środowisko naturalne/ekologia ekonomia/biznes/finanse

Niemrawe działania przedsiębiorstw na rzecz klimatu

28.01.2025 | EY

Niemrawe działania przedsiębiorstw na rzecz klimatu

 

Zdecydowana większość przedsiębiorców nie zaciągnęła zobowiązań finansowych, aby należcie przygotować się na tzw. zerową emisję netto. Tylko 4 proc. z nich ujawniła wydatki operacyjne, a jedynie 17 proc. zaraportowała wydatki kapitałowe z tym związane. Z kolei zaledwie 41 proc. organizacji dysponuje planami zarządzania ryzykiem klimatycznym mimo, że brak działań w tym obszarze to poważne zagrożenie dla osiągnięcia globalnych celów środowiskowych. Co więcej, ustalanie długoterminowych zobowiązań dotyczących emisji zakończyło się globalnym niepowodzeniem, a większość właścicieli firm wykazuje się nonszalanckim podejściem w tej kwestii. Niemniej najgorszymi złoczyńcami są najwięksi emitenci gazów cieplarnianych na świecie – wynika z najnowszego Global Climate Action Barometer EY.

 

Najnowszy Barometr EY wyraźnie uwypukla brak gotowości podmiotów gospodarczych  do spełnienia kluczowych celów porozumienia paryskiego z 2015 r., w tym celów ograniczenia emisji i wzrostu temperatury oraz wzmocnienia ich zdolności do adaptacji do skutków zmiany klimatu. Tylko nieco ponad dwie piąte firm (41 proc.) deklaruje, że ​​ma wdrożony plan przejściowy, który pomoże im złagodzić ryzyko zmiany klimatu, podczas gdy nieco ponad jedna piąta (21 proc.) zgłasza, iż ​​zamierza opracować taki plan w przyszłości, z kolei 38 proc. nie ma takiego zamiaru. Brak efektów w zakresie wdrażania planów działań i zobowiązań finansowych w celu przeciwdziałania zmianom klimatu zahamowało postęp w realizacji kluczowych globalnych celów środowiskowych.

 

Szósta edycja badania EY ocenia firmy m.in. pod kątem liczby zalecanych ujawnień podkreślając, że ich jakość pozostaje niezmiennie niepokojąco niska. Wskazuje to na fakt, że wiele firm wciąż unika udostępniania szczegółowych informacji klientom, inwestorom i innym interesariuszom. Świadczy to też o tendencji do myślenia krótkoterminowego, a to negatywnie może przekładać się na działania związane z dążeniem do tzw. zerowej emisji – mówi Rafał Hummel, partner EY, lider zespołu ds. raportowania i atestacji ESG.

 

Regulacyjny dysonans

 

Global Climate Action Barometer EY podkreśla, że wśród największych emitentów na świecie adopcja planów przejściowych jest najniższa w Chinach (8 proc.), a w USA stanowi ona zaledwie 32 proc. Dla porównania odsetek ten wynosi w Wielkiej Brytanii (66 proc.), a w Europie 59 procent, co jest w dużej mierze rezultatem wprowadzanych regulacji jako czynnika wymuszającego na przedsiębiorcach realne działania. Bardziej optymistycznym wnioskiem z badania jest z kolei fakt, że coraz większa liczba firm (67 proc.) korzysta z analizy scenariuszowej, zgodnie z zaleceniami TCFD, aby ocenić skalę i terminy możliwych ryzyk klimatycznych, kontynuując trend wzrostowy z poprzednich lat. To niemal 10 proc. wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem. Prawie trzy czwarte (71 proc.) firm korzystało zarówno z analizy jakościowej, jak i ilościowej jednak zaledwie 36 proc. uwzględniło ustalenia scenariuszowe w swoich sprawozdaniach finansowych. Oznacza to niewielką poprawę w tej dziedznie porównując z latami ubiegłymi. Jeszcze mniej przedsiębiorstw (32 proc.) ujawnia jakiekolwiek ryzyka klimatyczne.

 

Krótkowzroczne horyzonty

 

Przedstawione wyniki badania EY ujawniają również wyraźną i powszechną tendencję do myślenia krótkoterminowego, co może utrudniać postęp w kierunku tzw. zerowej emisji netto. Ponad osiem na dziesięć ankietowancyh przedsiębiorstw (83 proc.) ustaliło krótkoterminowe cele redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r., ale tylko nieco ponad połowa (51 proc.) ustaliła cele długoterminowe. Nieco mniej niż jedna czwarta (24 proc.) uzyskała potwierdzenie swoich celów przez inicjatywę Science Based Targets, organizację odpowiedzialną za opracowywanie standardów, które mają pomóc przedsiębiorstwom w redukcji emisji. Ponadto firmy wydają się zaniedbywać pełen zakres emisji w swoim planowaniu przejścia. Nieco ponad połowa inicjatyw dekarbonizacyjnych firm (55 proc.) ma na celu tzw. „emisje zakresu 2” czyli pośrednie emisje z zakupionej energii, być może dlatego, że są to najłatwiejsze do ograniczenia emisje. Jednak tylko nieco ponad jedna trzecia (34 proc.) uwzględniła wszelkie emisje „zakresu 1” czyli te, które pochodzą bezpośrednio ze źródeł kontrolowanych przez daną firmę. Z kolei nieco ponad jedna na 10 (11 proc.) ujęła w swych planach „emisje zakresu 3”, które obejmują wszystkie pośrednie emisje w całym łańcuchu wartości, takie jak te od dostawców surowców.

 

Jedyną stałą jest zmiana

 

Raport przedstawia sześć działań, które przedsiębiorstwa mogą podjąć już teraz, aby wprowadzić nieuchronne zmiany w sposobie ich funkcjonowania. Po pierwsze, zaleca opracowanie solidnego planu działania opartego o badania naukowe odnośnie szczegółowych scenariuszy wspieranych inwestycjami finansowymi. Po drugie, rekomenduje odzwierciedlenie ryzyka klimatycznego w sprawozdaniach finansowych. Po trzecie, wskazuje na wykorzystanie przedmiotowych danych do podejmowania decyzji. Po czwarte, zwraca uwagę na potrzebę zapewnienia zespołom ds. zrównoważonego rozwoju wystarczających zasobów finansowych, ludzkich i technologicznych niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonych celów. Po piąte, sugeruje wyposażenie zarządów w umiejętności zapewniające skuteczne zarządzanie strategią przejściową. Po szóste zaznacza wagę współpracy międzysektorowej, w tym z organami rządowymi i sektorem publicznym.

 

Metodologia badania

 

Szósta edycja Global Climate Action Barometer EY to analiza wysiłków ponad 1400 firm w 51 krajach, w 13 sektorach biznesu, które publikują sprawozdania na podstawie 11 zaleceń ustalonych przez Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), która została powołana w celu poprawy i zwiększenia raportowania danych finansowych związanych z klimatem.

 

kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
Media Relations Koordynator, EY
Tomasz Bogusławski

tomasz.boguslawski@pl.ey.com

tel: +48 22 557 68 24

tel: +48 515 608 180

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.

Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.

Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.

EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 8 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.

Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.

EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.

EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl

 

kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
Media Relations Koordynator, EY
Tomasz Bogusławski

tomasz.boguslawski@pl.ey.com

tel: +48 22 557 68 24

tel: +48 515 608 180

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.

Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.

Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.

EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 8 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.

Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.

EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.

EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl