handel praca

Dlaczego kasjerzy odchodzą z pracy? Wyzwania pracodawcy na rynku retail

22.05.2025 | INEOGroup

Aż 84 proc. pracodawców prowadzących działalność w branży retail przyznaje, że znalezienie pracowników jest dla nich wyzwaniem. To więcej niż w przypadku innych obszarów bezpośrednio związanych z handlem detalicznym – logistyki i magazynów (76 proc.) oraz produkcji (73 proc.)[1]. O tym, że wakatów nie brakuje, mówi również raport „Rynek pracy specjalistów. Podsumowanie 2024”. W poprzednim roku aż 10 proc. ofert pracy opublikowanych na portalu Pracuj.pl dotyczyło zatrudnienia w handlu detalicznym[2]. Eksperci INEOGroup wyjaśniają, jakie wyzwania czekają na detalistów w związku z sytuacją na rynku pracy, a także jak nowoczesne technologie mogą wpłynąć na jej poprawę.

W branży retail brakuje pracowników

Fakt, że sprzedawca od lat jest zawodem deficytowym, potwierdza raport „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II. Sektor Handlu”. W badaniach przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości aż 2 na 3 firmy przyznały, że w ostatnich 12 miesiącach szukały pracowników na stanowisko kasjera. To znacznie więcej niż w przypadku innych zawodów związanych z sektorem handlowym, np. przedstawiciela handlowego (19 proc. wskazań), pracownika magazynowego (16 proc.) czy kuriera (8 proc.)[3].

Sprzedawcy nie podejmują pracy lub z niej rezygnują z różnych powodów. Do najważniejszych należą m.in. duża ilość obowiązków, poszukiwanie nowych możliwości rozwoju oraz poczucie niedocenienia przez pracodawcę. Jednak podobnie jak w innych branżach, główną rolę odgrywają kwestie finansowe. Według badania PARP aż 91 proc. pracowników sektora handlowego uważa, że czynnikiem najbardziej motywującym ich do pracy jest premia[4]. Witold Miśniakiewicz, Prezes INEOGroup wskazuje, że pracodawcy mają duże możliwości kształtowania finansowych benefitów pracowniczych.

– Badania przeprowadzone na przestrzeni ostatnich lat pokazują, że pod względem oczekiwanych benefitów sprzedawcy nie różnią się znacząco od innych grup zawodowych. Główną rolę odgrywają przede wszystkim kwestie finansowe, w tym również premie czy zniżki pracownicze – to właśnie one sprawiają, że pracownik czuje się doceniony. Z punktu widzenia pracodawcy istotny jest sposób realizacji benefitów, również pod względem organizacyjno-technologicznym. Aby ułatwić detalistom to zadanie, utworzyliśmy w systemie iXpos nowy rodzaj kart lojalnościowych. Właściciele sklepów mają dużą swobodę w kształtowaniu zasad ich działania. Dotyczy to m.in. okresu odnowienia limitów, łącznej maksymalnej wartości zniżki, a dopuszczalnej wielkości zakupów w ramach programu. Karta może być stałym benefitem, rozliczanym przykładowo w okresie miesięcznym. Sprawdza się świetnie również jako jednorazowa nagroda dla pracownika za zaangażowanie lub osiągane wyniki sprzedażowe – wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, Prezes INEOGroup.

Sprzedawców motywują nie tylko pieniądze

Pracownicy sektora handlowego zwracają uwagę również na pozafinansowe czynniki motywujące ich do pracy. Wśród nich, m.in. pozytywna atmosfera między pracownikami (73 proc.), dobrze zorganizowane stanowisko pracy (70 proc.) oraz work-life balance (53 proc.)[5]. Patrycja Biergiel, Senior Product Designer w INEO, podkreśla, że wiele kwestii wpływających na pozostanie lub rezygnację z pracy jest związanych ze sposobem organizacji zadań w sklepie, a część z nich można zoptymalizować przy pomocy nowoczesnych technologii.

– Duża ilość obowiązków jest jednym z największych wyzwań pracowników sklepów. Oprócz obsługi klientów, sprzedawcy dbają również o procesy realizowane na zapleczu i hali sprzedażowej. Nowoczesne rozwiązania informatyczne ułatwiają im wykonanie tych zadań. Podstawą jest oczywiście prosty w obsłudze, intuicyjny system POS, ale my zdecydowaliśmy się pójść o krok dalej i stworzyliśmy aplikację mobilną dla pracowników sklepu – IXPOS-MOBILE. To właśnie przy jej pomocy pracownicy sklepu mogą, m.in. kontrolować stan magazynowy, przeprowadzić jego korektę, wprowadzać dostawy oraz zweryfikować ich kompletność. Aplikacja pozwala także na szybkie sprawdzenie cen produktów – wyjaśnia Patrycja Biergiel, INEO.

Jak dodaje Damian Surajewski, Lider Zespołu Jakości Oprogramowania w INEO, rozwiązanie mobilne iXpos dla pracowników sklepów zostało zaprojektowane w taki sposób, by przyspieszyć i ułatwić realizację wielu powtarzalnych, czasochłonnych zadań.

Wszystkie operacje magazynowe są realizowane przy pomocy wygodnego i łatwego w użyciu skanera. Co ważne, aplikacja działa również bez dostępu do internetu, a zatem na wypadek problemów z połączeniem z siecią pracownicy nie muszą przerywać pracy lub obawiać się, że wykonane zadania, takie jak inwentaryzacja, nie zostaną zapisane – po przywróceniu internetu dane automatycznie zostaną synchronizowane z głównym systemem. W przypadku nowych dostaw użytkownik może także od razu wydrukować etykiety cenowe z poziomu aplikacji i przy pomocy kompatybilnych drukarek. Jedno rozwiązanie ułatwia zatem wykonanie wielu odrębnych, zajmujących sporo czasu zadań mówi Damian Surajewski, INEO.

Dlaczego kandydaci decydują się na pracę w sklepie?

Czynniki finansowe i ilość obowiązków to główne przyczyny rezygnacji kasjerów. Na pytanie o przyczyny podjęcia zatrudnienia w sklepie co druga osoba przyznaje, że pilnie szukała pracy. Okazuje się jednak, że wiele osób kieruje się również innymi kwestiami – możliwością kontaktu z ludźmi (40 proc. odpowiedzi), dogodną lokalizacją (26 proc.), elastycznością w dopasowaniu grafiku do innych zajęć (21 proc.) oraz brakiem rutyny (17 proc.)[6]. Wyzwaniem dla detalistów jest zatem zapewnienie pracownikom oczekiwanych korzyści z pracy i ułatwienie im realizacji codziennych zadań, m.in. przy pomocy nowoczesnych technologii.

 

[1] Rynek pracowników szeregowych, raport Tikrow, s. 2

[2] Rynek pracy specjalistów. Podsumowanie 2024, raport Pracuj.pl, s. 9

[3] Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II. Sektor Handlu, PARP, s. 58 (60 w pliku)

[4] Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II. Sektor Handlu, PARP, s. 65 (67 w pliku)

[5] Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II. Sektor Handlu, PARP, s. 65 (67 w pliku)

[6] Praca i pracodawcy w branży handlowej, raport MJCC

kontakt dla mediów
Natalia Bejda
Account Executive, Lightscape
Natalia Bejda

n.bejda@lightscape.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Natalia Bejda
Account Executive, Lightscape
Natalia Bejda

n.bejda@lightscape.pl

informacje o firmie