praca sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Razem tworzymy miejsce, w którym chce się pracować - czyli o kulturze organizacyjnej w Pekao słów kilka
Kultura organizacyjna to fundament funkcjonowania każdej organizacji. Niełatwo jest ją jednoznacznie zdefiniować, ale rola jaką pełni jest niezwykle istotna. Jest drogowskazem dla pracowników do tego jak postępować, aby realizować misję i wizję firmy oraz przekładać żyjące w niej wartości na swoje codzienne zachowania.
Kultura organizacyjna bywa porównywana do Yeti – wszyscy o nim słyszeli, ale nikt go nie widział. I to prawda, bo kultury nie da się zwizualizować. To nie z góry narzucone wytyczne, a codzienne działania, rytuały i zachowania pracowników, które tworzą jedną społeczność.
Dlaczego kultura organizacyjna jest tak ważna?
To ona kieruje sposobem działania ludzi w organizacji, daje pracownikom wspólne poczucie tożsamości i celu, które wpływają na to, jak wchodzą w interakcje między sobą i z klientami. Czy chcą i podejmują decyzje, czy szukają rozwiązań i inspirują zespół do działania oraz rozwoju – a może tylko widzą obszary do poprawy. Konkurencja może wdrożyć podobne produkty, procesy i technologie, ale nie da się skopiować sposobu myślenia, zachowań i wartości, które budują unikalną przewagę organizacji.
Kultura organizacyjna to tak szeroki obszar, że nie sposób o nim napisać w pełni w jednym artykule. Jako ekspert w zespole kultury organizacyjnej, przybliżę działania jakie już teraz realizujemy w banku na rzecz naszej bankowej społeczności oraz jakie wyzwania stoją przed nami w najbliższej przyszłości.
Ale zacznijmy od początku
Pracę w banku Pekao rozpoczęłam sześć lat temu. Wraz z podległym mi zespołem analityków biznesowych MŚP szukaliśmy najlepszych rozwiązań finansowych dla klientów, dostosowanych do ich oczekiwań. To była niezwykle inspirująca praca, móc wspierać realizację celów biznesowych naszych klientów. Doświadczenie z tego okresu sprawiło, że poczułam jak ważne są odpowiednie narzędzia i procesy, aby podnosić sprawność procesowania transakcji, a tym samym dostarczać naszym klientom decyzje szybciej, a pracownikom pomagać w ich realizacji. Kolejnym przystankiem na mojej drodze zawodowej było wspieranie pracowników w upraszczaniu szeroko pojętego procesu kredytowego dla klientów korporacyjnych. Ale żeby zmieniać procesy, najpierw warto zmienić swoje najbliższe otoczenie - prawdziwa zmiana zaczyna się od nas samych. Idealnie opisują to również słowa Richarda Bransona: „Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów”.
Pracuję w zespole kultury organizacyjnej i zajmuję się projektowaniem oraz wdrażaniem działań na rzecz kształtowania kultury organizacyjnej. Realizujemy szereg inicjatyw, które mają na celu adaptację wartości - które są fundamentem naszej kultury organizacyjnej - w życie organizacji, zarówno na poziomie postaw i zachowań pracowników, jak i funkcjonujących w banku procesów i projektów.
Jakie działania podejmujemy, aby kształtować kulturę organizacyjną w Pekao?
- Zapraszamy naszych pracowników do dzielenia się swoimi opiniami i odczuciami zarówno w zakresie środowiska pracy, poziomu współpracy czy też czynników wpływających na odczuwany przez nich poziom stresu. Wspierają nas w tym zakresie również realizowane badania. Każda opinia pomaga nam dostrzec, gdzie pracownicy widzą aspekty do poprawy, a co doceniają. Wyciągamy wnioski, aby na ich podstawie określić, które elementy mają kluczowy wpływ na poprawę satysfakcji pracowników - bo bez trafnej diagnozy nie da się „leczyć”.
- Stawiamy na kulturę feedbacku. Wprowadzamy rozwiązania, które pozwalają, aby w prosty sposób przekazać pracownikom informację zwrotną - słowo podziękowania czy pochwały. Chcemy, aby w naszej organizacji była ona naturalnym elementem codziennej pracy, a docenianie stało się integralnym elementem naszej kultury organizacyjnej. Informacja zwrotna to klucz do inspirującej współpracy i budowania zaangażowania.
- Promujemy bezpośrednią formę komunikacji, zachęcając, by wszyscy pracownicy banku mówili sobie po imieniu.To ułatwia komunikację, burzy silosy i z całą pewnością przynosi wymierne korzyści w tworzeniu przyjaznej atmosfery. Pomaga także budować partnerskie relacje i przeświadczenie, że wszyscy jesteśmy w firmie tak samo ważni.
- Budujemy markę pracodawcy. W employer brandingu stawiamy na autentyczność jako podstawę skutecznej komunikacji z kandydatami. To nasi pracownicy są twarzami organizacji, budując jej wiarygodność.
- Pomaganie mamy wpisane w DNA - działamy na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży oraz wspieramy lokalne społeczności. Angażujemy się w różnorodne projekty – od pomocy dzieciom i seniorom po opiekę nad zwierzętami w schroniskach.
- Dbamy o rozwój osobisty naszych pracowników – od cyklicznych webinarów z różnych dziedzin, poprzez programy rozwijające ich unikalne talenty. Inspirujemy kobiety pracujące w banku do rozwoju. Pomagamy im wykorzystać ich potencjał tak, aby służył im samym i naszej bankowej społeczności.
- Nie zapominamy o najmłodszych członkach społeczności Pekao. Organizujemy wydarzenia dla dzieci naszych pracowników, które są niezwykłą okazją do połączenia edukacji finansowej z rozrywką oraz dają możliwość pokazania dzieciom miejsca pracy rodzica.
Realizujemy inicjatywy, które promują działanie zgodne z wartościami. Są one widoczne w każdym projekcie i na każdym jego etapie. Aby każdy pracownik mógł w najlepszy dla siebie sposób poczuć czym jest kultura organizacyjna i jak ważne są relacje międzyludzkie i współpraca - nasze działania są obecne również na największych bankowych wydarzeniach jak bankowe zmagania sportowe czy konwencje pionów biznesowych.
Jakie wyzwania czekają na nas w najbliższej przyszłości ?
Jednym z kierunków strategicznych naszej nowej strategii na lata 2025-2027 jest aspiracyjna kultura organizacyjna.
Strategia wyznacza kierunek, ale to kultura określa tempo i skuteczność realizacji.
W obliczu wyzwań stojących przed sektorem bankowym, będziemy dalej budować kulturę organizacyjną skoncentrowaną na rozwoju, dynamice działania i dążeniu do bycia liderem branży na wielu płaszczyznach.
Naszym celem jest, aby pracownicy banku:
- realizowali ambitne cele i rozwijali własne aspiracje zawodowe,
- aktywnie budowali swoje kompetencje i rozwijali talenty,
- mieli ambicje do wdrażania innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na realne potrzeby klientów,
- byli dumni z pracy w Pekao – nie tylko jako silnej instytucji odnoszącej sukcesy rynkowe, ale także przyjaznego miejsca do pracy,
- działali w sprawnej, nowoczesnej organizacji, w której decyzje są podejmowane szybko, trafnie i w oparciu o rzetelną analizę danych.
A żeby jeszcze lepiej odpowiadać na zmiany rynkowe i wspólnie budować przyszłość naszego banku, zaktualizowaliśmy katalog wartości, które towarzyszą nam w naszych działaniach.
Wartości:
- PROSTO,
- RAZEM,
- ODWAŻNIE,
- ODPOWIEDZIALNIE,
Rozszerzyliśmy o:
- Z DETERMINACJĄ,
- OTWARCIE,
- UCZCIWIE.
Są one ze sobą spójne, wzajemnie się uzupełniają i stanowią kierunkowskaz do:
- zmian mających na celu zapewnienie satysfakcji klientów (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych),
- działań wzmacniających budowanie angażującego i efektywnego środowiska pracy.
Praca z kulturą to proces, nie deklaracja – wymaga świadomego podejścia
i odpowiednich narzędzi. Naszym wspólnym celem powinno być stworzenie takiej kultury, która wzmocni naszą organizację i uczyni ją odporną na ryzyka i przeciwności, jednocześnie zachowując ducha empatii, współpracy i innowacyjności.
Bo w Pekao sięgamy dalej – ponad horyzont!
Anna Koralewska – ekspert w Zespole Kultury Organizacyjnej, w Departamencie Zarządzania Rozwojem i Kultury Organizacyjnej.
Jest absolwentką studiów magisterskich na kierunku ekonomia na Uniwersytecie Szczecińskim oraz studiów podyplomowych z prawa gospodarczego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Jest ambasadorką Banku Pekao na Linkedin oraz absolwentką programu talentowego: Talents Up!
Na co dzień zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem działań na rzecz kształtowania kultury organizacyjnej banku. Rola ambasadora Banku Pekao na Linkedin pomaga jej w docieraniu do pracowników z informacjami o realizowanych dla nich projektach.
Energię do działania daje jej bezpośredni kontakt z ludźmi oraz inspirowanie współpracowników do podejmowania wyzwań. Lubi nieszablonowe i niekonwencjonalne rozwiązania w realizowanych inicjatywach. W pracy stawia na kreatywność i sprawność działania.