sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: Zaledwie 10 proc. Polaków zna znaczenie słowa fintech

05.05.2025 | Provident Polska SA

Aż dwóch na trzech Polaków przepytanych w ramach Barometru Providenta twierdzi, że nie spotkało się z terminem fintech, a 23,3 proc. deklaruje, że choć zna to słowo, nie jest pewne co ono dokładnie oznacza. Jednocześnie zaledwie 23,4 proc. ankietowanych nie korzystało z żadnej z technologicznych usług finansowych wymienionych w badaniu.

Najczęściej znajomość znaczenia pojęcia „fintech” deklarują badani w wieku 25-34 lata. Wśród respondentów z tej grupy wiekowej aż 16,6 proc. twierdzi, że rozumie to pojęcie. Co ciekawe wśród najmłodszych ankietowanych ten odsetek jest niższy niż dla ogółu badanych i wynosi 9,2 proc. – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

Polska płatnościami mobilnymi stoi

Niemal 3/4 (72,5 proc.) respondentów Barometru Providenta korzysta z płatności mobilnych takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Te usługi fintechowe najpopularniejsze są wśród badanych w wieku 25-34 lata (wśród przedstawicieli tej grupy korzysta z nich 86,3 proc.) oraz 18-24 lata (85,4 proc.). Jednocześnie z płatności mobilnych chętnie korzystają także seniorzy – 58,2 proc. respondentów 65+ twierdzi, że płaci w ten sposób.

Pozostałe technologiczne usługi finansowe są dużo mniej popularne. Płatności odroczonych używa 14 proc. badanych. Warto jednak zauważyć, że w grupie 25-34 lata zadeklarował tak aż co piąty badany, a w grupie 35-44 – 18 proc. Z kredytów online korzysta natomiast co dziesiąty badany, a z platform inwestycyjnych 1,9 proc.

Boimy się oszustw

Co trzeci respondent Barometru Providenta deklaruje, że nie ma żadnych obaw związanych z korzystaniem z usług fintech. Niemal połowa (47,5 proc.) deklaruje natomiast, że boi się możliwości oszustwa, a 37,9 proc. ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych. 15,4 proc. wskazuje natomiast, że obawia się braku osobistego kontaktu z obsługą klienta.

Wyniki badania pokazują, że pomimo technologicznego zaawansowania rynku finansowego wciąż potrzebne są instytucje, które świadczą usługi w tradycyjnym modelu. Konsumenci doceniają tzw. human touch i kontakt z drugim człowiekiem podczas wyboru produktów finansowych. Co ciekawe nie zawsze jest to domena przedstawicieli najstarszego pokolenia. Braku osobistego kontaktu z obsługą klienta najczęściej obawiają się badani w wieku 25-34 lat. Wskazał tak niemal co piąty respondent z tej grupy wiekowej – komentuje Karolina Łuczak. – Polacy doceniają różnorodność usług finansowych. Aż 56,1 proc. badanych deklaruje, że zgadza się z twierdzeniem, że większa różnorodność firm oferujących usługi finansowe (np. banków, fintechów, firm pożyczkowych) pozwala większej liczbie osób korzystać z tych usług – dodaje Karolina Łuczak.

Więcej informacji o zwyczajach finansowych Polaków w raporcie „Polacy w świecie usług finansowych Specjalna edycja Barometru Providenta”.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w styczniu 2025 r.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Smart.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.