HoReCa spodziewa się lepszego sezonu wakacyjnego niż rok temu. Co piąta firma liczy na więcej gości
Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla sektora HoReCa wzrósł trzeci kwartał z rzędu i wyniósł 52,9 pkt., +1,8 pkt. kw./kw. Hotelarze, restauratorzy i firmy cateringowe jako jedyni wśród badanych sektorów spodziewają się, że obecny kwartał będzie lepszy niż poprzedni, co z pewnością wynika z trwającego sezonu wakacyjnego. Co piąty przedstawiciel HoReCa spodziewa się większej liczby gości i zamówień. Branżowy subindeks wskazuje, że przedsiębiorcy liczą na lepszy sezon niż rok temu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barometr EFL dla HoReCa na III kwartał 2024:
- Subindeks: 52,9 pkt. (+1,8 pkt. kw./kw.)
- Inwestycje: 12 proc. przedsiębiorców planuje większe inwestycje, 82 proc. prognozuje podobny poziom inwestycji co kwartał wcześniej
- Sprzedaż: 20 proc. przedsiębiorców prognozuje wzrost sprzedaży
- Płynność finansowa: 17,5 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej
- Finansowanie zewnętrzne: 11 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
– Na bieżący odczyt dla sektora HoReCa patrzę optymistycznie podwójnie. Po pierwsze, zgodnie z naszymi przewidywaniami wynik dla III kwartału jest wyższy, gdyż w związku z urlopami Polaków hotele i restauracje są pełniejsze. Po drugie, pomimo niekorzystnych czynników takich jak lipcowe podwyżki minimalnego wynagrodzenia oraz cen energii, udało się odnotować wzrost nastrojów zarówno w ujęciu kwartalnym jak i rocznym. Do tego należy dodać powoli powiększające się grono firm, które chcą więcej inwestować. To pokazuje, że HoReCa powoli wraca do formy. Jednak prawdziwym sprawdzianem będzie odczyt na IV kwartał, który w przeszłości najczęściej spadał. Tym razem najpewniej też tak będzie, ale ważna okaże się skala spadku, czy utrzymamy poziom powyżej progu OR – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Przedsiębiorcy czują sezon wakacyjny
Branżowy wskaźnik Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. wyniósł 52,9 pkt., +1,8 pkt. kwartał do kwartału. HoReCa jako jedyna wśród sześciu badanych sektorów (logistyka, budownictwo, usługi, transport, handel) odnotowała wzrost wskaźnika w ujęciu kwartalnym. Co więcej, wartość wskaźnika jest również wyższa w ujęciu rocznym, kiedy rok temu wyniosła 50,2 pkt., co wskazuje, że firmy spodziewają się lepszego sezonu wakacyjnego niż rok temu.
Na nieco wyższą w porównaniu do poprzedniego pomiaru wartość subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży. 20% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach w najbliższych miesiącach tego roku. Kwartał wcześniej 17,5% przedsiębiorców z optymizmem spoglądało w przyszłość. Największa grupa restauratorów, hotelarzy i firm cateringowych nie spodziewa się większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku (67,5%). Pesymistycznie na ten okres roku patrzy 10% zapytanych, co jest sporo niższym wynikiem niż kwartał wcześniej (17,5%).
Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 17,5% przedsiębiorców, a pogorszenia 10%. Dla porównania, w II kwartale tego roku pogorszenia kondycji finansowej spodziewało się zdecydowanie więcej firm, bo 24%.
Na podobnym poziomie co w II kwartale br. utrzymuje się liczba firm planujących więcej inwestować – 12%. Kwartał wcześniej tak odpowiedziało 12,5% zapytanych, a pod koniec 2023 roku zaledwie 1%. Największa grupa badanych, 82%, jest zdania, że poziom inwestycji nie zmieni się w ujęciu kwartalnym, a tylko 6% obawia się ich zmniejszenia.
Mniejsze obawy inflacyjne
Sezon wakacyjny wpłynął pozytywnie również na obawy inflacyjne. 24% przedstawicieli HoReCa obawia się, że inflacja wpłynie negatywnie na prowadzony biznes, co jest ponad dwa razy niższym wynikiem niż w II kwartale br. Wówczas taką opinię wyraziła ponad połowa przedsiębiorców (54%).
Co więcej, do tej pory wskaźnik obaw inflacyjnych był najwyższym lub jednym z najwyższych właśnie wśród hotelarzy i restauratorów. Tym razem nie mamy do czynienia z taką sytuacją. W handlu 32% firm obawia się inflacji, a w usługach 33%.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2024 roku wyniosła 51,2 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,4 pkt. niższy niż w II kwartale 2024 roku.
***
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 28 czerwca 2024 roku.
kontakt dla mediów
Maja Lidke
maja.lidke@efl.com.pl
tel: 603 630 166
informacje o firmie
EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor oraz TUCK CARE, która oferuje kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, 2022 sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 391 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl.
kontakt dla mediów
Maja Lidke
maja.lidke@efl.com.pl
tel: 603 630 166
informacje o firmie
EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor oraz TUCK CARE, która oferuje kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, 2022 sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 391 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl.