handel środowisko naturalne/ekologia sprawy społeczne
Auchan przyspiesza w walce z marnowaniem żywności dzięki technologii Smartway
Strategiczne partnerstwo i skuteczność wspierana przez sztuczną inteligencję – z korzyścią dla planety i siły nabywczej konsumentów. Auchan Polska podsumowuje efekty wdrożenia w swoich sklepach platformy Smartway – opartego na sztucznej inteligencji narzędzia, które dzięki optymalizacji zarządzania produktami z krótką datą przydatności do spożycia pozwala skutecznie przeciwdziałać marnowaniu żywności. Ponad 25,2 milionów produktów uratowanych od zmarnowania – blisko 12,2 tysięcy ton żywności łącznie, ok. 30 300 ton unikniętych w ten sposób emisji CO2 i 48 milionów złotych zaoszczędzonych przez klientów Auchan dzięki rabatom, to imponujący bilans zastosowania technologii Smartway w sklepach sieci począwszy od 2024 r.
Walka z marnowaniem żywności stanowi jeden z priorytetów strategii rozwoju Auchan, co wpisuje się w przyjęte przez firmę zobowiązanie osiągnięcia statusu „zero waste” do 2032 r. Sieć od lat podejmuje liczne inicjatywy w tym zakresie, przekonana o roli jaką odpowiedzialny detalista może w tej walce odegrać. Nadzwyczajny wzrost skuteczności tych działań przyniosło wprowadzenie do sklepów Auchan z początkiem 2024 r. systemu zarządzania odpadami spożywczymi (FWMS) firmy Smartway – pioniera rozwiązań w tej dziedzinie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i strategicznego partnera sieci.
Polska jest jednym z pierwszych rynków Auchan, na którym technologia Smartway została wprowadzona na tak szeroką skalę. Zaledwie 3 miesiące zajęło płynne wdrożenie innowacyjnej platformy we wszystkich 109 sklepach własnych Auchan w całej Polsce, szybko przynosząc wymierne korzyści.
Efekty wdrożenia platformy Smartway w naszych sklepach najlepiej świadczą o tym, że łączenie odpowiedzialności za środowisko, z dbałością o siłę nabywczą konsumenta i równocześnie efektywność ekonomiczną sklepów jest możliwe, i to ze świetnym wynikiem – mówi Alexandre Saussard, prezes Auchan Polska. Ze Smartway zwiększyliśmy skalę i skuteczność naszej walki z marnowaniem żywności – przy sprzedaży ponad 25 mln produktów z krótkim terminem ważności sięgnęła ona blisko 78%. To imponujący wynik i oczywista korzyść dla planety. Podobnie jak umożliwienie naszym klientom bardziej odpowiedzialnych zakupów, które przy zastosowaniu dynamicznej, inteligentnej stopy dyskontowej przyniosły im aż 48 mln zł oszczędności. Skokowo wzrosła też wydajność operacyjna naszych zespołów, które doceniają ujednolicenie procesu, efektywność i łatwość użycia nowych narzędzi, a także ogromną oszczędność czasu, bo nawet do 1,5 godz. dziennie.
Platforma Smartway wprowadzona w sklepach Auchan wykorzystuje szereg inteligentnych narzędzi, których zadaniem jest przede wszystkim:
- Uproszczenie procesów i wzrost efektywności
FWMS sprawia, że proces jest płynniejszy, lepiej znormalizowany i mniej podatny na błędy, co znacznie zwiększa wydajność operacyjną.
- Precyzyjne, szybki i proaktywne monitorowanie dat ważności
Platforma zapewnia 100% skuteczność w wykrywaniu produktów z krótką datą przydatności, a sprawdzenie ważności 500 produktów możliwe jest w mniej niż 4 minuty! Dodatkowo alerty z obsługiwanego przez pracownika terminala kierują go jedynie do tych produktów, które wymagają sprawdzenia. Przeciętnie jest to nie więcej niż 2% produktów, w porównaniu do 100% przy wykorzystaniu wcześniejszych metod.
Alerty wyzwalane są także w przypadku wyczerpywania się zapasów. Ich uzupełnianie to kolejny proces, który „uczący się” Smartway stale optymalizuje z wykorzystaniem algorytmów prognostycznych.
- Optymalizowanie strategii rabatowych, z przejrzystą informacją dla klienta
Inteligentne narzędzia Smartway w zaledwie 3 sekundy naliczają rabat w wysokości optymalnej dla każdego z przecenionych artykułów i charakteru grupy produktowej.
Zespoły sklepowe korzystając z platformy Smartway posługują się specjalnie zaprojektowanymi mobilnymi stacjami kodów kresowych, które pozwalają zarządzać całym procesem i na bieżąco drukują etykiety dla przecenionych produktów. Klienci znajdą na nich przejrzyste informacje dot. pierwotnej i zmienionej ceny oraz wysokości zastosowanej zniżki. Nowe kody są automatycznie rozpoznawane przez system sprzedaży, co gwarantuje klientom także płynną realizację transakcji.
Wdrożenie rozwiązań Smartway w Polsce, po wprowadzeniu ich z sukcesem do wszystkich sklepów Auchan we Francji, jest kontynuacją podjętej przez nas partnerskiej współpracy z grupą z myślą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Szybkie i płynne wdrożenie w 109 sklepach Auchan w Polsce dowodzi, że efektywna i pozytywna transformacja na dużą skalę jest osiągalna, z korzyścią dla zespołów, konsumentów i planety – komentują Christophe i Paul-Adrien Menez, współzałożyciele Smartway.
kontakt dla mediów
Hanna Bernatowicz
h.bernatowicz@auchan.pl
informacje o firmie
* Auchan Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca na polskim rynku siecią hipermarketów pod marką Auchan, supermarketów pod marką Auchan Supermarket, sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan, sklepami osiedlowymi pod marką Moje Auchan, hipermarketami Atac hiper discount, a także kanałem handlu e-commerce. Sieć posiada również sklepy franczyzowe w formacie supermarket i hipermarket. Więcej informacji na temat firmy znaleźć można na stronie https://www.auchan.pl/pl
O Smartway
Smartway to założona w 2012 r. francuska firma, od początku zaangażowana w działania na rzecz niemarnowania żywności, jeden z pomysłodawców półek "Zero Waste" w sklepach i twórca pierwszego systemu zarządzania odpadami spożywczymi (FWMS), stworzonego dla optymalizacji zarządzania produktami spożywczymi w ostatniej fazie ich cyklu życia. Wykorzystując technologię sztucznej inteligencji rozwiązania Smartway pomagają w szybki i efektywny sposób wykrywać produkty o krótkim terminie przydatności do spożycia i podejmować decyzję o najlepszym sposobie ich wykorzystania: jako produkty sprzedawane w odpowiednio obniżonych cenach lub w charakterze darowizn przekazywanych na cele charytatywne.
„Razem budujmy codzienne życie bez odpadów.” – smartway.ai
kontakt dla mediów
Hanna Bernatowicz
h.bernatowicz@auchan.pl
informacje o firmie
* Auchan Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca na polskim rynku siecią hipermarketów pod marką Auchan, supermarketów pod marką Auchan Supermarket, sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan, sklepami osiedlowymi pod marką Moje Auchan, hipermarketami Atac hiper discount, a także kanałem handlu e-commerce. Sieć posiada również sklepy franczyzowe w formacie supermarket i hipermarket. Więcej informacji na temat firmy znaleźć można na stronie https://www.auchan.pl/pl
O Smartway
Smartway to założona w 2012 r. francuska firma, od początku zaangażowana w działania na rzecz niemarnowania żywności, jeden z pomysłodawców półek "Zero Waste" w sklepach i twórca pierwszego systemu zarządzania odpadami spożywczymi (FWMS), stworzonego dla optymalizacji zarządzania produktami spożywczymi w ostatniej fazie ich cyklu życia. Wykorzystując technologię sztucznej inteligencji rozwiązania Smartway pomagają w szybki i efektywny sposób wykrywać produkty o krótkim terminie przydatności do spożycia i podejmować decyzję o najlepszym sposobie ich wykorzystania: jako produkty sprzedawane w odpowiednio obniżonych cenach lub w charakterze darowizn przekazywanych na cele charytatywne.
„Razem budujmy codzienne życie bez odpadów.” – smartway.ai