Nieoczywiste benefity rosną w siłę. Wyniki badania
Z badań przeprowadzonych wśród pracowników różnych branż wynika, że nieoczywiste benefity pozapłacowe zyskują coraz większą popularność i uznanie wśród zatrudnionych. Aż 84% respondentów wyraziło chęć otrzymywania bardziej nietypowych form wsparcia, co pokazuje rosnące zainteresowanie świadczeniami wykraczającymi poza tradycyjne rozwiązania.
Jakie benefity otrzymują pracownicy?
W badaniu “Benefity pozapłacowe według pracowników” zrealizowanym przez serwis Prezentmarzeń, większość ankietowanych bo aż 74%, potwierdziła, że w ich firmach wręczane są benefity pozapłacowe. Najczęściej przyznawane są one z okazji świąt, co dotyczy 54% przypadków, a także w uznaniu za osiągnięcia zawodowe, co ma miejsce w 20% sytuacji, oraz w ramach programów lojalnościowych, które obejmują 14% pracowników. Zaledwie 12% respondentów wskazało, że benefity są wręczane z okazji urodzin lub jubileuszu.
Jeśli chodzi o typy benefitów, najczęściej otrzymywane są świadczenia związane z pakietami zdrowotnymi, które obejmują 49% pracowników. Na drugim miejscu znajdują się benefity rekreacyjne, takie jak karnety na siłownię czy pakiety wellness, które wybiera 23% osób. Benefity wspierające rozwój zawodowy otrzymuje 13% pracowników. Najmniej popularne są udogodnienia w miejscu pracy, wybierane przez 4% zatrudnionych.
Rośnie zapotrzebowanie na nieoczywiste benefity
Wyniki badania pokazują, że tradycyjne benefity takie jak pakiety medyczne i karty podarunkowe są nadal cenione, jednak coraz więcej pracowników oczekuje bardziej niestandardowych świadczeń. Aż 84% respondentów wyraziło chęć otrzymania nietypowych benefitów, które zaskakują oryginalnością. Wśród najciekawszych świadczeń, które badani już otrzymali, wymieniono:
- wsparcie kondycji zdrowia psychicznego (39%),
- prezenty w formie przeżyć (36%),
- workation (połączenie pracy i wakacji, 14%),
- benefity dla posiadaczy zwierząt domowych (11%).
Preferencje pracowników dotyczące benefitów
Zapytani o to, jakie benefity by wybrali, pracownicy wskazali, że największe znaczenie mają świadczenia wspierające dobrostan i work-life balance (43%). Na drugim miejscu znalazły się możliwości rozwoju zawodowego (26%), a czas z rodziną i przyjaciółmi był kluczowy dla 18% badanych. Z kolei 13% respondentów wskazało, że interesują ich benefity wspierające zrównoważony rozwój.
Benefity a motywacja i zaangażowanie pracowników
Nieoczywiste benefity pozapłacowe mają znaczący wpływ na motywację pracowników. Aż 59% respondentów ocenia, że tego typu świadczenia mają bardzo duży wpływ na ich motywację, a 73% zgadza się, że benefity zwiększają ich zaangażowanie w pracę. Co więcej, 61% badanych jest zadowolonych z dotychczasowych benefitów, jednak 39% wskazało, że ich oczekiwania w tej kwestii nie są jeszcze w pełni spełnione.
Nieoczywiste benefity, takie jak prezenty w formie przeżyć, to odpowiedź na zmieniające się potrzeby współczesnych pracowników. Warto pamiętać, że atrakcyjny benefit nie musi być standardowy – często nietypowe świadczenia przynoszą największe korzyści, wpływając pozytywnie na samopoczucie i efektywność pracowników. – mówi Michał Krasoń z serwisu Prezentmarzeń.
Znaczenie równowagi między pracą a życiem prywatnym
Jednym z kluczowych elementów w kwestii benefitów pozapłacowych jest work-life balance. 44% pracowników podkreśliło, że dbanie o równowagę między pracą a życiem prywatnym pozwala im na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego, a 36% uznaje, że relacje z rodziną i przyjaciółmi odgrywają istotną rolę w ich życiu. Dbałość o czas wolny pracowników staje się zatem nie tylko atrakcyjnym benefitem, ale i koniecznością w nowoczesnych organizacjach.
Wyniki badania pokazują, że współczesne firmy muszą dostosować swoją ofertę benefitów do zmieniających się potrzeb pracowników. Coraz większe znaczenie mają nieoczywiste benefity, które wspierają dobrostan i równowagę między pracą a życiem prywatnym, takie jak wsparcie zdrowia psychicznego, workation, czy benefity w formie przeżyć.
Badanie “Benefity pozapłacowe według pracowników” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1387 respondentów w formie ankiety online i stacjonarnie w październiku 2024 roku.
kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
m.debska@innovationpr.pl
tel: +48 662 150 880
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
m.debska@innovationpr.pl
tel: +48 662 150 880