ekonomia/biznes/finanse

Czego małe firmy zazdroszczą dużym korporacjom?

18.12.2024 | BIG InfoMonitor

Przedstawiciele biznesu z sektora małych i średnich przedsiębiorstw zauważają liczne przewagi konkurencyjne dużych firm oraz korporacji. Zwracają uwagę m.in. na łatwiejszy i na lepszych warunkach dostęp do różnych źródeł finansowania, zaawansowane modele organizacyjne czy biznesowe oraz na rozwiązania wspierające efektywność i stabilność finansową biznesu, które często są poza zasięgiem mniejszych graczy – wynika z najnowszego raportu „Skaner MŚP”, przygotowanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Kluczowymi przewagami – zdaniem MŚP – są także rozbudowane działy windykacji i księgowości (dla ponad 40 proc.) oraz możliwość systematycznego monitorowania  terminowych spłat należności – dla jednej trzeciej respondentów.

Z danych GUS wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest obecnie ok. 2,5 mln firm z sektora MŚP. Duża część z nich zmaga się z przeterminowanymi fakturami. Badanie „Skaner MŚP” przeprowadzone na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pokazało, że aż 86 proc. respondentów zdarzają się sytuacje, w których kontrahent nie reguluje swoich zobowiązań w terminie. Ponad 52 proc. przedsiębiorców przyznaje, że posiada faktury opóźnione o więcej niż miesiąc, a niemal 34 proc. twierdzi, że niektórzy zwlekają im z zapłatą już nawet ponad 60 dni.

Wyzwania związane z nierzetelnością płatniczą kontrahentów, opóźnieniami w płatnościach i brakiem stabilnego dostępu do finansowania sprawiają, że firmy z sektora MŚP zmagają się z wieloma trudnościami w codziennym funkcjonowaniu. Tym bardziej dostrzegają one przewagi, jakie posiadają korporacje, które dzięki swojej skali działania mogą skutecznie niwelować podobne ryzyka. To właśnie rozbudowane struktury organizacyjne i zasoby korporacji pozwalają im nie tylko reagować na bieżące wyzwania, ale również działać proaktywnie, minimalizując ryzyko finansowe i organizacyjne.

Trudniejszy dostęp do źródeł i narzędzi finansowych

Według przeprowadzonego badania aż 49 proc. badanych wskazało na łatwiejszy dostęp dużych firm do różnorodnych źródeł finansowania, takich jak kredyty bankowe, emisje obligacji, czy pozyskiwanie inwestycji od funduszy venture capital, co pozwala im na większą stabilność i rozwój. Kolejną kluczową przewagą są rozbudowane działy windykacyjne i księgowe, co potwierdziło 40 proc. respondentów.

Przykładowo międzynarodowe korporacje, mogą sobie pozwolić na utrzymanie zaawansowanych działów zajmujących się zarządzaniem należnościami i windykacją. Duże podmioty zyskują również dzięki regularnemu monitorowaniu spływu należności (prawie 33 proc.), co pozwala im lepiej zarządzać płynnością finansową. Znaczące wsparcie zapewnia ponadto weryfikacja potencjalnych partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy, co zauważyło niemal 31 proc. badanych. Z kolei 22 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP wskazało na skuteczne działania windykacyjne korporacji, które od razu reagują na brak płatności.

Przewagi korporacji, zwłaszcza w zakresie dostępu do kapitału oraz zaawansowanych systemów zarządzania i monitorowania należności, mogą stanowić cenną wskazówkę dla sektora MŚP, jak rozwijać swoje kompetencje w tych kluczowych obszarach. Rozwiązania dostarczane przez biura informacji gospodarczej odgrywają tu istotną rolę, umożliwiając małym i średnim przedsiębiorstwom skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem finansowym, poprawę płynności oraz zwiększenie wiarygodności w oczach potencjalnych partnerów i inwestorów. Dzięki korzystaniu z nowoczesnych narzędzi analitycznych i baz danych, firmy z sektora MŚP mogą nie tylko lepiej zabezpieczać swoje interesy, ale także budować solidne fundamenty pod dalszy rozwój. Kluczowe jest jednak, aby przedsiębiorcy traktowali te narzędzia jako element długofalowej strategii, który pozwala na bardziej świadome zarządzanie finansami, rozwijanie relacji biznesowych i unikanie pułapek związanych z nierzetelnymi kontrahentamimówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Synergia z dużymi firmami to korzyści dla MŚP

Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z dużymi firmami oraz korporacjami niesie za sobą zarówno istotne korzyści, jak i wyzwania. Zaletą, która jest najczęściej wskazywana przez przedstawicieli sektora MŚP, jest większa stabilność finansowa biznesu, co potwierdziło prawie 35 proc. respondentów. Przykładem może być mała firma produkcyjna, która dzięki współpracy z dużym detalistą zyskała regularne zamówienia, co umożliwiło jej rozwój i zatrudnienie większej liczby pracowników. Duże firmy zapewniają większe zamówienia (34 proc.) oraz wyższe przychody wynikające z większych kontraktów (32 proc.).

MŚP zyskują również korzyści wizerunkowe, związane z obsługą dużych klientów, co pomaga w zdobywaniu kolejnych zleceń (26 proc.). Nawiązanie współpracy z renomowaną korporacją, np. z dużą siecią handlową, może znacząco podnieść prestiż firmy i przyciągnąć nowych klientów. Ważnym atutem jest gwarancja płatności – przedsiębiorcy czują większe bezpieczeństwo, wiedząc, że korporacje zwykle nie upadają (prawie 26 proc.). Długoterminowe umowy natomiast pozwalają na stabilność i lepsze planowanie działalności, co doceniło niemal 25 proc. badanych.

Wykres korzyści

Współpraca z dużymi korporacjami daje MŚP możliwość stabilniejszego planowania działalności i budowania wizerunku solidnego partnera, co przekłada się na nowe zlecenia. Daje również opcję rozwojową. Przy takim partnerze można urosnąć i z małej firmy stać się średnią a ze średniej dużą. Trzeba jednak pamiętać, że zysk z takiej relacji wymaga odpowiedniego przygotowania – większe są bowiem oczekiwania ze strony dużych klientów, np. w zakresie terminowości czy sprostania jakości realizacji działań, mogą być wyzwaniem dla mniejszych podmiotów. Dodatkowo, przy większych umowach pojawiają się również wyższe wymagania dotyczące dokumentacji, audytów czy zgodności z regulacjami, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami i potrzebą adaptacji organizacyjnej. Dlatego ważne jest, aby MŚP były dobrze przygotowane do takiej współpracy, by mogły w pełni wykorzystać tkwiący w niej potencjał rozwojowy dodaje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Ryzyko wpisane jest w biznes, ważne, aby nim dobrze zarządzać

Nie ma biznesu bez ryzyka. Niezależnie od wielkości firmy czy branży. Świadomy tego menadżer wdraża dziś procesy związane z zarządzaniem ryzkiem. Obecnie spółki narażone są na różne rodzaje ryzyka: technologiczne, regulacyjne, operacyjne, finansowe, rynkowe, a także nabierające na znaczeniu ryzyko nieprzestrzegania standardów ESG. Ważne jest wdrożenie zintegrowanych rozwiązań wspierających zarządzanie ryzykiem. – Wiemy, że jednym z trudniejszych do rozpoznania jest ryzyko finansowe, które wynika z niewypłacalności kontrahentów, bądź sytuacji, w której już w trakcie współpracy nasz partner biznesowy przestaje płacić na czas. Dlatego niezbędne jest sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahenta przed rozpoczęciem współpracy, a także monitorowanie jego sytuacji finansowej w trakcie oraz odzyskiwanie należności, czyli wdrażanie kompleksowych rozwiązań dla bezpiecznego rozwoju. Małe firmy mogą wiele nauczyć się od dużych korporacji w tym obszarze, aby poprawić swoją efektywność i konkurencyjnośćpodsumowuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

 

Badanie „Skaner MŚP” realizowane wśród mikro, małych i średnich firm, przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych, 4Q 2024.

kontakt dla mediów
Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

informacje o firmie

O BIG InfoMonitor:

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG* przyjmuje, przechowuje
 i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. W 2015 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 16,6 mln raportów. Łącznie z bazami BIK posiada dostęp do 6 mln 400 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach. Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG to natychmiastowe powiadomienie sektora bankowego i telekomunikacyjnego o przeterminowanym zadłużeniu. BIG InfoMonitor jest twórcą Programu Firma Wiarygodna Finansowo, którego uczestnicy uzyskują Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo - nowoczesne narzędzie do potwierdzania braku zaległości płatniczych. Certyfikat pomaga uzyskać przewagę w działaniach handlowych, wyróżnia firmę wśród innych przedsiębiorców i podnosi jej prestiż. Baza BIG InfoMonitor to także dane pozytywne, których liczba wynosi aktualnie ok. 20 mln.

Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl

*Ustawa o BIG : Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)

załączniki

kontakt dla mediów
Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

informacje o firmie

O BIG InfoMonitor:

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Zgodnie z Ustawą o BIG* przyjmuje, przechowuje
 i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. W 2015 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 16,6 mln raportów. Łącznie z bazami BIK posiada dostęp do 6 mln 400 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach. Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników BIG to natychmiastowe powiadomienie sektora bankowego i telekomunikacyjnego o przeterminowanym zadłużeniu. BIG InfoMonitor jest twórcą Programu Firma Wiarygodna Finansowo, którego uczestnicy uzyskują Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo - nowoczesne narzędzie do potwierdzania braku zaległości płatniczych. Certyfikat pomaga uzyskać przewagę w działaniach handlowych, wyróżnia firmę wśród innych przedsiębiorców i podnosi jej prestiż. Baza BIG InfoMonitor to także dane pozytywne, których liczba wynosi aktualnie ok. 20 mln.

Więcej informacji o BIG InfoMonitor można znaleźć na stronie www.BIG.pl

*Ustawa o BIG : Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530)