ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: Prawie połowa Polaków zamierza ograniczyć zbędne wydatki w 2024 r.

05.01.2024 | Provident Polska SA

Polacy sceptycznie podchodzą do noworocznych postanowień. Jak wynika z Barometru Providenta, dotrzymać ich zamierza niecałe 30 proc. Zdecydowanie ważniejsze są dla nas realne założenia dotyczące finansów. Zaledwie 17,8 proc. respondentów przyznaje, że nie ma żadnych planów dotyczących finansów osobistych w 2024 r.

Wśród Polaków znajdziemy niemal tylu finansowych optymistów, co pesymistów. Z badania wynika, że 42 proc. respondentów oczekuje poprawy swojej sytuacji materialnej w nadchodzącym roku. Niewiele większy odsetek, bo 44,2 proc. deklaruje, że 2024 r. będzie dla nich gorszy pod względem finansowym. Nie dziwi więc, że Polacy bardzo poważnie traktują temat planowania wydatków na nowy rok.

Zaplanować budżet

Nieco ponad połowa Polaków już teraz zakłada, jakie największe wydatki będą ich czekać w 2024 roku.

Wcześniejsze myślenie o wydatkach to domena grupy w wieku 25-54 lat. Wśród nich założenia odnośnie najważniejszych pozycji przyszłorocznego budżetu ma już około 55 proc. respondentów. Jeśli spojrzymy na najmłodszych oraz osoby w wieku 55+ ten odsetek nie przekracza połowy – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Najpopularniejszym wydatkiem uwzględnianym w budżetach na przyszły rok są wyjazdy wakacyjne. Wskazało je niemal 39 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazł się remont mieszkania lub domu, który zaplanowało 35,1 proc. ankietowanych. Podium zamykają codzienne wydatki, takie jak rachunki czy koszt zakupów – aż co trzeci Polak, robiący założenia dotyczące kosztów życia – już w tym momencie uwzględnia je w swoim budżecie.

Planowane wydatki w dużej mierze zależą od wieku respondentów. Niemal połowa badanych w wieku 45-54 lata uważa, że ich budżet na 2024 r. znacząco obciąży remont mieszkania lub domu. Respondenci z pokolenia Z częściej niż starsi ankietowani spodziewają się kosztów związanych z zakupem samochodu (22,1 proc. vs 12,4 proc. wśród ogółu badanych) oraz eventów, świąt i uroczystości rodzinnych (18,6 proc. vs 8,6 proc.)

W ramach badania zapytaliśmy także Polaków, jak planują sfinansować najbardziej obciążający wydatek zaplanowany na 2024 r. – mówi Karolina Łuczak. – Niemal połowa, bo 45,5 proc. respondentów deklaruje, że sięgnie do oszczędności, a 30,1 proc. sfinansuje go z bieżących dochodów. Cześć badanych planuje zwrócić się o pomoc do instytucji finansowej – 8,7 proc. zamierza dokonać zakupu na raty, a 6,3 proc. weźmie kredyt lub pożyczkę w banku – dodaje.

Finanse wpisane do kalendarza na 2024 r.

Wśród planów finansowych, które Polacy zamierzają wdrożyć w 2024 r. zdecydowanie najpopularniejszym jest ograniczenie zbędnych wydatków – deklaruje tak aż 45,3 proc. badanych. Aż 27,3 proc. ankietowanych za cel stawia sobie utrzymanie swojej aktualnej sytuacji materialnej, a 21,4 proc. respondentów chce spłacić zadłużenie. Co piąty badany zamierza dokładnie planować swój budżet. Niewiele mniejszy odsetek optuje za dodatkowym źródłem dochodu oraz zakupami na wyprzedażach.

Planując budżet lubimy stawiać sobie wysoko poprzeczkę. Aż 42,5 proc. badanych deklaruje, że w nowym roku zamierza oszczędzać więcej niż w poprzednim – podkreśla Karolina Łuczak. – Warto zauważyć, że to najmłodsi respondenci mają największą determinację, by zmienić swoje postawy. Celem aż 80 proc. z nich jest oszczędzanie większych sum niż w 2023 r.

Gdzie Polacy szukają oszczędności? Do wydatków, które planują ograniczyć w 2024 r. należy jedzenie na mieście lub na wynos (wskazane przez 42,7 proc.), rozrywka i kultura (29,7 proc.) oraz oszczędności w domu jak np. rachunki (26,6 proc.). Co czwarty ankietowany chce oszczędzić na wyjazdach urlopowych czy zakupach odzieżowych.

Postawienia? Nie, dziękujemy

Polacy lubią planować, nie są jednak entuzjastami postanowień noworocznych. Aż 70,8 proc. badanych nie robiło żadnych postanowień na 2024 r. Pozostali najczęściej skupiali się na kwestiach zdrowia (57,3 proc.), sprawności fizycznej (48 proc.), finansów (31,1 proc.), rozwoju osobistego (31 proc.) oraz zmian w diecie (30,5 proc.).

Jedyną grupą wiekową, w której odsetek osób robiących postanowienia przekracza 50 proc. są osoby w wieku 18-24 lat. Dla młodych najważniejszymi kwestiami są finanse, wskazane przez niemal 45 proc. oraz rozwój osobisty, który znalazł się w deklaracjach 43,3 proc. ankietowanych z tej grupy – komentuje Karolina Łuczak.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w grudniu 2023 r.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

 

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 i 2022 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziesięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2023).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

 

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 i 2022 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziesięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2023).