.pl

tel: +48 887 217 541

Anna Markowska
Bank Pekao S.A.
Anna Markowska

anna.markowska2@pekao.com.pl

tel: +48 722 034 599

Kamila Nowak-Feliszewska
Bank Pekao S.A.
Kamila Nowak-Feliszewska

kamila.nowak@pekao.com.pl

tel: +48 513 180 896

Anna Snitko-Pleszko
Bank Pekao S.A.
Anna Snitko-Pleszko

anna.snitko-pleszko@pekao.com.pl

informacje o firmie

 

 

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 333 mld zł aktywów. Bank posiada drugą co do wielkości sieć oddziałów w kraju. Należy do liderów bankowości korporacyjnej, a jego klientem jest co druga korporacja w Polsce. Zajmuje pierwszoplanową na rynku pozycję w zarządzaniu aktywami, działalności maklerskiej i private banking. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (Pekao okazało się najbardziej odpornym bankiem, zajmując pierwsze miejsce w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA w 2023 roku wśród 70 banków w Europie). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat wypłacił akcjonariuszom łącznie ponad 20 mld zł.