sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse nauka/edukacja/szkolenia

3 na 4 Polaków uważa, że edukacja finansowa powinna być obowiązkowa w szkole ponadpodstawowej

15.10.2024 | Provident Polska SA

Aż dwóch na trzech ankietowanych w ramach badania Kantar wykonanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska uważa, że wysoki poziom edukacji finansowej chroni przed wykluczeniem finansowym. Nic dziwnego, że większość Polaków uważa, że zagadnienia związane z finansami powinny być poruszane już w szkole.

Już po raz czwarty Fundacja GPW organizuje Dzień Edukacji Finansowej. Tegoroczne wydarzenie, przewidziane na 23 października, wpisuje się w obchodzony aktualnie Rok Edukacji Ekonomicznej. Tymczasem aż niemal połowa przepytanych Polaków uważa, że formalna edukacja finansowa nie dostarczyła im żadnej praktycznej wiedzy, którą mogliby wykorzystać w codziennym użytkowaniu produktów finansowych. 28 proc. przyznaje natomiast, że w szkole udało im się uzyskać wąską wiedzę, którą mogą spożytkować w trakcie korzystania z produktów finansowych.

Pomimo tego, że Polacy zazwyczaj negatywnie oceniają edukację finansową, którą odebrali, wciąż uważają, że szkoła powinna poruszać tematy związane z rynkiem finansowym – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

O pieniądzach najlepiej uczyć już w podstawówce

Niemal 60 proc. respondentów uważa, że nauka na temat finansów powinna być obowiązkowa już w szkole podstawowej, przy czym aż 36,5 proc. bardzo zdecydowanie zgadza się z potrzebą wprowadzenia edukacji finansowej już na tym etapie kształcenia. Im starsi są badani, tym większą wagę przywiązują oni do poruszania zagadnień finansowych już w podstawówce. Taką potrzebę widzi 45,5 proc. badanych w wieku 18-24 lata i aż 64,8 proc. seniorów w wieku 65-75 lat. Co ciekawe istotną różnicę w podejściu do edukacji widać pomiędzy przedstawicielami płci – w podstawówce widziałoby ją 55 proc. mężczyzn i niemal 63 proc. kobiet.

O wprowadzeniu obowiązkowej edukacji finansowej do szkół ponadpodstawowych pozytywnie wypowiada się niemal 75 proc. badanych, przy czym aż 51 proc. zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że jest ona potrzebna.

W tym przypadku także można zaobserwować, że najstarsi respondenci są największymi orędownikami obowiązkowej edukacji finansowej w liceach, technikach czy szkołach zawodowych – zadeklarowało tak aż 91,4 proc. seniorów. Wśród najmłodszych badanych była to zaledwie nieco ponad połowa, z czego około 40 proc. zdecydowanie opowiadało się za wprowadzeniem takich tematów do szkół ponadpodstawowych – podsumowuje Karolina Łuczak.

Firmy odpowiedzialne za edukację

Zdaniem 61 proc. badanych, także firmy z sektora finansowego powinny prowadzić działania w zakresie edukacji finansowej.

Jako lider rynku pożyczkowego widzimy naszą rolę w edukowania naszych klientów oraz innych osób obecnych na rynku finansowym w zakresie odpowiedzialnego pożyczania. Od lat aktywnie działamy w tym zakresie, szczególnie skupiając się na grupach wykluczonych, „niewidzialnych” z perspektywy systemu. Tak jak respondenci badania Financial Wellbeing uważamy bowiem, że to właśnie edukacja przeciwdziała wykluczeniu finansowemu – podsumowuje Karolina Łuczak.

O badaniu:

Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska techniką CAWI na próbie 500 Polaków z osobami w wieku 18-75 lat. Wywiady przeprowadzono na zlecenie International Personal Finance

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

 

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma po raz jedenasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

 

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma po raz jedenasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.