Sezon świąteczny a rynek e-commerce, czyli sztuka przyciągania klientów i zwiększania zysków
W obliczu dynamicznych zmian w zachowaniach konsumentów, a także rozwoju rynku e-commerce, marketingowcy na całym świecie starają się zrozumieć najnowsze trendy i zoptymalizować swoje działania. Jakie jednak narzędzia wykorzystać przy wdrażaniu strategii marketingowej, aby zrealizować cele w czwartym kwartale roku? Na to oraz wiele innych pytań odpowiadają eksperci RTB House w najnowszym raporcie „Queue For…Marketing strategies for maximizing opportunities during the all-important Q4 period and holiday season”.
Koniec roku to czas, gdy konsumenci rozpoczynają intensywne poszukiwania prezentów dla swoich bliskich. Chociaż zakupy w sklepach stacjonarnych wciąż mają swoich stałych zwolenników to, jak pokazują badania, zwłaszcza przed Bożym Narodzeniem, zwracamy się w stronę zakupów online, poszukując łatwości, wygody i atrakcyjnych promocji.[1]
Zrozumieć zachowanie klienta
Z każdym rokiem klienci zaczynają poszukiwania najlepszych okazji coraz wcześniej. Oznacza to, że także planowanie strategii promocji musi następować z odpowiednim wyprzedzeniem. Przykładowo, w 2022 roku aż 42% więcej konsumentów na całym świecie zaczęło kupować prezenty świąteczne z jeszcze większym wyprzedzeniem niż rok wcześniej.[2] Dotarcie do takich klientów daje szansę na faktyczne zwiększenie przychodów, ponieważ, wraz z wydłużeniem okresu promocji, rośnie możliwość wydania przez danego klienta większej kwoty. Warto zrozumieć, że sezon zakupowy w czwartym kwartale jest teraz jednym długim wydarzeniem, rozpoczynającym się w okolicach Halloween i kończącym tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie można zauważyć wzrost zakupów online na poziomie 15,7%[3], który może skutecznie zwiększyć zainteresowanie konsumentów marką i utrzymać je również po sezonie wyprzedaży.
Czynniki zwiększające zaangażowanie klientów
Ze względu na dużą konkurencję, ostatnie miesiące roku stają się prawdziwym polem walki pomiędzy reklamodawcami, którzy konkurują ze sobą o najlepsze powierzchnie i czasy reklamowe. Przekłada się to bezpośrednio na wzrost kosztów reklamowych — czasem nawet o 50%. Jeszcze ważniejsze staje się w tym okresie zadbanie o jakościową, spersonalizowaną treść. Odpowiednio dopracowana strategia marketingowa pozwoli zatrzymać użytkowników na dłużej – także już po zakończeniu promocji. Jak jednak ich zainteresować?
- Ekskluzywność. Klienci bardziej skłonni są do dokonywania zakupu od marki, która oferuje im ekskluzywne i atrakcyjne doświadczenia.
- Nie jest to nowe zjawisko, ale obecnie przeżywa swoją największą popularność. Grywalizacja jest atrakcyjna szczególnie dla reprezentantów Pokolenia Z, którzy stają się największą grupą klientów. Ten trend zauważają sprzedawcy internetowi - 87% z nich planuje wprowadzić pewien poziom grywalizacji w swoich interakcjach z klientami do 2024 roku.[4]
- Pozyskiwanie nowych klientów. Ważne jest rozpoczęcie działań promocyjnych i pozyskiwania nowych klientów przed okresem szczytowym w czwartym kwartale.
- Wykorzystanie mediów społecznościowych. W okresie promocyjnym media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w komunikowaniu ofert i tworzeniu rozgłosu.
- Social Listening. Jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi, które można wdrożyć przed rozpoczęciem kampanii. Zamiast polegać na obserwacji szerszych trendów i ogólnych statystyk, można monitorować własne media społecznościowe i inne kanały online, aby analizować konwersje dotyczące marki. Używając odpowiednich narzędzi, można uzyskać prawdziwszy i dokładniejszy obraz tego, co ludzie myślą na temat marki i jakie mają związane z nią oczekiwania.
- Email marketing. Wysyłane e-maile powinny zawierać pewien poziom personalizacji, który tworzy poczucie intymności. Automatyzacja e-maili, a także powiadomienia aplikacji, nie powinny tylko informować klientów o nadchodzącej wyprzedaży, ale przede wszystkim podkreślać, jak konkretne produkty są w stanie odpowiedzieć na indywidualne potrzeby klientów.
Spersonalizowane treści
W ostatnich latach coraz więcej użytkowników blokuje reklamy, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie, w obliczu ogromnej ilości treści, które konsumujemy, nieustannie rośnie znaczenie indywidualizacji przekazów i dopasowania ich do preferencji odbiorców. Tak przygotowane treści kierowane do nowych użytkowników w okresach promocyjnych pozwalają na utrzymanie ich jako stałych klientów. Aż 60% konsumentów wskazuje spersonalizowane doświadczenia zakupowe za kluczowy czynnik wpływający na ich lojalność.[5]
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
Marketerzy na co dzień pracują z ogromnymi ilościami danych pochodzącymi z wielu różnych źródeł. Ich interpretacja i zrozumienie są kluczowe do podejmowania decyzji o tym, jakie reklamy i gdzie umieścić, żeby osiągać najlepsze wyniki. Coraz częściej proces ten wspomaga wykorzystywanie sztucznej inteligencji, co pozwala nie tylko go zautomatyzować, ale także usprawnić.
W dzisiejszym dynamicznym środowisku marketingowym nie dziwi fakt poszukiwania przez firmy innowacyjnych metod zwiększania efektywności swoich kampanii reklamowych. Jednym z najlepszych sposobów nawiązywania kontaktów z klientami i budowania relacji, które mają szanse sprzedażowe, jest retargeting. Jak wskazują eksperci RTB House, retargeting stanowi innowacyjne i efektywne narzędzie, które pozwala firmom osiągać znaczące rezultaty w kampaniach reklamowych i zoptymalizować wskaźniki zwrotu z inwestycji.
Więcej informacji związanych z tematem efektywnego dotarcia do klientów w trakcie intensywnego okresu zakupowego znajduje się w raporcie firmy RTB House „Queue For…Marketing strategies for maximizing opportunities during the all-important Q4 period and holiday season”.
Autorem artykułu jest Przemysław Wójcicki, Senior Business Development Manager w RTB House.
[1] Źródło: https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/3-predictions-and-tips-for-attracting-customers-this
[2] Źródło: https://www.salesforce.com/blog/holiday-shopping-predictions/
[3] Źródło: https://www.insiderintelligence.com/content/us-holiday-2022-review-holiday-2023-preview
[4] Źródło: https://www.customerglu.com/blogs/gamification-in-ecommerce
[5] Źródło: The State of Personalization 2021, Twilio Segment
kontakt dla mediów
Olga Antecka
olga.antecka@rtbhouse.com
tel: +48 604 939 827
informacje o firmie
RTB House to globalna firma dostarczająca innowacyjne rozwiązania marketingowe dla największych marek z całego świata. Autorski mechanizm zakupu reklam, oparty w stu procentach o algorytmy Deep Learning, umożliwia reklamodawcom osiąganie znaczących wyników oraz realizację celów krótko-, średnio- i długoterminowych.
Spółka RTB House została założona w 2012 roku i posiada biura w ponad 30 lokalizacjach na całym świecie, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, Tokio, Singapurze, São Paulo, Moskwie, Stambule, Dubaju i Warszawie. Zespół składa się z ponad 500 specjalistów i obsługuje ponad 2000 kampanii dla klientów w krajach Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji, Pacyfiku oraz Ameryki Północnej i Południowej.
Od 2018 roku, po pomyślnym wdrożeniu technologii Deep Learning w 100 procentach algorytmów, RTB House uruchomiła dwa, niezależne od głównego działu R&D, zespoły koncentrujące się na rozwiązaniach z zakresu marketingu i technologii. AI Marketing Lab jest ukierunkowany na badania i rozwój w szeroko pojętym obszarze marketingu. Z kolei celem Creatives Lab jest rozwój kreacji, zwiększanie ich efektywności, jak również poszerzanie oferty w zakresie dostępnych formatów, jak np. kreacje dynamiczne czy wideo, precyzyjnie dopasowanych do potrzeb brandingowych klientów.
Więcej informacji na stronie www.rtbhouse.com.
kontakt dla mediów
Olga Antecka
olga.antecka@rtbhouse.com
tel: +48 604 939 827
informacje o firmie
RTB House to globalna firma dostarczająca innowacyjne rozwiązania marketingowe dla największych marek z całego świata. Autorski mechanizm zakupu reklam, oparty w stu procentach o algorytmy Deep Learning, umożliwia reklamodawcom osiąganie znaczących wyników oraz realizację celów krótko-, średnio- i długoterminowych.
Spółka RTB House została założona w 2012 roku i posiada biura w ponad 30 lokalizacjach na całym świecie, m.in. w Nowym Jorku, Londynie, Tokio, Singapurze, São Paulo, Moskwie, Stambule, Dubaju i Warszawie. Zespół składa się z ponad 500 specjalistów i obsługuje ponad 2000 kampanii dla klientów w krajach Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji, Pacyfiku oraz Ameryki Północnej i Południowej.
Od 2018 roku, po pomyślnym wdrożeniu technologii Deep Learning w 100 procentach algorytmów, RTB House uruchomiła dwa, niezależne od głównego działu R&D, zespoły koncentrujące się na rozwiązaniach z zakresu marketingu i technologii. AI Marketing Lab jest ukierunkowany na badania i rozwój w szeroko pojętym obszarze marketingu. Z kolei celem Creatives Lab jest rozwój kreacji, zwiększanie ich efektywności, jak również poszerzanie oferty w zakresie dostępnych formatów, jak np. kreacje dynamiczne czy wideo, precyzyjnie dopasowanych do potrzeb brandingowych klientów.
Więcej informacji na stronie www.rtbhouse.com.