ekonomia/biznes/finanse

Ochrona i zaufanie klienta przede wszystkim - Provident Polska wdraża zasady odpowiedzialnej dystrybucji usług ZPF

23.06.2025 | Provident Polska SA

Provident Polska – jako jedna z pierwszych firm - przyjął Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji Usług przez Instytucje Pożyczkowe, przygotowane przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) pod auspicjami Komisji Nadzoru Finansowego. To pierwszy w Polsce samoregulacyjny dokument kompleksowo określający standardy sprzedaży usług  innych niż kredyty konsumenckie z przez instytucje pożyczkowe.

Usługi na jasnych zasadach

Kodeks powstał, by chronić konsumentów i podnosić transparentność na rynku pozabankowym. Nowe zasady wyznaczają m.in. obowiązek jasnego informowania klientów o zakresie i warunkach usług zapewnienie ich całkowitej dobrowolności, a także unikanie oferowania produktów nieadekwatnych do sytuacji klienta. Provident Polska dołączył do grona sygnatariuszy oświadczenia jako jedna z pierwszych firm.

Jednym z założeń dokumentu, który podpisaliśmy, jest zapobieganie tzw. missellingowi, czyli dystrybucji usług niedostosowanych do indywidualnych potrzeb konsumentów – mówi Patrycja Rogowska-Tomaszycka, Dyrektor ds. Korporacyjnych w Provident Polska. – W praktyce oznacza to, że zobowiązujemy się do prowadzenia sprzedaży w sposób odpowiedzialny, z troską o to, by oferta odpowiadała faktycznym potrzebom odbiorcy. W tym celu monitorujemy nasze usługi całościowo: począwszy od sposobu, w jaki są one oferowane, przez dbałość o to, do kogo trafiają, aż po obsługę posprzedażową, czyli badanie satysfakcji klienta i naszej konkurencyjności. Kodeks jest potwierdzeniem praktyk, które stosowaliśmy dotychczas.

Dokument reguluje również kwestie takie jak forma przekazywania informacji przedkontraktowych, procedury reklamacyjne, kontrola jakości i badania satysfakcji klientów.

Efekt współpracy sektora prywatnego i publicznego

Kodeks został wypracowany na drodze szerokiego dialogu branżowego z udziałem przedstawicieli rynku, ekspertów prawnych, a także przy współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego. Jak podkreśla ZPF, to pierwszy tego typu dokument samoregulacyjny w sektorze pożyczkowym, który stanowi istotny krok w stronę profesjonalizacji i zrównoważonego rozwoju rynku.

W Provident Polska od lat inwestujemy w budowanie relacji z klientami w oparciu o zaufanie i rzetelną informację. Przyjęcie Dobrych Praktyk to kolejny krok, który potwierdza, że zależy nam na transparentności działań. Wierzymy, że samoregulacja może skutecznie uzupełniać ramy prawne i realnie poprawiać standardy na rynku, co pozytywnie wpłynie zarówno na konsumentów, jak i postrzeganie samej branży – podkreśla Patrycja Rogowska-Tomaszycka.

Provident wdroży Dobre Praktyki w pełnym zakresie w ciągu trzech miesięcy od  dnia złożenia deklaracji o przyjęciu Dobrych Praktyk , a informacja o ich stosowaniu pojawi się również na stronie internetowej spółki.

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce –
w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce –
w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.