-
W 2024 roku, spośród 12 wyróżnionych obszarów, najczęściej wyszukiwane w Internecie były przedmioty przynależące do kategorii zakupowej moda.
-
Obecnie 68% Polaków nabywa co najmniej 4 sztuki odzieży rocznie, przy czym najmłodsza grupa wiekowa (16-24) kupuje ich znacznie więcej.
-
Allegro jest zdecydowanym liderem pośród miejsc zakupowych online w kategorii moda. 68% badanych choć raz kupiło artykuły modowe na Allegro, a dla 20% jest to ulubione miejsce zakupów w tej kategorii (najwyżej oceniona platforma).
-
Raport „Kierunek Moda” przygotowany przez Allegro przedstawia perspektywę rynku modowego w Polsce, analizując aktualne trendy i nawyki zakupowe konsumentów.
Sytuacja gospodarcza, trendy i zmiany społeczne to czynniki, które wpływają na nasze codzienne życie i podejmowane decyzje, także te zakupowe. Jedno jest pewne: wciąż coraz więcej konsumentów kupuje w sklepach online. Co kupujemy? W 2024 r., spośród 12 wyróżnionych obszarów, najczęściej wyszukiwaną kategorią w internecie była moda. Po spowolnieniu w czasie pandemii, rynek odzieży i obuwia online ponownie rośnie. Obecnie 68% Polaków nabywa co najmniej 4 sztuki odzieży rocznie, przy czym najmłodsza grupa wiekowa (16-24) wyróżnia się największą aktywnością – aż 28% z nich kupuje ponad 12 produktów w ciągu roku.
Wygoda, zaufanie i dopasowanie do potrzeb klientów
Według badania przeprowadzonego w lipcu 2024 r. przez agencję Minds&Roses Allegro jest najpopularniejszym miejscem zakupów modowych online w Polsce – najwięcej badanych – aż 39% – spontanicznie wymienia Allegro jako pierwszy serwis, który przychodzi im do głowy jako miejsce do zakupów artykułów modowych w internecie. Co więcej, najliczniejsza grupa badanych (68%) choć raz kupiła artykuły modowe na Allegro, a dla 20% jest to ulubione miejsce zakupów w tej kategorii (niemal trzykrotnie więcej wskazań niż kolejna strona internetowa), co plasuje Allegro na pozycji najwyżej ocenianej platformy w badanych parametrach. O zaufaniu do platformy świadczy również fakt, że więcej konsumentów (27%) rozpoczyna swoje poszukiwania odzieży, obuwia i akcesoriów modowych na Allegro niż w Google (20%). W zeszłym roku liczba wizyt użytkowników w kategorii przekroczyła 630 milionów, a w ciągu minuty zakupiono tu średnio 134 produkty.
Aż 33% kupujących online zaczyna proces zakupowy na Allegro. Nie bez przyczyny – oferujemy szeroki wybór produktów, co ceni 79% badanych, a jednocześnie kupujący wiedzą, że mogą ufać zakupom na Allegro, na co wskazuje 76% respondentów. Współpracujemy z licznymi renomowanymi markami i oficjalnymi dystrybutorami. Tylko w pierwszej połowie roku na naszej platformie pojawiło się blisko 50 nowych oficjalnych sklepów marek. Konsumenci doceniają też różnorodne metody dostawy (81%), konkurencyjne ceny (68%) oraz dokładne opisy produktów (69%).
– Katarzyna Wosiek, dyrektorka kategorii moda w Allegro
Jak i dlaczego Polacy dokonują zakupów modowych w 2024 roku?
Pragmatyzm, ale też przyjemność
Polacy kupują przede wszystkim w sposób pragmatyczny, ale też racjonalny. Do zakupów skłania ich chęć odświeżenia garderoby (44%), atrakcyjna promocja (41%), ale też zużycie już posiadanych ubrań (39%). Młodzi konsumenci dodatkowo szukają ubrań na specjalne okazje, kupują pod wpływem impulsu (jako główny impuls 46% młodych wskazuje atrakcyjną promocję, a 43% – zużycie odzieży) i częściej niż starsi traktują zakupy jako przyjemność lub nagrodę.
Skąd wiemy, co nosić? Inspiracje i wiedzę o tym, jaki styl jest obecnie modny, czerpiemy głównie z oferty sklepów lub podpatrując trendy „na ulicy” czy wśród znajomych. Nieco inaczej wygląda sytuacja wśród młodych, którzy w 45% znajdują trendy w mediach społecznościowych. 42% z nich inspiruje się stylem influencerów i celebrytów – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Wśród najbardziej wpływowych gwiazd wskazuje się m.in. Annę i Roberta Lewandowskich, Julię Wieniawę, Hailey Bieber, Zendayę, Timothéego Chalameta, Kendall Jenner czy Selenę Gomez. Dodatkowo, młodzi znacznie częściej niż starsi, inspiracji szukają w filmach i serialach (31%).
Popularnym sposobem dzisiejszych zakupów jest mobile – coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów bezpośrednio w serwisach socialmediowych lub w aplikacjach mobilnych. Z aplikacji Allegro korzysta już ponad 17 mln użytkowników, w tym 72% kupujących artykuły modowe online.
Zwroty są naturalnym elementem zakupów online. Odsyłanie zakupionych przez siebie rzeczy zdarza się 46% użytkowników, z czego 27% robi to okazjonalnie. Głównym powodem zwracania ubrań jest nieodpowiedni rozmiar odzieży (70%, częściej wskazywane przez osoby starsze w grupie 65+), a w połowie przypadków chodzi o rozbieżność w wyglądzie ubrania na żywo od tego prezentowanego online (częściej wskazywany przez osoby w wieku 18-24). Do kupowania kilku sztuk odzieży przyznaje się 21% osób – są to ubrania w różnych rozmiarach, fasonach czy kolorach, które kupujący chcą zmierzyć w domu i odesłać te niespełniające oczekiwań. Dlatego tak ważne są łatwe i szybkie zwroty. Allegro odpowiada na te potrzeby dzięki rozwiązaniom takim jak Allegro Smart! – w ramach miesięcznej bądź rocznej subskrypcji kupujący mogą cieszyć się nielimitowanymi dostawami i darmowymi zwrotami.1
Moda w dzisiejszych czasach przechodzi dynamiczną transformację, stając przed wyzwaniem dostosowania się do coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb współczesnych klientów. Konsumenci oczekują nie tylko estetyki, ale także funkcjonalności i inkluzywności. Oznacza to m.in. konieczność oferowania niestandardowych rozmiarów i fasonów, które odpowiadają różnorodnym sylwetkom i preferencjom. Z danych wewnętrznych Allegro wynika, że segment mody plus size dalej zyskuje na znaczeniu – klienci w tej podkategorii kupują dwukrotnie częściej niż przeciętny użytkownik online, generując również dwa razy większe GMV (Gross Merchandise Value - Wartość Brutto Towarów). Co więcej, kupujący najczęściej wskazują Allegro jako platformę oferującą produkty w trudniej dostępnych rozmiarach – 53% wskazań w przypadku odzieży i 44% w przypadku obuwia.
Śledzenie trendów jest kluczowe w budowaniu świadomości marki i efektywnej komunikacji z konsumentem. Widzimy, że coraz więcej z nich dociera do Polski z Azji – popularne stają się na przykład streamingi zakupowe czy pop-up store’y. Sezonowość, odpowiedzialność społeczna oraz rosnąca popularność rzeczy z drugiej ręki to również zjawiska, które kształtują zachowania zakupowe Polaków.
– Katarzyna Wosiek
Allegro w ramach swojej strategii promuje odpowiedzialność i inkluzywność. Dobrym przykładem jest Allegro Lokalnie – część platformy Allegro, dzięki której użytkownicy mogą sprzedać już niepotrzebne rzeczy zalegające w szafach. Dzięki temu ubrania i akcesoria zyskują drugie życie, a planeta – wsparcie.
1 Obowiązuje minimalna wartość zamówienia
Notatka metodologiczna
Badanie przeprowadzone na zlecenie Allegro przez agencję badawczą Minds&Roses. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2024 roku na reprezentatywnej grupie 1000 kupujących produkty z kategorii moda (ubrania, dodatki i akcesoria odzieżowe, obuwie, bielizna, ubrania dziecięce) oraz dodatkowej grupie osób w wieku 16-24 lata (n=200).