turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse
Barometr Providenta: Polacy wolą krótki reset zamiast długiego wypoczynku
Polacy najczęściej deklarują, że potrzebują urlopu trwającego tydzień lub nawet krócej, mimo że przysługuje im jeden z najdłuższych wymiarów wolnego w UE. Mniej niż co dziesiąty ankietowany odczuwa potrzebę odpoczynku dłuższego niż 2 tygodnie – wynika z najnowszego Barometru Providenta. Tydzień pracy przeciętnego Polaka trwa średnio 38,9 godziny. To jeden z najwyższych wyników na kontynencie – przewyższają nas tylko Grecy i Bułgarzy.
Choć statystyczny Polak ma do dyspozycji 26 dni urlopu – więcej niż pracownicy w wielu krajach Europy – to w praktyce deklaruje, że nie potrzebuje długich wakacji. Jak wynika z Barometru Providenta, urlop zaspokajający potrzeby polskiego pracownika trwa tydzień lub mniej. 42,1 proc. deklaruje, że wypoczynek do 7 dni w zupełności im wystarcza. Kolejne 14,2 proc. woli urlopy trwające dłużej niż tydzień, ale mniej niż 2 tygodnie. Mniej niż co trzeci badany (29,1 proc.) potrzebuje dwutygodniowych wczasów.
– O Polakach często mówi się, że są narodem zapracowanym i faktycznie znajduje to odzwierciedlenie w wynikach naszego Barometru. Tylko około połowa ankietowanych (51,9 proc.), którym przysługuje urlop, z pełnym przekonaniem deklaruje, że chce w tym roku wykorzystać wszystkie dni wolne – wskazuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Tymczasem jak wynika z badania opublikowanego przez „Journal of Happiness Studies”, optymalna długość urlopu to 8 dni. Najwyższy poziom samopoczucia i satysfakcji z wypoczynku uczestnicy badania deklarowali właśnie ósmego dnia.
Pracujemy długo, choć z roku na rok coraz krócej
Zgodnie z danymi Eurostatu za 2024 r. przeciętny tydzień pracy w Polsce trwa 38,9 godziny – to trzeci najwyższy wynik w Unii Europejskiej, po Grecji i Bułgarii. W praktyce oznacza to, że w ciągu roku Polacy pracują więcej niż mieszkańcy takich państw jak Francja czy Niemcy, a także więcej niż europejska średnia (36 godzin).
Czas pracy Polaków jednak powoli, ale konsekwentnie się skraca. W ubiegłym roku średni tydzień pracy był o 24 minuty dłuższy, a 10 lat temu – o 54 minuty. Wciąż jednak sporo brakuje nam do najmniej zapracowanych w Europie Holendrów – ich tydzień pracy trwa zaledwie 32,1 godzin, czyli niemal o 1 dzień krócej.
Polacy kochają kurorty – ale Gen Z odpoczywa inaczej
Ulubione miejsca Polaków na urlop zależą między innymi od wieku. 47,8 proc. badanych najlepiej wypoczywa w turystycznej miejscowości – to najczęściej wskazywana odpowiedź niemal w każdej grupie wiekowej z jednym wyjątkiem: grupy 18-24. Najmłodsi ankietowani najczęściej wskazywali bowiem, że ich wymarzonym miejscem wypoczynku jest… dom.
– Wydaje się, że popularność tej formy odpoczynku może zależeć od różnych czynników – być może przedstawiciele pokolenia Z nie mają środków finansowych, które pozwalają im na wyjazdy, a być może decydują o takiej formie spędzania urlopu, bo w domu mogą bez przeszkód korzystać z technologii czy gier komputerowych, które towarzyszą im od najmłodszych lat – zaznacza Karolina Łuczak. – Gen Z mogą mieć zupełnie inne potrzeby związane z odpoczynkiem niż starsze generacje. To pokolenie, które redefiniuje rynek pracy, a skoro wykazują inne podejście do spraw zawodowych, to z dużym prawdopodobieństwem można ocenić, że tę „świeżość” spojrzenia przekładają również na inne aspekty życia, m.in. wypoczynek.
Najmniej popularnym wyborem urlopowym jest miasto – tylko 7,4 proc. respondentów wskazało je jako idealne miejsce do relaksu. Może to oznaczać, że w czasie wolnym większość z nas szuka przede wszystkim odcięcia od hałasu, pośpiechu i codziennego rytmu dużych aglomeracji.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w czerwcu 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.