Samochodowe eldorado dobiega końca
Na rynek samochodów wróciły rabaty, a część sieci dealerskich zaczęła przebudowę modelu dystrybucji, która w obecnej sytuacji urasta do rangi kluczowego elementu konkurencyjnego pomiędzy poszczególnymi markami. Dealerzy po raz kolejny najlepiej ocenili Volvo, a jeden z największych wzrostów w rankingu zanotował BMW.
Pandemia i idące z nią utrudnienia w dostawach wywindowały w górę ceny nowych samochodów, co miało pozytywny wpływ na wyniki finansowe dealerów samochodowych przez ostatnie lata. Jednak ubiegły rok zakończył okres postpandemicznej hossy, a w pierwszym półroczu 2023 r. rozpoczął się proces głębokich rynkowych zmian. Stale rosnące ceny samochodów wyhamowały popyt, więc kolejne marki decydują się na rabaty, o których większość dealerów zdążyła już zapomnieć.
Poprawia się dostępność samochodów, równolegle klienci odczuwają efekty spowolnienia gospodarczego. W efekcie zmienia się struktura popytu i podaży, co wpływa na obniżkę marż. Jednym z efektów zmian na rynku jest konsolidacja sieci dealerskiej, która przyspiesza w tym roku – mówi Michał Lesiuk, Partner EY Polska, Lider Działu Doradztwa dla Sektora Produkcja Przemysłowa i Mobilność.
Na zmiany rynkowe nakładają się poważne zmiany w modelu dystrybucji samochodów i skrajnie różna polityka poszczególnych marek. Jedne stawiają na stabilność i pojedyncze korekty w sieci, inne zaś przeprowadzają prawdziwe rewolucje wśród dealerów.
Wobec znacznych różnic w polityce poszczególnych marek samochodów dotyczącej ich dystrybucji i konkurencji ze strony internetu wobec salonów sprzedaży, odpowiednie modelowanie sieci może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej. Dlatego ocena reprezentowanej marki z perspektywy dealera nigdy dotąd nie miała aż takiego znaczenia – mówi Janusz Sękowski, Partner, EY Polska.
Volvo na topie
Średnia ocena satysfakcji dealerskiej w tegorocznym badaniu jest praktycznie niezmienna względem ubiegłego roku – wyniosła 3,21, wzrastając o symboliczne 0,01. Wśród 28 badanych marek 12 zostało ocenionych lepiej, 12 gorzej, natomiast 2 utrzymały swoją ocenę. W tegorocznych wynikach pojawił się też: brand występujący pod dwiema markami – brytyjski Jaguar/Land Rover, oraz koreański SsangYong, który ostatni raz w badaniu sklasyfikowany został w roku 2008.
Najwyżej ocenioną marką w tegorocznym zestawieniu zostało Volvo, które dodatkowo poprawiło swoją ocenę o 0,19, otrzymując tym samym najwyższy wynik osiągnięty w historii badania – 4,58. Drugie miejsce należy do marki KIA, która przez ostatnie 3 lata zajmowała lokatę tuż za podium, w tym roku awansowała jednak na pozycję wicelidera. Na trzecim stopniu podium, tak jak w ubiegłym roku, uplasował się Mercedes-Benz. Koleje miejsca należą do siostrzanych marek Lexus oraz Toyota, które przyzwyczaiły nas do obecności w gronie najlepiej ocenionych brandów.
Poprawie uległa punktacja Mazdy, która wzrosła aż o 0,41, potwierdzając tym samym, że dla 5-krotnego zwycięzcy badania ubiegłoroczne 8 miejsce i ocena poniżej 4 były anomalią. SsangYong, który coraz mocniej zaznacza swoją obecność na polskim rynku, wywalczył 9. miejsce w najnowszej edycji badania.
O sukcesie w tegorocznym badaniu z pewnością może mówić BMW, które odnotowało jeden z najwyższych wzrostów oceny (+0,48) oraz awans o 6 pozycji na 12. miejsce. To najwyższa nota bawarskiego brandu od ponad 10 lat, a niezmiennie stanowi on jedną z najbardziej pożądanych przed dealerów autoryzacji.
Samochody dostawcze
W tegorocznej edycji badania liderem zestawienia została marka Mercedes-Benz, detronizując Toyotę pierwszy raz od momentu rozpoczęcia klasyfikacji tej ostatniej w zestawieniu. Nieco gorsza niż w ubiegłym roku ocena Toyoty w samochodach osobowych odzwierciedliła się również w samochodach dostawczych. Grupa Top5 najwyżej ocenionych marek pozostała niezmienna względem ubiegłego roku. Volkswagen i IVECO zamieniły się miejscami, natomiast Ford, z nieco słabszą niż przed rokiem notą, utrzymał się na miejscu piątym.
Stoimy w przededniu bardzo silnych zmian na rynku dealerów samochodowych. Rozwój technologii sprawia, że klienci coraz częściej szukają informacji o nowych samochodach w internecie, co powoduje, że ewoluuje funkcja sieci dystrybucji. Coraz bardziej realne jest upowszechnienie modelu agencyjnego, w którym dealer będzie pośrednikiem, pozyskującym jedynie marżę za sprzedaż a nie podmiotem kupującym samochód od importera – mówi Krzysztof Romański, Partner DCG Dealer Consulting.
O badaniu
„Badanie satysfakcji dealerów samochodowych” prowadzone jest przez DCG Dealer Consulting oraz firmę doradczą EY od 2007 r. Tegoroczna, 16. edycja została przeprowadzona w sierpniu 2023 r. W badaniu wzięli udział właściciele, a także osoby zarządzające stacjami dealerskimi. Badaniem objęci zostali dealerzy samochodów osobowych, a także samochodów dostawczych do 3,5 t. Poszczególne aspekty dealerskiej satysfakcji zostały oceniane w pięciostopniowej skali. Każda ankieta poświęcona jednej marce samochodu składała się z 81 pytań, a 21 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej. Łącznie w badaniu uzyskano 424 ankiety dotyczące 28 marek, co stanowi rekordową wysoką próbę 55% badanej grupy.
kontakt dla mediów
Magdalena Wierzchowska
magdalena.wierzchowska@pl.ey.com
tel: +48 519 098 032
informacje o firmie
O firmie EY
Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.
Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.
Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.
EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 7 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.
Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.
EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.
EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl
kontakt dla mediów
Magdalena Wierzchowska
magdalena.wierzchowska@pl.ey.com
tel: +48 519 098 032
informacje o firmie
O firmie EY
Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.
Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.
Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.
EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 7 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.
Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.
EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.
EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl