ekonomia/biznes/finanse energetyka

Przedsiębiorco, złóż do Enei informację o pomocy publicznej lub de minimis

13.06.2025 | Enea

Kończy się czas (do 30 czerwca 2025 r.) na złożenie u sprzedawcy energii elektrycznej, z którym przedsiębiorca posiadał umowę w II półroczu 2024 r.,  informacji o pomocy publicznej lub pomocy de minimis. Enea, w trosce o swoich klientów przypomina, że dzięki temu mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) zachowają uprawnienia do korzystnej ceny maksymalnej w II półroczu 2024 r.

Twoja firma zaoszczędziła dzięki korzystnej, tzw. maksymalnej cenie energii? Potwierdź to i złóż informację za 2024 r.

Mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorstwa rolnicze, by potwierdzić uprawnienia do ceny maksymalnej w II półroczu 2024 r., muszą do 30 czerwca złożyć informację o uzyskanej pomocy publicznej lub pomocy de minimis albo o niekorzystaniu z pomocy. Taki obowiązek nakłada Ustawa z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw. Wciąż jednak 1/5 uprawnionych klientów nie złożyła wymaganej informacji. Jeśli nie zrobią tego do 30 czerwca, Enea będzie zmuszona doliczyć do faktur za sześć miesięcy ubiegłego roku różnicę pomiędzy ceną maksymalną, a ceną wynikającą z indywidualnych umów biznesowych wraz z odsetkami. Brak złożenia informacji w terminie spowoduje korektę faktur za II połowę 2024 roku i znacznie wyższe koszty energii.

Nie czekaj z tym do ostatniego dnia!

 Zachęcamy do jak najszybszego złożenia wymaganego dokumentu, pozwoli to na zachowanie korzystnej ceny maksymalnej dla danego przedsiębiorstwa. Niedostarczenie tego dokumentu będzie skutkowało koniecznością skorygowania rozliczenia za okres II półrocza 2024 r. Korekta będzie polegała na zastosowaniu w rozliczeniach cen wynikających z umowy, zamiast ceny maksymalnej, oraz naliczeniu ustawowych odsetek. Taki obowiązek nakłada na nas ustawa   wyjaśnia Magdalena Majchrzycka, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Enei SA.   W trosce o naszych klientów, wysłaliśmy już kilkadziesiąt tysięcy wiadomości e-mail, sms i listów poleconych. Wykonaliśmy kilka tysięcy telefonów, by przypomnieć o konieczności złożenia wymaganego dokumentu w wyznaczonym ustawowo terminie. Stworzyliśmy także webinar, w którym wyjaśniamy, czym jest pomoc, jak uzupełnić formularz interaktywny i jakie są konsekwencje braku złożenia informacji w terminie   dodała Magdalena Majchrzycka.

Jak sprawdzić czy firma korzystała z ceny maksymalnej?

Konieczność złożenia informacji o pomocy dotyczy wszystkich mikro-, małych lub średnich przedsiębiorstw, które od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. skorzystały z ceny maksymalnej energii elektrycznej, wynoszącej 0,693 zł netto/kWh, 0,698 zł netto/kWh z akcyzą (693 zł netto/MWh, 698 zł netto /MWh z akcyzą). Jeżeli przedsiębiorca będzie miał wątpliwość, czy uzyskał korzystną cenę maksymalną, to najłatwiej potwierdzić to na fakturze za wspomniany okres sprawdzając wartość wpisaną przy pozycji: „cena jedn. netto za energię czynną”.

Wybierz wygodną formę dostarczenia dokumentu do Enei

Wzór informacji wraz z instrukcją wypełnienia dostępny jest na stronie enea.pl/male-firmy/maksymalne-ceny-energii. Enea zachęca do użycia interaktywnego formularza, który zawiera liczne podpowiedzi i wskazówki, w jaki sposób wypełnić prawidłowo poszczególne pola w zależności od wielkości przedsiębiorstwa i charakteru jego działalności. Po wypełnieniu interaktywnego formularza należy utworzyć plik PDF z wszystkimi informacjami.

Dokument należy przekazać do Enei w terminie do 30 czerwca 2025 r. w formie:

  1. Elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym poprzez aplikację Moja Enea na telefonie, dostępną 24h/7 dni
    w tygodniu, elektroniczne Biuro Obsługi Klienta (eBOK) lub mailowo na adres: ustawa@enea.pl
  1. Papierowej, opatrzonej podpisem odręcznym na adres: Enea S.A., ul. Górecka 1, 60-201 Poznań.

Enea wydłuża czas pracy dla obsługi przedsiębiorców 

Enei zależy, by klienci mieli jak najlepsze warunki i możliwości złożenia stosownych informacji i zachowania korzystnych cen. Dlatego wydłużyła czas pracy konsultantów na infolinii i w biurach obsługi, którzy z zaangażowaniem pomogą sprawnie złożyć wymaganą przepisami informację.

  • 27 czerwca 2025 r. (piątek) - Biura Obsługi Klienta będą czynne do godz. 20:00. Infolinia do godz. 22:00.
  • 28 czerwca 2025 r. (sobota) – Biura Obsługi Klienta w Poznaniu w Galerii Pestka i w Malta House będą czynne do godz. 21:00.
  • 30 czerwca 2025 r. (poniedziałek) - Biura Obsługi Klienta będą czynne do godz. 20:00. Infolinia do godz. 22:00.
kontakt dla mediów
Berenika Ratajczak
Rzeczniczka prasowa, Biuro Prasowe Grupy Enea
Berenika Ratajczak

berenika.ratajczak@enea.pl

tel: +48 61 884 54 13

tel: +48 727 561 213

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Berenika Ratajczak
Rzeczniczka prasowa, Biuro Prasowe Grupy Enea
Berenika Ratajczak

berenika.ratajczak@enea.pl

tel: +48 61 884 54 13

tel: +48 727 561 213

informacje o firmie