handel technologie towary konsumpcyjne

Zrównoważony rozwój i digitalizacja w retailu: Jakie wyzwania czekają detalistów?

07.04.2025 | INEOGroup

Mimo że niezmiennie od lat to kwestie finansowe są najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe, badania konsumenckie wskazują również na rosnące znaczenie ekologii i nowoczesnych technologii. Aż 53% klientów przykłada dużą wagę do zrównoważonego rozwoju firm handlowych, z kolei 71% deklaruje, że zaufałoby sztucznej inteligencji podczas wyboru produktu[1]. Chcemy kupować szybko, wygodnie i z jak najmniejszym wpływem na środowisko. Dla detalistów oznacza to konieczność przeprowadzenia transformacji cyfrowej i dostosowania działalności do nowych oczekiwań konsumentów. O tym, jak to zrobić, opowiadają eksperci INEOGroup.

Transformacja cyfrowa retailu jest nieunikniona

Rynek retail przeszedł już kilka rewolucji cyfrowych. Jednym z momentów zmieniających sposób funkcjonowania handlu detalicznego było pojawienie się sklepów internetowych. W pewnym sensie biznes wyprzedził społeczeństwo, które dopiero zaczynało się oswajać z nową technologią. Przez niemal 30 lat zmieniło się jednak wiele. Według danych Eurostat w 2024 roku z internetu korzystało już 93% Europejczyków[2], a zakupy online robiło 72% z nich.[3]

Wszystko wskazuje na to, że odsetek ten będzie rósł z każdym rokiem, a transformacja cyfrowa jest nieuniknioną przyszłością detalistów. Konsumenci widzą wiele korzyści wynikających z robienia zakupów przez internet. Badania przeprowadzone przez Gemius wskazują, że głównymi motywatorami są dostępność produktów przez całą dobę (73% odpowiedzi), brak konieczności wychodzenia z domu (72%) i atrakcyjniejsze ceny niż w sklepach tradycyjnych (65%).[4] Klienci doceniają również, m.in. nieograniczony czas wyboru, łatwość porównywania ofert, dostępność różnych form płatności i cały wachlarz możliwości odbioru lub dostarczenia zakupów.

Jak podkreśla Witold Miśniakiewicz, Prezes Zarządu INEOGroup, dostosowanie się do zróżnicowanych oczekiwań konsumentów wymaga od sieci handlowych i marek detalicznych zadbania o odpowiednie systemy informatyczne.

Współczesny rynek retail jest napędzany zmianą. Zmieniają się regulacje prawne, wymagania klientów, wykorzystywane technologie, a nawet pracownicy, którzy chcą pracować szybko i efektywnie, ale nie zawsze rozwiązania IT im na to pozwalają. Dlatego tworząc system sprzedażowy iXpos, zwróciliśmy szczególną uwagę na jego nowoczesność i innowacyjność architektury – tak aby spełniała ona swoje funkcje zarówno w przypadku małego sklepu, jak i dużej sieci. Platforma współpracuje z rozwiązaniami e-commerce i m-commerce, a dodatkowo może być rozwijana o nowe funkcjonalności w zależności od potrzeb sklepu. Jest to narzędzie, które wspiera detalistów w procesie transformacji cyfrowejmówi Witold Miśniakiewicz, INEOGroup.

Czy sztuczna inteligencja to kolejny krok w transformacji handlu?

Niektórzy detaliści jeszcze nie zdążyli wdrożyć strategii omnichannel i nie posiadają sklepu internetowego. Tymczasem na horyzoncie pojawił się inny czynnik, który może wyznaczyć nowe kierunki rozwoju retailu – sztuczna inteligencja.

Badania z 2025 roku pokazują, że póki co przedsiębiorcy przyglądają się sztucznej inteligencji z dystansu. Umiarkowane lub ograniczone zaufanie do wdrożenia narzędzi AI deklaruje 58% prezesów firm na świecie. W przypadku Polski odsetek ten jest zdecydowanie większy i wynosi 80%.[5] Jednak ci przedsiębiorcy, którzy implementację sztucznej inteligencji mają już za sobą, wskazują na poprawę w zakresie efektywności czasu pracy własnej (53% odpowiedzi) i pracowników (56%), a także rentowności (34%).[6] Według Jarosława Mazura, starszego programisty w INEOGroup, wykorzystanie AI w handlu detalicznym będzie dodatkowo skupiało się na optymalizacji doświadczeń konsumentów.

Sztuczna inteligencja już teraz wspiera firmy w zakresie analityki, marketingu czy organizacji pracy. Nie inaczej jest w branży retail. Narzędzia AI pozwalają detalistom na prognozowanie popytu na podstawie analiz statystycznych, przegląd trendów, alokację zasobów i optymalizację asortymentu, dzięki czemu możliwe jest jego odpowiednie rozplanowanie w sklepie. Uczenie maszynowe sprawdza się w tworzeniu strategii cenowych i promocyjnych opartych na analizie popytu, podaży, nastrojów rynkowych i oczekiwań klientów. Z możliwości AI korzystają także klienci. Przykładem są chatboty wspierające zakupy, narzędzia służące do personalizacji oferty i optymalizacji cen czy aplikacje wizualizujące wybrane produkty w świecie rzeczywistym. Mimo że sztuczna inteligencja w handlu detalicznym jest jeszcze względnie nowa, za jakiś czas stanie się niezbędnym elementem rozwoju biznesu, tak jak sklepy internetowe czy social selling – wyjaśnia Jarosław Mazur.      

Retail musi być nowoczesny i… zielony?

Nie tylko nowinki technologiczne będą miały wpływ na branżę retail w najbliższej przyszłości. Detaliści powinni również zwrócić uwagę na fakt, że coraz większą rolę w ich biznesie odgrywają także kwestie ekologiczne. Z jednej strony wiążą się one z koniecznością dostosowania działalności firmy do nowych regulacji prawnych, takich jak system kaucyjny czy przepisy unijne w zakresie recyklingu opakowań. Z drugiej zaś – zwiększa się świadomość ekologiczna konsumentów. Zrównoważony rozwój nie jest dla nich pustym sloganem, a kwestią wpływającą w istotny sposób na to, z oferty którego sklepu skorzystają.

Badania wskazują, że już co drugi konsument zwraca coraz większą uwagę na kwestię zrównoważonego rozwoju, oczekując od firm transparentności w zakresie podejmowanych działań proekologicznych.[7] Według raportu E-commerce w Polsce 2024 aż 41% klientów uzależnia decyzję zakupową od tego, w jaki sposób forma dostawy wpływa na środowisko.[8]

Obserwujemy te trendy i wykorzystujemy je w praktyce podczas współpracy z naszymi partnerami – wyjaśnia Tomasz Kondej, Project Manager w INEOGroup. – Tworzymy rozwiązania technologiczne, które mogą być zintegrowane z systemami gromadzącymi dane o śladzie węglowym każdej serii produktu. Pozwoliłoby to kontrolować wpływ przedsiębiorstwa na środowisko, a tym samym spełnić wymogi formalne, które wkrótce prawdopodobnie staną się codziennością detalistów.

Rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa i nowe technologie to aspekty, które w najbliższym czasie będą miały największy wpływ na kierunek rozwoju branży retail. Szansą na utrzymanie się na rynku i budowanie przewagi konkurencyjnej są dzisiaj digitalizacja i zrównoważony rozwój. W osiągnięciu tych celów pomagają detalistom odpowiednie rozwiązania informatyczne. Realna zmiana zależy jednak przede wszystkim od przedsiębiorców – to oni muszą wykonać pierwszy krok w kierunku transformacji cyfrowej.

 

[1] EY Future Consumer Index (2024),

[2] European E-Commerce Report 2024, s. 5

[3] Jak wyżej.

[4] Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, E-commerce w Polsce 2024,

[5] PwC’s 28th Annual Global CEO Survey (2025), s. 10

[6] Jak wyżej.

[7] EY Future Consumer Index (2024),

[8] Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, E-commerce w Polsce 2024, s. 10

kontakt dla mediów
Pamela Tomicka
PR & Marketing Manager, Lightscape
Pamela Tomicka

p.tomicka@lightscape.pl

tel: 601 918 306

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Pamela Tomicka
PR & Marketing Manager, Lightscape
Pamela Tomicka

p.tomicka@lightscape.pl

tel: 601 918 306

informacje o firmie