praca ekonomia/biznes/finanse

Nieoczywiste benefity rosną w siłę. Wyniki badania

25.11.2024 | Prezentmarzeń

Z badań przeprowadzonych wśród pracowników różnych branż wynika, że nieoczywiste benefity pozapłacowe zyskują coraz większą popularność i uznanie wśród zatrudnionych. Aż 84% respondentów wyraziło chęć otrzymywania bardziej nietypowych form wsparcia, co pokazuje rosnące zainteresowanie świadczeniami wykraczającymi poza tradycyjne rozwiązania.

Jakie benefity otrzymują pracownicy?

W badaniu “Benefity pozapłacowe według pracowników” zrealizowanym przez serwis Prezentmarzeń, większość ankietowanych bo aż 74%, potwierdziła, że w ich firmach wręczane są benefity pozapłacowe. Najczęściej przyznawane są one z okazji świąt, co dotyczy 54% przypadków, a także w uznaniu za osiągnięcia zawodowe, co ma miejsce w 20% sytuacji, oraz w ramach programów lojalnościowych, które obejmują 14% pracowników. Zaledwie 12% respondentów wskazało, że benefity są wręczane z okazji urodzin lub jubileuszu.

Jeśli chodzi o typy benefitów, najczęściej otrzymywane są świadczenia związane z pakietami zdrowotnymi, które obejmują 49% pracowników. Na drugim miejscu znajdują się benefity rekreacyjne, takie jak karnety na siłownię czy pakiety wellness, które wybiera 23% osób. Benefity wspierające rozwój zawodowy otrzymuje 13% pracowników. Najmniej popularne są udogodnienia w miejscu pracy, wybierane przez 4% zatrudnionych.

Rośnie zapotrzebowanie na nieoczywiste benefity

Wyniki badania pokazują, że tradycyjne benefity takie jak pakiety medyczne i karty podarunkowe są nadal cenione, jednak coraz więcej pracowników oczekuje bardziej niestandardowych świadczeń. Aż 84% respondentów wyraziło chęć otrzymania nietypowych benefitów, które zaskakują oryginalnością. Wśród najciekawszych świadczeń, które badani już otrzymali, wymieniono:

  • wsparcie kondycji zdrowia psychicznego (39%),
  • prezenty w formie przeżyć (36%),
  • workation (połączenie pracy i wakacji, 14%),
  • benefity dla posiadaczy zwierząt domowych (11%).

Preferencje pracowników dotyczące benefitów

Zapytani o to, jakie benefity by wybrali, pracownicy wskazali, że największe znaczenie mają świadczenia wspierające dobrostan i work-life balance (43%). Na drugim miejscu znalazły się możliwości rozwoju zawodowego (26%), a czas z rodziną i przyjaciółmi był kluczowy dla 18% badanych. Z kolei 13% respondentów wskazało, że interesują ich benefity wspierające zrównoważony rozwój.

Benefity a motywacja i zaangażowanie pracowników

Nieoczywiste benefity pozapłacowe mają znaczący wpływ na motywację pracowników. Aż 59% respondentów ocenia, że tego typu świadczenia mają bardzo duży wpływ na ich motywację, a 73% zgadza się, że benefity zwiększają ich zaangażowanie w pracę. Co więcej, 61% badanych jest zadowolonych z dotychczasowych benefitów, jednak 39% wskazało, że ich oczekiwania w tej kwestii nie są jeszcze w pełni spełnione.

Nieoczywiste benefity, takie jak prezenty w formie przeżyć, to odpowiedź na zmieniające się potrzeby współczesnych pracowników. Warto pamiętać, że atrakcyjny benefit nie musi być standardowy – często nietypowe świadczenia przynoszą największe korzyści, wpływając pozytywnie na samopoczucie i efektywność pracowników. – mówi  Michał Krasoń z serwisu Prezentmarzeń.

Znaczenie równowagi między pracą a życiem prywatnym

Jednym z kluczowych elementów w kwestii benefitów pozapłacowych jest work-life balance. 44% pracowników podkreśliło, że dbanie o równowagę między pracą a życiem prywatnym pozwala im na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego, a 36% uznaje, że relacje z rodziną i przyjaciółmi odgrywają istotną rolę w ich życiu. Dbałość o czas wolny pracowników staje się zatem nie tylko atrakcyjnym benefitem, ale i koniecznością w nowoczesnych organizacjach.

Wyniki badania pokazują, że współczesne firmy muszą dostosować swoją ofertę benefitów do zmieniających się potrzeb pracowników. Coraz większe znaczenie mają nieoczywiste benefity, które wspierają dobrostan i równowagę między pracą a życiem prywatnym, takie jak wsparcie zdrowia psychicznego, workation, czy benefity w formie przeżyć.

Badanie “Benefity pozapłacowe według pracowników” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1387 respondentów w formie ankiety online i stacjonarnie w październiku 2024 roku.

kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
Innovation PR
Małgorzata Dębska

m.debska@innovationpr.pl

tel: +48 662 150 880

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
Innovation PR
Małgorzata Dębska

m.debska@innovationpr.pl

tel: +48 662 150 880

informacje o firmie