Oszuści w sieci podszywają się pod Rossmanna
W mediach społecznościowych pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Cyberprzestępcy podszywają się pod markę Rossmann oferując wartościowe karty podarunkowe za 9 złotych.
Mechanizm działania oszustów jest prosty i niestety bardzo skutecznie wykorzystuje efekt FOMO (Fear of Missing Out – strach przed przegapieniem okazji).
- Cyberprzestępcy publikują w mediach społecznościowych atrakcyjne oferty kart podarunkowych Rossmanna.
- Karty o wartości kilkuset złotych mają trafić do odbiorcy po uiszczeniu symbolicznej opłaty za przesyłkę w wysokości 9 złotych.
- Osoby, które dają się zwieść fałszywej ofercie zostają przekierowane na strony łudząco podobne do witryny Rossmanna, gdzie proszone są o podanie swoich danych osobowych i szczegółów karty płatniczej.
- Ofiary oszustwa nie otrzymują oczywiście obiecanej karty podarunkowej, a ich podstępnie pozyskane dane pozostają w rękach cyberprzestępców.
Do czego mogą posłużyć wyłudzone dane?
Konsekwencje podania danych osobowych cyberprzestępcom mogą być bardzo poważne. Najczęstsze to uruchomienie niepożądanych, płatnych subskrypcji, przeprowadzanie nieautoryzowanych transakcji z wykorzystaniem danych karty płatniczej, a nawet całkowite wyczyszczenie konta bankowego ofiary.
Zachowaj ostrożność
Podczas zakupów online powinniśmy być czujni i krytycznie przyglądać się atrakcyjnym ofertom. Jak odróżnić prawdziwe promocje od oszustw?
- Nietypowo niska w stosunku do wartości produktu cena zawsze powinna budzić nieufność.
- Autentyczne promocje ogłaszane są przez zweryfikowane profile w mediach społecznościowych.
- Należy upewnić się, że domena sprzedawcy nie jest łudząco podobną do oryginału fałszywką (np. różniącą się jedynie jedną literą od oryginalnej).
- Sygnałem ostrzegawczym powinna być wątpliwa jakość strony – błędy językowe, niespójność graficzna lub brak certyfikatu SSL.
Co zrobić w przypadku oszustwa
Jeśli nie udało się zachować ostrożności w sieci i podejrzewamy, że doszło do oszusta, najważniejsze jest szybkie działanie. Należy natychmiast zastrzec kartę płatniczą i zgłosić incydent bankowi. Warto pamiętać o zachowaniu wszystkich dowodów oszustwa.
Pamiętajmy, że pomimo coraz bardziej rozwiniętych zabezpieczeń i ogromnych nakładów firm i instytucji na zapewnienie konsumentom cyberbezpieczeństwa, najlepszą obroną przed oszustwem w świecie cyfrowym jest nasza świadomość i czujność.
kontakt dla mediów
Agata Nowakowska
Agata_Nowakowska@rossmann.com.pl
Dział PR
Rzecznik_Prasowy@rossmann.com.pl
tel: +48 42 61 39 113
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Agata Nowakowska
Agata_Nowakowska@rossmann.com.pl
Dział PR
Rzecznik_Prasowy@rossmann.com.pl
tel: +48 42 61 39 113