praca ekonomia/biznes/finanse

Badanie EY: Firmy monitorują mobilność pracowników, by walczyć o specjalistów

18.06.2024 | EY

Już 98% firm gromadzi dane na temat krajowych i międzynarodowych migracji pracowników w swoich strukturach. To dwukrotnie więcej niż zaledwie rok wcześniej. Organizacje stawiające na mobilność specjalistów półtorakrotnie częściej od pozostałych firm wskazują, że mechanizm ten pomaga im rozwiązać problem niedoboru talentów. Równocześnie 2,3 razy częściej mówią o wzroście odporności organizacyjnej. Dużym wyzwaniem wciąż pozostają jednak koszty – 97% przedsiębiorstw chce efektywniej zarządzać budżetem związanym z mobilnością – takie wnioski płyną z drugiej edycji badania EY 2024 Mobility Reimagined Survey.

Elastyczne modele zatrudnienia od kilku lat zyskują na popularności. Firmy chcą jednak sięgnąć po więcej i poszukują rozwiązań, które pozwolą im lepiej wykorzystać mobilność specjalistów w ich strukturach. W uważnej kontroli sytuacji przedsiębiorstwom pomaga monitorowanie krajowych i międzynarodowych migracji pracowników. Jak wynika z najnowszej edycji badania EY 2024 Mobility Reimagined Survey, obecnie 98% firm gromadzi takie dane, a to dwukrotnie więcej w stosunku do zeszłego roku, kiedy obszar ten kontrolowała jedynie połowa ankietowanych organizacji (49%). Pod lupę przedsiębiorstwa wzięły również budżety: niemal wszyscy respondenci (97%) widzą możliwość do efektywniejszego zarządzania kosztami związanymi z mobilnością swoich pracowników.

– Jeszcze kilka lat temu mogliśmy się zastanawiać, jak zatrzymać pracowników na polskim rynku. Obecnie, w dobie wzmożonych procesów migracyjnych, coraz więcej firm decyduje się na pozyskanie nowych talentów z zewnątrz. Polska z kraju emigracyjnego staje się pożądanym kierunkiem imigracyjnym. Jednak nie tylko państwo stoi przed dużym wyzwaniem organizacyjnych. Również firmy przyjmujące ekspatów powinny zadbać o ich bezproblemowe zainstalowanie się wraz z rodzinami w nowym kraju, gdyż te pierwsze, pozytywne doświadczenia są bardzo ważne – komentuje Rafał Rogala, ekspert ds. migracji, Senior Manager w zespole People Advisory Services, EY Polska.

Na najlepszych czekają wymierne zyski

Badanie EY jednoznacznie wykazało, że firmy już teraz dostrzegają w mobilności pracowników niemałe korzyści. Aby to sprawdzić, wyodrębniono pięć wskaźników. Określają one wpływ strategii mobilności na całościową strategię przedsiębiorstwa, wykorzystanie mobilności do pozyskiwania i utrzymania talentów oraz zakres cyfryzacji i automatyzacji procesów mobilności. Pod uwagę wzięto również elastyczność opracowanych programów mobilności oraz co-sourcing lub outsourcing wybranych procesów. Na podstawie przeanalizowanych obszarów wyłoniono te organizacje, które są najsilniej rozwinięte pod względem mechanizmów mobilności, i porównano je z firmami o niskim poziomie adaptacji rozwiązań w tym zakresie.

Wyniki jednoznacznie przemawiają na korzyść przedsiębiorstw, które inwestują w mobilność. Ich zdaniem  pomaga ona budować odporność organizacyjną 2,3 razy częściej niż ma to miejsce w pozostałych firmach. Co więcej, 2,2-krotnie częściej respondenci z tej grupy wskazywali, że mobilność poprawia ich program zrównoważonego rozwoju, a 1,5-krotnie częściej, że pomaga ona rozwiązać problem niedoboru talentów. To jednak nie koniec zalet wskazywanych przez organizacje, ponieważ 1,3-krotnie częściej powoływały się one także na dodatni zwrot z inwestycji w mobilność. Co ważne, aktualnie parametr ten kontroluje 99% organizacji, co oznacza wzrost o 19 p.p. rok do roku.

W rezultacie 95% pracodawców uważa, że ściślejsze dostosowanie mobilności do celów biznesowych i talentów to dla organizacji same zyski. O wzmożonym zainteresowaniu mobilnością międzynarodową świadczy również wysoki odsetek firm, które opracowały politykę takiego modelu pracy w swoich strukturach (82%).

Zmianę podejścia pracodawców możemy zaobserwować również na polskim rynku pracy. Obecnie przedsiębiorstwa poszukują przede wszystkim kompetencji i są gotowe robić to również w skali międzynarodowej. W ten sposób przyczyniają się do tworzenia modeli zatrudnienia, których fundamentem jest wiedza. Obok nich powinna pojawić się elastyczność, która pozwoli stworzyć system o wymiernych, długofalowych korzyściach – mówi Artur Miernik, Partner EY Polska, Lider zespołu People Consulting.

Równie wiele atutów mobilności dostrzegają pracownicy. Jak można dowiedzieć się z badania EY, 64% z nich uznaje za prawdopodobne pozostanie u obecnego pracodawcy po długoterminowym zleceniu transgranicznym, przy czym jakość doświadczenia związanego z delegacją jest tu najistotniejszym czynnikiem. Co ważne, aż 92% pracowników mobilnych jest zdania, że międzynarodowe doświadczenie zawodowe może zmienić ich życie. Głównym powodem poszukiwania przez nich okazji związanych z migracją jest chęć rozwoju kariery.

Brak odpowiedzi na ryzyka

Obok zalet pojawiają się także zagrożenia. Pracodawcy znacznie częściej niż pracownicy zdają sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających np. ze strategii pracy hybrydowej, ale świadomość ta nie zawsze prowadzi do wdrożenia odpowiednich rozwiązań ochronnych. Podczas gdy 84% firm dostrzega ryzyka związane z prywatnością danych w kontekście mobilności hybrydowej, tylko 55% opracowało zasady przeciwdziałania potencjalnym incydentom. Taki wynik stanowi umiarkowaną poprawę w porównaniu z zeszłorocznym poziomem 47%.

Choć 87% pracodawców jest świadomych cybernetycznych zagrożeń związanych z modelem hybrydowym, zaledwie 46% dysponuje odpowiednim regulaminem. A to o 5 p.p. mniej niż w zeszłym roku. Jednak niezależnie od obaw i trudności organizacyjnych, liczne zalety wynikające z mobilności przekładają się na pozytywne prognozy dotyczące całego zjawiska. Z badania EY wynika, że wzmocnienia tego trendu spodziewają się dwie na trzy firmy (66%). 

Regulacje dotyczące migracji pracowników i pracy hybrydowej stają się kluczowym zadaniem zespołów HR działających w dużych organizacjach. Efektywne zarządzanie tymi obszarami może nie tylko minimalizować ryzyka cybernetyczne, ale również zwiększać elastyczność i konkurencyjność danego przedsiębiorstwa. Pracodawcy muszą inwestować w nowoczesne rozwiązania technologiczne oraz opracowywać adekwatne regulaminy, aby sprostać dynamicznym zmianom na rynku pracy. W perspektywie długoterminowej wsparcie pracowników w ich mobilności przyniesie korzyści obu stronom – dodaje Wioletta Marciniak-Mierzwa, Senior Manager w zespole People Consulting, EY Polska.

O badaniu

EY 2024 Mobility Reimagined Survey to druga edycja badania, które po raz pierwszy zostało przeprowadzone w 2023 roku. Opiera się ono na spostrzeżeniach ponad 1000 specjalistów z 21 regionów na całym świecie, w tym z Polski.

kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
Media Relations Koordynator, EY
Tomasz Bogusławski

tomasz.boguslawski@pl.ey.com

tel: +48 22 557 68 24

tel: +48 515 608 180

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.

Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.

Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.

EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 8 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.

Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.

EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.

EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl

 

kontakt dla mediów
Tomasz Bogusławski
Media Relations Koordynator, EY
Tomasz Bogusławski

tomasz.boguslawski@pl.ey.com

tel: +48 22 557 68 24

tel: +48 515 608 180

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.

Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.

Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.

EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 8 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.

Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.

EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.

EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl