handel transport

Europa zmaga się z niedoborem autotransporterów – na nowy pojazd czeka się nawet 3 lata

13.06.2025 | Lightscape

Na europejskim rynku zapotrzebowanie na autotransportery rośnie szybciej niż ich produkcja i wiele wskazuje na to, że ta dysproporcja w najbliższych latach będzie się tylko zwiększać. Już teraz na odbiór nowego zestawu czeka się nawet 36 miesięcy.[1] Na ich deficyt wpływa kilka czynników. Jednym z nich jest rosnąca produkcja nowych samochodów na terenie UE. Coraz więcej aut jest również importowanych z Chin do Europy. Eurostat wskazuje, że w ciągu ostatnich 5 lat na Starym Kontynencie liczba samochodów osobowych wzrosła o 16 mln, osiągając poziom 256 mln. Ich liczba zwiększyła się niemal we wszystkich krajach UE.[2]

Braki autotransporterów w Europie

Popyt na usługi przewozu samochodów jest ściśle połączony z ogólną liczbą pojazdów, których obecnie w Europie mamy ponad 250 mln.[3] Skalę zainteresowania przewozem aut obrazują dane z Eurostatu, zgodnie z którymi w ciągu jednego roku przetransportowano ponad 20 mln samochodów.[4]

W ciągu ostatnich kilku lat największą liczbę nowych samochodów odnotowano w Niemczech (49 mln), we Włoszech (blisko 41 mln) oraz we Francji (ponad 39 mln). Polska w zestawieniu znalazła się na dalszym miejscu, a liczba zarejestrowanych aut wzrosła u nas o blisko 2 mln do niemal 22 mln.[5] 

- Europejski rynek motoryzacyjny cały czas się rozwija. Duża flota samochodowa i coraz większa liczba nowych aut tylko to potwierdza i jest jasnym, dobrym sygnałem na to, że zapotrzebowanie na autotransportery będzie prawdopodobnie sukcesywnie wzrastać. Już teraz widzimy, że popyt znaczenie przewyższa podaż, więc jest to ogromna szansa dla naszej marki Luggi. Warto dodać, że długi czas oczekiwania na takie specjalistyczne zestawy wynika ze złożoności samego projektu i wielu etapów produkcyjnych oraz testów, zanim transporter może trafić na rynek. Co więcej, nie można zapominać również o konieczności dopasowania takiego pojazdu do norm prawnych, które mogą się różnić w zależności od danego kraju, czasu potrzebnego na uzyskanie homologacji, a także innych wyzwań, z którymi inżynierowie mogą spotkać się po drodze. Trudnością są także niedobory odpowiednich komponentów motoryzacyjnych. To wszystko sprawia, że produkcja autotransportera jest bardzo skomplikowana i czasochłonna - wyjaśnia Patryk Steidten, Wiceprezes, Zabudowy365.pl.

Przyczyny niedoboru zestawów do transportu aut 

Rynek autotransporterów charakteryzuje się ograniczoną podażą tych pojazdów, dlatego przed podpisaniem nowego kontraktu szczególnie ważna jest weryfikacja terminu realizacji zamówienia. W przeciwieństwie do popularnych naczep typu firanki czy chłodnie, których dostępność jest duża, segment transporterów samochodowych wymaga zamawiania nowych aut ze sporym wyprzedzeniem. Ponadto niektórzy producenci wstrzymali przyjmowanie zamówień. Pojawienie się na rynku nowego producenta, czyli marki Luggi, który niedawno zadebiutował na Stadionie Śląskim w Chorzowie, z pewnością zwiększy wybór nowoczesnych transporterów i przyczyni się do uzupełnienia rynkowych braków.

- Firmy zajmujące się międzynarodowym transportem samochodów mierzą się z wieloma wyzwaniami logistycznymi. W ostatnich latach import samochodów z Chin do Europy uległ znacznemu zwiększeniu, co wynika ze wzrostu popularności aut produkowanych w Państwie Środka. Zwiększony popyt na pojazdy ze Wschodu doprowadził do przeciążenia portów morskich, co w połączeniu z deficytem transporterów i coraz bardziej dającym się we znaki brakiem kierowców zawodowych jest dużym wyzwaniem związanym ze sprawną dystrybucją aut. Z tego względu możliwość wyboru nowoczesnego i pojemnego autotransportera, takiego jak Luggi może pozytywnie wpłynąć na obecną sytuację. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że w pełni nie zaspokoimy ogromnych potrzeb rynkowych, ale w pewnym stopniu możemy zmniejszyć ograniczoną dostępność tych specjalistycznych pojazdów komentuje Adrian Janusiak, Project Manager, Zabudowy365.pl

Autotransporter oparty na innowacji

Luggi to polski producent autotransporterów, w których zastosowano innowacyjne rozwiązania technologiczne. Jednym z nich jest możliwość jazdy solo, czyli bez naczepy. Jest to możliwe, dzięki zastosowaniu autorskiej belki tylnej najazdowej, która pozwala w łatwy sposób oddzielić ciągnik siodłowy od reszty pojazdu.

- Rozwiązanie to jest rzadko spotykane w standardowym wyposażeniu tego typu pojazdów, a niesie wiele korzyści np. w postaci ułatwionego manewrowania czy możliwości wykonywania przejazdów technicznych samym ciągnikiem siodłowym. Co więcej, w trakcie projektowania przestrzeni ładunkowej pojazdów Luggi wzięto pod uwagę wyzwania, z którymi często mierzą się kierowcy przewożący samochody. Podczas załadunku i rozładunku pojazdów może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji, mogących doprowadzić do urazów operatorów. W celu ułatwienia wykonywania tych operacji w trudnych warunkach atmosferycznych i po zmroku pojazdy Luggi zostały wyposażone w autorski system oświetlenia roboczego SLS (Safety Lights Solution), który składa się ze zoptymalizowanych lamp LED wydajnie oświetlających wszystkie kluczowe obszary przestrzeni ładunkowej – podkreśla Mateusz Ciupa, Key Account Manager/Quality Manager, Zabudowy365.pl.

Innym, oprócz bezpieczeństwa atutem pojazdów marki Luggi jest komfort jazdy kierowców, który zapewniają kabiny marki Daimler Trucks – partnera projektu, dostarczającego ciągniki siodłowe Mercedes Actros w wersji Gigaspace.

- Duże i komfortowe kabiny wciąż stanowią rzadkość w autotransporterach, które kierowcom raczej kojarzą się z ograniczoną przestrzenią do pracy i wypoczynku. Nie jest tajemnicą, że deficyt kierowców zawodowych na europejskim rynku transportowym rośnie z każdym rokiem, więc zapewnienie im odpowiednich warunków stanowiło jeden z priorytetów towarzyszących pracom konstruktorów. Dla klientów wybierających autotransportery Luggi, kabina Gigaspace może stanowić silny atut podczas rozmów o pracę z nowymi kierowcamipodsumowuje Adrian Janusiak.

 

[1] Superauto.pl, Analiza Rynkowa i Potencjał Inwestycyjny: Zapotrzebowanie na Autotransportery w Europie – Szansa dla Luggi.

[2] Eurostat, Passenger cars in the EU,2024

[3] Jak wyżej.

[4] Superauto.pl, Analiza Rynkowa i Potencjał Inwestycyjny: Zapotrzebowanie na Autotransportery w Europie – Szansa dla Luggi.

[5] Eurostat, Passenger cars in the EU,2024

kontakt dla mediów
Karolina Góral
PR & Content Specialist, Lightscape sp. z o.o.
Karolina Góral

k.goral@lightscape.pl

tel: +48 532 186 748

tel: +48 532 186 748

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Góral
PR & Content Specialist, Lightscape sp. z o.o.
Karolina Góral

k.goral@lightscape.pl

tel: +48 532 186 748

tel: +48 532 186 748

informacje o firmie