sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse rodzina
Barometr Providenta: Pieniądze wciąż najpopularniejszym prezentem z okazji dużych rodzinnych wydarzeń
Maj i czerwiec to miesiące, które dla wielu Polaków oznaczają nie tylko wyjątkowe uroczystości rodzinne, ale też dodatkowe wydatki. Komunie, śluby, Dzień Matki i Dzień Dziecka – wszystkie te okazje, choć pełne emocji, wymagają również odpowiedniego przygotowania finansowego. W najnowszej odsłonie cyklicznego badania Barometr Providenta sprawdzamy, jak ankietowani przygotowują się na ten czas, ile są w stanie wydać na upominki dla bliskich oraz co najczęściej ląduje w wiosennych torebkach z prezentami.
– Niezależnie od tego, czy w nadchodzących tygodniach czeka nas uroczysty obiad komunijny, huczne wesele, czy chcemy sprawić radość mamie drobnym upominkiem, warto zawczasu zaplanować te wydatki w domowym budżecie – to odpowiedzialne podejście, które pozwoli nam utrzymać kontrolę nad finansami – zaznacza Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Coraz częściej myślimy też o wakacjach – kolejnym źródle kosztów. Już co trzeci Polak, planując wydatki majowo-czerwcowe, dba o to, aby zabezpieczyć budżet również na letni urlop. Dodatkowo, 17,8 proc. osób rezygnuje z niektórych większych wydatków, takich jak majówka czy Dzień Matki, aby zaoszczędzić na wakacje – dodaje.
Ile kosztuje Komunia?
Zwiększone wydatki w tym sezonie najbardziej odczują rodzice, których dzieci przystępują do Komunii. Według najnowszej edycji Barometru Providenta, na ten cel przeznaczą oni średnio 4294,30 zł – to aż 742,70 zł mniej niż w 2023 r. Niemal połowa z nich (47 proc.), aby pokryć koszty tej uroczystości, sięgnie po oszczędności, 34,7 proc. skorzysta z bieżących dochodów, a co piąta osoba (21,4 proc.) pożyczy pieniądze w banku lub innej instytucji pożyczkowej. Dodatkowo, 11,4 proc. zdecyduje się na płatności odroczone.
Istotnym punktem w budżecie jest prezent, a od lat najpopularniejszym wyborem są pieniądze. Wskazali tak zarówno rodzice dzieci komunijnych (27,3 proc.), jak i zaproszeni goście (67,2 proc.). Na liście prezentowej rodziców znalazł się także komputer lub laptop (16,8 proc.), rower (16,6 proc.), Biblia lub dewocjonalia (14 proc.), rzadziej zegarek (9,8 proc.) lub smartfon (7,9 proc.). Natomiast z powodu wysokich kosztów organizacji tej uroczystości, aż 18,6 proc. rodziców planuje zupełnie zrezygnować z zakupu podarunku dla swojej pociechy.
Z kolei w torebkach prezentowych przyniesionych przez gości, dzieci komunijne znajdą dodatkowo Biblię lub dewocjonalia (11,2 proc.), biżuterię (11,1 proc.), komputer lub laptop (6,9 proc.) bądź zegarek (5,2 proc.). Zaproszone kobiety częściej wręczą pieniądze (72 proc. wobec 62,0 proc. mężczyzn), a panowie zdecydowanie chętniej wybierają elektronikę – przykładowo, smartfon podaruje aż 7,2 proc. z nich oraz jedynie 0,9 proc. kobiet.
Na Dzień Matki wręczymy kwiaty
– Najbliższe tygodnie to czas rodzinnych świąt, takich jak Dzień Matki i Dzień Dziecka. Młodsze osoby są zwykle bardziej zaangażowane w obdarowywanie swoich mam, a 11,3 proc. wszystkich ankietowanych przyznaje, że nie planuje z tej okazji żadnego prezentu. Natomiast świętowanie Dnia Dziecka deklaruje ponad połowa badanych (55,5 proc.). Warto zauważyć, że tym roku wydatki na rzecz Dnia Matki oraz Dnia Dziecka nie różnią się szczególnie – 26 maja wydamy średnio 286,80 zł, natomiast 1 czerwca – 298,20 zł – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Dzień Dziecka wyraźnie częściej świętują kobiety (64 proc. wobec 46,1 proc. mężczyzn) oraz osoby w wieku od 35 do 44 lat (69 proc.). Z kolei ankietowani z najstarszej grupy wiekowej 65+ są gotowi przeznaczyć na ten cel najwyższe kwoty – średnio 400 zł. Na Dzień Matki więcej wydadzą mężczyźni: 373 zł, o 163 zł więcej niż kobiety.
Jakie są w takim razie wybory prezentowe respondentów? Co czwarta osoba wręczy swojej mamie kwiaty, a 12,5 proc. podaruje słodycze. Sprawdzony upominek to także kosmetyki i perfumy, którymi obdaruje 11,3 proc. z nich. Do życzeń złożonych telefonicznie ograniczy się 6,2 proc. badanych.
Sezon ślubny – sezon na wydatki
Jak pokazuje Barometr Providenta, w tym roku na prezent ślubny Polacy przeznaczą średnio 1669,60 zł, czyli o 388,60 zł więcej niż w zeszłym roku i niecałe 158 zł więcej niż w 2023 r. Co więcej, 15 proc. gości weselnych planuje zmieścić się w kwocie do 500 zł. Wyniki badania pokazują jednak znaczące różnice w budżetach – najwięcej są skłonni wydać weselnicy w wieku od 45 do 54 lat – 4003,20 zł, podczas gdy wśród najmłodszych osób ta kwota wynosi średnio 1158,20 zł. Większe środki na prezent ślubny przeznaczą również mężczyźni (2075 zł wobec 1273 zł wśród kobiet), a także badani z województw pomorskiego (2540 zł) oraz mazowieckiego (2471 zł).
W kwestii prezentów – podobnie jak w przypadku Komunii – goście są zgodni i najczęściej, bo w aż 85 proc., decydują się wręczyć młodej parze kopertę z pieniędzmi. Drugie miejsce na liście zajmuje wino, wskazane przez 19 proc. ankietowanych, zaś kwiaty, długo postrzegane jako tradycyjny dodatek do prezentu ślubnego, wręczy tylko 13,6 proc. gości. Znacznie mniej popularne opcje to wyposażenie domu i dekoracje (7,4 proc.), voucher na aktywność lub usługi np. pobyt w SPA (6,8 proc.) oraz sprzęt AGD (6,0 proc.).
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w marcu 2025 r.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.
kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
agnieszka.baran@provident.pl
tel: +48 664149855
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.