ekonomia/biznes/finanse rodzina

Barometr Providenta: Nadciąga sezon prezentowy – ile Polacy wydadzą na Komunię, Dzień Matki lub Dzień Dziecka?

08.05.2023 | Provident Polska SA

Maj i czerwiec to gorące miesiące, jeśli chodzi o wydatki okazjonalne – przed nami sezon komunijny i weselny, a także Dzień Matki i Dzień Dziecka. Jednocześnie, nasze myśli coraz częściej wybiegają w stronę wakacji – już 28 proc. Polaków planując wydatki majowo-czerwcowe, dba o to, aby zagospodarować budżet także na letni urlop.

– Choć zasadniczo wydatki związane z majówką i wzmożonym sezonem prezentowym nie wpływają na plany wakacyjne Polaków, to jednak ¼ z nich zrezygnuje z pewnych większych wydatków w maju i czerwcu, aby zaoszczędzić na letnie wyjazdy – w tym prawie 18 proc. ankietowanych powstrzyma się od niektórych wydatków, a 8,4 proc. od wszystkich – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Planowanie budżetu w okresie zwiększonych wydatków, a także rosnących kosztów życia, to odpowiedzialne rozwiązanie, które pozwoli nam utrzymać kontrolę nad swoimi finansami – dodaje.

Ile kosztuje Komunia?

Zwiększone wydatki najbardziej odczują rodzice, których dzieci przystąpią w tym roku do Komunii. Jak wynika z cyklicznego badania Barometru Providenta, na ten cel przeznaczą oni średnio 5037 zł. Niemal 40 proc. z nich będzie musiało sięgnąć do oszczędności, 44 proc. pokryje koszty Komunii z bieżących dochodów, a 10 proc. rodziców pożyczy pieniądze od rodziny. Jednocześnie, kobiety przewidują dużo wyższe kwoty konieczne do zorganizowania uroczystości niż mężczyźni (6408 zł vs. 3864 zł).

Sporym wydatkiem dla rodziców i gości komunijnych jest oczywiście prezent – jak pokazuje Barometr Providenta, najpopularniejszym podarkiem od lat są pieniądze. Wybiera je aż 70 proc. osób zaproszonych w tym roku na Komunię oraz niemal co trzeci rodzic – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Wśród gości prawie 13 proc. stawia na biżuterię, a 7 proc. w ogóle nie planuje dawać prezentu. Warto dodać, że zaproszone kobiety i mężczyźni tylko nieznacznie różnią się gustem, jeśli chodzi o komunijny podarunek. Panie stawiają przede wszystkim na pieniądze – w aż 70 proc., a następnie na biżuterię i zegarek. Panowie również w pierwszej kolejności wybierają pieniądze, co szósty biżuterię, a niecałe 6 proc. sprezentuje komputer lub laptop – zaznacza Karolina Łuczak.

Pieniądze w roli prezentu cieszą się największą popularnością również wśród rodziców – niemal 32 proc. podaruje je swojemu dziecku. Wybór 22,2 proc. rodziców padnie na telefon, a 21,8 proc. na komputer lub laptopa. Nieco mniej zainwestuje w rower (17,6 proc.), a 14 proc. sprezentuje Biblię, dewocjonalia lub obrazek święty.

Dzień Matki zasłany kwiatami

– W nadchodzących miesiącach wielu z nas czeka świętowanie Dnia Matki oraz Dnia Dziecka. Jak co roku, swoje mamy najchętniej obdarowują osoby z najmłodszej grupy wiekowej, natomiast aż co trzeci ankietowany nie planuje dawać tego dnia żadnego prezentu. Dla porównania, Dzień Dziecka zamierza obchodzić znacznie więcej, bo 56 proc. Polaków. Na tę okazję planują przeznaczyć ok. 278 zł. Na Dzień Matki wydadzą mniej – średnio 165 zł – mówi Karolina Łuczak.

Z okazji Dnia Matki, budżet do 50 zł planuje niemal 1/3 Polaków, a podobny odsetek (33,4 proc.) zamierza zmieścić się w przedziale 51-100 zł. Co piąty ankietowany szacuje wydatki w wysokości od 101 do 200 zł, a niemal 16 proc. wyda w tym celu już ponad 200 zł. Do najhojniejszych należą osoby w wieku 35-44 lat. W tej grupie wiekowej badani szacowali wydatki na poziomie 211 zł.

Co w takim razie wybieramy? Niezmiennie, najbardziej lubianym prezentem z okazji Dnia Matki są kwiaty – wręczy je aż 29,1 proc. osób obchodzących to święto. Niemal 15 proc. podaruje słodycze, 11,9 proc. kosmetyki lub perfumy, a 7,3 proc. jedynie złoży życzenia.

1 czerwca częściej celebrują Panie (62,9 proc. vs. 48,3 proc. mężczyzn). Zdecydowana większość badanych – 36,1 proc. – odpowiedziała, że planuje wydać na Dzień Dziecka między 101 a 200 zł. Podobny odsetek (31,7 proc.) nie więcej niż 100 zł. 17,7 proc. dysponuje budżetem w wysokości ok. 201-400 zł, a 14,5 proc. powyżej 400 zł.

Do wesela się uzbiera

Według Barometru Providenta, na prezent ślubny Polacy przeznaczą w tym roku średnio 1512 zł. Wśród nich, co trzeci gość weselny chce zmieścić się w kwocie do 500 zł, a 13 proc. planuje zamknąć się w budżecie 501-800 zł. 27,5 proc. ankietowanych wyda na prezent pomiędzy 801-1000 zł, natomiast niewiele mniej (26,3 proc.) już powyżej 1000 zł.

Jeśli chodzi o wybory prezentowe, ponownie największą popularnością cieszą się pieniądze, które młodej parze podaruje aż 84,9 proc. Polaków zaproszonych w tym roku na przyjęcia weselne. Co ciekawe, ten rodzaj prezentu zdecydowanie częściej wybierają mężczyźni (90,9 proc. wobec 79,4 proc. kobiet). Odległe drugie miejsce na prezentowym podium zajmuje wino – podaruje je 19 proc. gości. Kwiaty wręczy prawie 13 proc. osób wybierających się w tym roku na wesele, a zaledwie 6,4 proc. zainwestuje w wyposażenie i dekoracje domu (porcelana, zastawa stołowa, pościel). Na samym końcu listy znajdują się sprzęt AGD, który nowożeńcom podaruje tylko 3,6 proc. gości oraz voucher na aktywność (SPA, wakacje, bilet na koncert) – wybór zaledwie 3 proc. zaproszonych osób.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w kwietniu 2023 r.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019  otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 i 2022 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziesięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2023).

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).