transport ekonomia/biznes/finanse
Czy firmy przesiądą się na elektryki? Oto, co mówią przedsiębiorcy w badaniu „Portfele Polaków pod lupą”
Wyniki tegorocznego badania „Portfele Polaków pod lupą” jasno pokazują, że zainteresowanie zakupem auta wśród przedsiębiorców utrzymuje się na wysokim poziomie. Prawie co trzeci (31 proc.) planuje w 2025 roku kupić pojazd do firmy. W większości będzie to auto nowe, osobowe w cenie powyżej 150 tys. zł. Zauważalny odsetek (10 proc.) zasili swoje przedsiębiorstwo samochodem z napędem elektrycznym.
Jak wynika z piątej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą”, opracowywanego na zlecenie Volkswagen Financial Services, 31 proc. przedsiębiorstw planuje w 2025 roku kupić auto. Nieco ponad połowa badanych firm (56 proc.), które deklarują chęć zakupu samochodu, myśli o jednym pojeździe. Dalsze wskazania wyglądają następująco: 37 proc. – od dwóch do pięciu pojazdów, a 5 proc. – powyżej 10 aut.
Zakupem zainteresowane są przede wszystkim podmioty prowadzące działalność w branży budowlanej (37 proc) oraz w handlu (29 proc.). Znaczny spadek można natomiast zaobserwować wśród firm usługowych: z poziomu 28 proc. w poprzedniej edycji badania do zaledwie 8 proc. obecnie.
Aż 3 na 4 przedsiębiorstwa (74 proc.) wybierze auto nowe, co stanowi wynik porównywalny do ubiegłorocznego (było 72 proc.). Choć tradycyjnie w planach zakupowych dominują pojazdy osobowe, wybierane przez 69 proc. ankietowanych, to w 2025 r. można spodziewać się pewnego ożywienia w samochodach dostawczych. Na zakup dostawczaka zdecyduje się w tym roku 44 proc. firm – o 8 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji badania.
– Kolejna już edycja organizowanego przez nas badania „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje pewien trend związany z podejściem do zakupów. Plany firm są w dużym stopniu uzależnione od przewidywań dotyczących sytuacji gospodarczej. Co ważne, w najnowszej edycji badania przedsiębiorcy wskazali poprawę ocen zarówno obecnej, jak i przyszłej kondycji gospodarki. Mimo inflacji, której wpływ pozostaje znaczący, wielu respondentów wyraża nadzieję na stabilizację kosztów w nadchodzących miesiącach i lepszą kontrolę budżetów – zauważa Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.
Firmy coraz głębiej sięgają do kieszeni
Warto sprawdzić, ile przedsiębiorcy są skłonni zapłacić za służbowy samochód. Najwięcej ankietowanych (29 proc.) deklaruje przeznaczyć 100-150 tys. zł. Niewiele mniej, bo 27 proc., zamierza sięgnąć do kieszeni zdecydowanie głębiej i wybrać pojazd o wartości powyżej 250 tys. zł. Z kolei co piąty badany (19 proc.) myśli o wydatku w wysokości 200-250 tys. zł. Po zsumowaniu obu danych okaże się, że pojazdami klasy premium zainteresowana jest prawie połowa badanych firm (46 proc.).
To nie tylko sygnał wskazujący na dobrą kondycję finansową, ale także znak, że przedsiębiorcy doceniają znaczenie bardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów, które mogą wpłynąć na efektywność operacyjną i wizerunek spółki. Potwierdzeniem powyższego wniosku jest to, że zgodnie z badaniem „Portfele Polaków pod lupą” firmy deklarują zakup przede wszystkim nowych samochodów (74 proc. wskazań). Z kolei te przedsiębiorstwa, które zdecydują się na pojazd używany, aż 3/4 z nich (77 proc.) wybierze auto z roczników 2022-2024, czyli maksymalnie 3-letnie.
– Tegoroczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje, że firmy, mimo wyzwań gospodarczych, konsekwentnie wybierają nowoczesne pojazdy służbowe. Prawie połowa badanych deklaruje zakup samochodu o wartości powyżej 200 tys. zł. Naszą odpowiedzią na te oczekiwanie jest Najem, który zapewnia klientom pełną mobilność. Co ważne, podobny poziom zainteresowania nowymi autami jak przed rokiem może wskazywać na stabilizację sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw i dalszą przestrzeń na inwestycje – podkreśla Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.
Rośnie zainteresowanie elektrykami
Przedsiębiorcy wiedzą, czego chcą, jeśli chodzi o preferowany rodzaj napędu. Na stabilnym poziomie utrzymuje się popularność zarówno benzyny (31 proc. wobec 30 proc. przed rokiem), jak i diesla (52 proc. – ta sama wartość r/r). Delikatny spadek odnotował napęd hybrydowy (21 proc. wobec 26 proc. w 2024 r.).
Według badania „Portfele Polaków pod lupą” przedsiębiorcy przychylniejszym okiem patrzą na pojazdy elektryczne. W najbliższych 12 miesiącach 10 proc. firm planuje zakup aut z takim napędem, co oznacza wzrost o 4 p.p. w stosunku do roku ubiegłego (kiedy to ten segment odnotował istotny spadek zainteresowania – o 2/3 względem 2023 roku). Trend elektromobilności ponownie więc zaczyna rosnąć dzięki postępującej świadomości ekologicznej i korzyściom ekonomicznym.
Wśród głównych zalet pojazdów elektrycznych respondenci wskazują niższe koszty eksploatacji (46 proc.), możliwość uzyskania dofinansowania (34 proc.) oraz spełnianie wymogów regulacyjnych i środowiskowych (34 proc.). Jednak wyzwania pozostają znaczące. Główne bariery to: zbyt mały zasięg (54 proc.), wysokie koszty zakupu (39 proc.) oraz ograniczona liczba stacji ładowania (38 proc.).
– Przedsiębiorcy coraz śmielej spoglądają w stronę elektromobilności, ale potrzebują kompleksowego wsparcia zarówno finansowego, jak i doradczego czy w zakresie infrastruktury, w procesie przechodzenia na zeroemisyjne floty. Dlatego w Volkswagen Financial Services uruchomiliśmy program ELECTRIFY, który pomaga firmom we wdrażaniu pojazdów elektrycznych. Warto dodać, że przedsiębiorstwa zainteresowane elektromobilnością coraz częściej dostrzegają dodatkowe korzyści, takie jak zwolnienie z opłat, możliwość jazdy buspasami czy dostęp do preferencyjnych warunków leasingu i ubezpieczeń. Coraz większego znaczenia nabierają też potrzeby pomiaru śladu węglowego przez firmy oraz opracowania strategii jego zmniejszania, również w obszarze floty samochodowej, co wynika z obowiązków prawnych z obszaru zrównoważonego rozwoju i ESG – komentuje Krzysztof Leszczyński, Ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services.
2/3 firm wybiera leasing klasyczny
Najczęściej wybieraną formą finansowania firmowych aut pozostaje leasing klasyczny. Wskazało na niego 68 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazła się gotówka (16 proc. firm). Pozostałe opcje nie przekroczyły 5 proc. wskazań. Zauważalny jest wzrost zainteresowania ofertami promocyjnymi na ubezpieczenie czy serwis. Ponad połowa badanych oczekuje promocyjnych pakietów, takich jak OC/AC za 1 zł (59 proc.) czy pakiet serwisowy w tej samej cenie (53 proc.).
Co ciekawe, firmy zauważają atrakcyjność najmu długoterminowego jako alternatywy dla tradycyjnych metod finansowania. Najem to jedna stała miesięczna opłata, co pozwala na przewidywalność kosztów i elastyczność w dostosowaniu floty do zmieniających się potrzeb biznesowych. W tegorocznym badaniu ponad 36 proc. respondentów uznało tę formę finansowania za atrakcyjną.
Optymizm gospodarczy wśród przedsiębiorców
Mimo wpływu inflacji na kondycję firm, badanie „Portfele Polaków pod lupą” wskazuje na poprawę ocen sytuacji gospodarczej. Co czwarty ankietowany (23 proc.) ocenia ją jako bardzo dobrą (wzrost o 10 p.p. r/r) , a jako raczej dobrą kolejne 39 proc. Z dużym optymizmem w przyszłość, spodziewając się znacznej poprawy, spogląda 22 proc. firm, a umiarkowany optymizm wykazuje kolejne 41 proc. przedsiębiorstw. Ponadto o 9 p.p. (do poziomu 29 proc.) zwiększył odsetek firm, które twierdzą, że rozwijają swoją działalność. To pozytywne sygnały, które według ekspertów Volkswagen Financial Services mogą sprzyjać dalszym inwestycjom.
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec grudnia 2024 roku na grupie 201 przedsiębiorstw techniką wywiadów telefonicznych CATI.
kontakt dla mediów

Kontakt dla mediów
vwfs@dfusion.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów

Kontakt dla mediów
vwfs@dfusion.pl