sprawy społeczne turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse
Barometr Providenta: Co czwarty urlopowicz w wakacje spełni swoje podróżnicze marzenie – najczęściej za granicą
Coraz chętniej inwestujemy w wakacyjny wypoczynek, mimo wyzwań finansowych. Polacy stawiają na spełnianie podróżniczych marzeń – najczęściej za granicą, ale popularnością wciąż cieszą się także Bałtyk i góry. Jak wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta najczęściej wybieramy kraje europejskie (26,9 proc.), Bałtyk (27,4 proc.) i polskie góry (14,2 proc.). Na tegoroczne wakacyjne podróże chcemy wydać średnio 5033,60 zł – to o około 1320 zł więcej niż w ubiegłym roku.
– W tym roku możemy zaobserwować znaczący wzrost planowanych wydatków na letni urlop. W ubiegłe wakacje średnia kwota wynosiła 3713 zł, natomiast w 2023 r. była jeszcze niższa – 3200 zł. Co istotne, tegoroczne koszty są dużo wyższe także od tych deklarowanych przed pandemią. W 2019 r. badani planowali wydatki na wakacje rzędu 3400 zł – zaznacza Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Ciekawym trendem, który możemy zaobserwować w tym roku, są wysokie wydatki wskazywane przez najmłodszą grupę wiekową. Należy zaznaczyć, że największe koszty poniosą co prawda respondenci w wieku 35-54 lata (około 6000 zł), ale przeciętna suma podawana przez badanych poniżej 25 roku życia także przekracza średnią dla ogółu i wynosi 5210 zł – dodaje.
Wyjazdy zamierzamy sfinansować przede wszystkim z oszczędności (52,4 proc. wskazań badanych) oraz z bieżących dochodów (42,7 proc.). Jak wynika z badania, ponad połowa (52,4 proc.) ankietowanych, którzy tegoroczny urlop spędzą w domu, deklaruje, że powodem są niewystarczające środki pieniężne. Niemal co piąty (19,6 proc.) twierdzi, że przyczyny mają podłoże zdrowotne, a wśród seniorów 65+ takiej odpowiedzi udzieliło aż 37,3 proc. Najlepiej w domu wypoczywa natomiast 18 proc. wszystkich respondentów.
Co trzeci respondent finansujący urlop z oszczędności na wakacje odkładał krócej niż przez pół roku. Niewiele niższy odsetek (32,1 proc.) poświęcił na ten cel od 7 do 12 miesięcy.
Jak wakacje to za granicą
– W tym roku po raz kolejny zagraniczne podróże, szczególnie te do państw europejskich, cieszą się największą popularnością. Zagranicę wybiera co trzeci urlopowicz (35,5 proc.), z czego na naszym kontynencie pozostanie niespełna 27 proc. – komentuje Karolina Łuczak. – Niezmiennie popularnym kierunkiem pozostaje także polskie morze, które przez lata było liderem rankingu. W tym roku Bałtyk odwiedzi 27,4 proc. ankietowanych. Podium zamykają polskie góry, wskazane przez 14,2 proc. Kolejne miejsca zajmują podróże poza Europę (8,6 proc.), zwiedzanie innych polskich miast (7,9 proc.), wakacje na wsi (6,3 proc.) oraz odpoczynek na Mazurach (6,2 proc.) – dodaje.
Wybór miejsca wypoczynku zależy od wieku badanych. Wśród tych z grupy wiekowej 25-34 lata zagranicę wybierze aż 44,5 proc. Bałtyk najpopularniejszy jest wśród respondentów w wieku od 55 do 64 lat (wskazało go aż 34,4 proc. ankietowanych z tej grupy).
Polski urlop w 2025: krócej, ale częściej?
Standardowy polski urlop nadal rzadko przekracza dwa tygodnie – jedynie 6,6 proc. respondentów planuje wakacje dłuższe niż 14 dni. Najczęściej wybieraną opcją jest wyjazd trwający od 8 do 14 dni – taką długość urlopu wskazało 27,4 proc. badanych. Niewiele mniej, bo 26,5 proc., ograniczy swój wypoczynek do tygodnia. Jednocześnie aż 23 proc. Polaków nie planuje w tym roku żadnego wyjazdu, a 16,5 proc. jeszcze nie podjęło decyzji. W 2024 r. jedynie 7,5 proc. respondentów planowało wakacje dłuższe niż 14 dni, a 28,6 proc. urlop trwający od 8 do 14 dni. Niewiele mniej, bo 27,5 proc. osób, ograniczyło się do jednego tygodnia.
Latem podążamy za marzeniami
Głównym czynnikiem, który wpływa na wybór miejsca wypoczynku, jest chęć spełnienia marzenia o odwiedzeniu upragnionego miejsca (26,7 proc.). Na drugim miejscu znalazła się rekomendacja rodziny, przyjaciół lub znajomych, wskazane przez 22,5 proc. Niemal 18 proc. odpowiedziało, że co roku jeździ w to samo miejsce, a niewiele niższy odsetek (17,6 proc.) kieruje się tanimi noclegami i jedzeniem w wybranej miejscowości. 15,6 proc. wymieniło za to optymalny czas dojazdu do miejsca odpoczynku.
– Często wspominamy o tym, że social media mają bardzo duży wpływ na młodych respondentów. Nasze badanie potwierdza tę tezę, ale tylko do pewnego stopnia. Rzeczywiście badani z przełomu pokoleń Y i Z najczęściej czerpią inspirację z mediów społecznościowych. Tę odpowiedź wskazało 12,5 proc. badanych w wieku 25-34 lata i zaledwie 6,7 proc. ogółu badanych. Jednocześnie młodsze Zetki, czyli osoby poniżej 25 roku życia, odpowiedź tę wybierały rzadziej niż ogół (5,8 proc.). Wyprzedzili ich natomiast badani w średnim wieku – podsumowuje Karolina Łuczak.
Na urlop ruszymy najczęściej samochodem (47,1 proc.) lub komunikacją zbiorową (42,9 proc.)
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.