ekonomia/biznes/finanse

Wyniki finansowe Grupy Santander Bank Polska po I kwartale 2025

Zysk należny akcjonariuszom Grupy Santander Bank Polska w I kw. 2025 r. wyniósł 1,7 mld zł. Dochody ogółem wzrosły o 7% r/r. Grupa ma silną pozycję kapitałową.

Wyniki I kw. 2025 roku

  • Dochody ogółem w I kw. 2025 roku wyniosły 4,4 mld zł; wzrosły o 7% r/r
  • Wynik z tytułu odsetek wyniósł 3,6 mld zł i wzrósł o 6% r/r
  • Wynik z tytułu prowizji wyniósł 748 mln zł i wzrósł o 3% r/r
  • Koszty operacyjne ogółem w I kw. 2025 roku wyniosły 1,5 mld zł i wzrosły o 14% r/r głównie pod wpływem inflacji, podwyżek wynagrodzeń i kosztów IT. Po wyłączeniu składek na BFG koszty ogółem wzrosły o 8% r/r
  • Obciążenia związane z podatkami w I kw. 2025 roku wyniosły 756 mln zł (w tym m.in. 541 mln zł podatku CIT i 215 mln zł podatku bankowego), a koszty regulacyjne łącznie wyniosły dodatkowe 318 mln zł
  • W I kw. 2025 roku łączny wynik na rezerwach, na poziomie skonsolidowanym, wyniósł 252 mln zł i był o 9% niższy w ujęciu rocznym

 

Kapitały: Silna pozycja kapitałowa Grupy Santander Bank Polska: współczynnik kapitałowy na poziomie 18,10% oraz Tier1 na poziomie 17,26% zapewniają bezpieczeństwo prowadzonej działalności i stabilny wzrost.

Klienci: Na koniec marca 2025 r. skonsolidowane należności brutto od klientów wyniosły 182 mld zł i zwiększyły się o 8% r/r. Należności od klientów indywidualnych wyniosły 89 mld zł, a należności od podmiotów gospodarczych 92 mld zł.

Na koniec marca 2025 roku depozyty klientów wzrosły o 13% w stosunku do końca marca 2024 r. i wyniosły 237 mld zł, w tym depozyty od klientów indywidualnych wzrosły o 10% r/r do poziomu 132 mld zł, biznesowe wzrosły o 16% do poziomu 106 mld zł.

Linie biznesowe: Wzrost sprzedaży kredytów gotówkowych oraz kont firmowych dla MŚP. Dynamiczny wzrost liczby klientów zamożnych. Rozszerzenie funkcjonalności aplikacji mobilnej – o m.in.: ustawianie zleceń stałych, zarządzanie limitami płatności, płatności powtarzalne BLIK, prezentowanie kodu BLIK przed zalogowaniem. Sekcja edukacyjna „Zdrowie finansowe” w programie oszczędnościowym „Moje cele”. Druga edycja webinarów „O biznesie przy kawie” nt.  podatków, cyberbezpieczeństwa, nowych technologii, marketingu i inwestycji.

Bankowość detaliczna:

  • 4,8 mln kont osobistych w złotych (+4% r/r);
  • 3,4 mln (+7% r/r) aktywnych klientów digital, w tym 2,9 mln klientów mobilnych (+11% r/r);
  • 98 mln transakcji w bankowości mobilnej w I kw. (+20% r/r);
  • 2,9 mld zł sprzedaży kredytów gotówkowych w I kw., +15% I kw. 2024 – wzrost portfela brutto o 8% r/r;
  • 1,6 mld zł sprzedaży kredytów hipotecznych w I kw., -63% I kw. 2024 – wzrost portfela (PLN) brutto o 5% r/r.

 

MŚP:

  • 20,4 tys. otwartych kont firmowych w I kw., +17% I kw. 2024;
  • 401 tys. (+8% r/r) aktywnych klientów digital, w tym 248 tys. klientów mobilnych (+19% r/r);
  • 2,9 mln transakcji w bankowości mobilnej w I kw. (+24% r/r);
  • Wzrost portfela brutto kredytów MŚP o 4,5% r/r do 17,8 mld zł;
  • Leasing dla MŚP – wzrost portfela o 11% r/r do 8,6 mld zł.

 

Bankowość Biznesowa i Korporacyjna:

  • 12% r/r wzrost dochodów na platformie eFX;
  • 12% r/r przyrost wolumenów kredytowych;
  • 22% r/r wzrost sprzedaży nowych limitów kredytowych;
  • Nowa wersja bankowości elektronicznej – iBiznes24 2.0. dla wszystkich klientów.

 

Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna:

  • 23% r/r wzrost przychodów z tytułu usług na rynku kapitałowym (ECM);
  • 17% r/r wzrost przychodów z tytułu transakcji w Departamencie Klientów Instytucjonalnych;
  • 12% r/r wzrost przychodów z tytułu transakcji w Departamencie Usług Skarbowych.

 

Leasing :

  • Wartość portfela leasingowego 15,7 mld zł – wzrost 10%r/r;
  • Dynamika finasowania klientów z segmentuMŚP +6,6% r/r; 
  • Świetny wynik w finansowaniu zielonych inwestycji+33% r/r, wartość sfinansowanych aktywów 215 

 

Faktoring:

  • Obroty wyniosły 12,6 mld zł (+16% r/r);
  • Portfel kredytów 8,8 mld zł (+20% r/r);
  • W I kwartale 2025 r. Santander Factoring jest liderem rynku pod względem bilansu zwiększając saldo o 20% r/r;
  • Santander Factoring utrzymuje pierwszą pozycję w finansowaniu zobowiązań (19% wzrost r/r i 18% udział w rynku);
  • Po I kwartale 2025 roku Santander Factoring wzrost o 16% r/r;
  • W marcu 2025 roku Santander Factoring zdobył III miejsce w rankingu miesięcznika Forbes Diamenty Forbesa 2025.

 

Grupa Santander Consumer Bank:

  • Aktywa 26 mld zł;
  • Kredyty netto 19 mld zł;
  • Depozyty 16 mld zł;
  • Kapitał ogółem 4,4 mld zł.
kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
Obszar Komunikacji i Doświadczenia Marki, Santander Bank Polska S.A.
Biuro Prasowe

biuro.prasowe@santander.pl

Monika Nowakowska
Dyrektor Departamentu Public Relations, Santander Bank Polska S.A.
Monika Nowakowska

monika.nowakowska@santander.pl

tel: 22 586 80 40

informacje o firmie

Grupa Santander Bank Polska S.A. jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring.

Grupa Santander to wiodąca komercyjna Grupa bankowa, z siedzibą w Hiszpanii, założona w 1857 r., a także jeden z największych banków na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. Działalność Grupy Santander koncentruje się na 5 globalnych obszarach biznesowych: Bankowości Detalicznej i Komercyjnej, Digital Consumer Bank, Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Wealth Management i Ubezpieczeniach, a także Płatnościach (PagoNxt i Karty). Taki model operacyjny umożliwia bankowi skuteczniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z połączenia globalnej skali działalności z lokalnym przywództwem. Grupa Santander dąży do tego, aby stać się najlepszą otwartą platformą usług finansowych świadczonych klientom indywidualnym, MŚP, klientom korporacyjnym a także instytucjom finansowym i rządom. Misją banku jest pomaganie klientom w codziennych sukcesach w duchu wartości Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie.  Grupa Santander jest bankiem działającym w sposób odpowiedzialny i zobowiązała się m.in przeznaczyć w latach 2019–2030 kwotę 220 mld EUR na finansowanie inwestycji i rozwiązań proekologicznych. Według stanu na koniec czerwca 2024 r. Grupa Santander miał 168 mln klientów, 8300 oddziałów i 209 500 pracowników, a wartość środków zdeponowanych w banku przez klientów wynosiła 1,3 bln EUR.

Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl

kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
Obszar Komunikacji i Doświadczenia Marki, Santander Bank Polska S.A.
Biuro Prasowe

biuro.prasowe@santander.pl

Monika Nowakowska
Dyrektor Departamentu Public Relations, Santander Bank Polska S.A.
Monika Nowakowska

monika.nowakowska@santander.pl

tel: 22 586 80 40

informacje o firmie

Grupa Santander Bank Polska S.A. jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring.

Grupa Santander to wiodąca komercyjna Grupa bankowa, z siedzibą w Hiszpanii, założona w 1857 r., a także jeden z największych banków na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej. Działalność Grupy Santander koncentruje się na 5 globalnych obszarach biznesowych: Bankowości Detalicznej i Komercyjnej, Digital Consumer Bank, Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Wealth Management i Ubezpieczeniach, a także Płatnościach (PagoNxt i Karty). Taki model operacyjny umożliwia bankowi skuteczniejsze wykorzystanie potencjału wynikającego z połączenia globalnej skali działalności z lokalnym przywództwem. Grupa Santander dąży do tego, aby stać się najlepszą otwartą platformą usług finansowych świadczonych klientom indywidualnym, MŚP, klientom korporacyjnym a także instytucjom finansowym i rządom. Misją banku jest pomaganie klientom w codziennych sukcesach w duchu wartości Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie.  Grupa Santander jest bankiem działającym w sposób odpowiedzialny i zobowiązała się m.in przeznaczyć w latach 2019–2030 kwotę 220 mld EUR na finansowanie inwestycji i rozwiązań proekologicznych. Według stanu na koniec czerwca 2024 r. Grupa Santander miał 168 mln klientów, 8300 oddziałów i 209 500 pracowników, a wartość środków zdeponowanych w banku przez klientów wynosiła 1,3 bln EUR.

Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl