styl życia turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse

Świeże powietrze, spacery i grill – takie plany na majówkę deklarują Polacy w najnowszym Barometrze Providenta

25.04.2023 | Provident Polska SA

Majówka to spore wyzwanie dla naszego budżetu – średnio planujemy przeznaczyć na nią 847 zł. Niemal co piąty Polak zamierza przedłużyć sobie długi weekend, biorąc urlop 2 maja, a 8 proc. zaplanowało wolne także na 5 lub 6 maja.

W tym roku możemy zaobserwować duże zróżnicowanie wśród odpowiedzi dotyczących majówkowego budżetu. Wydatki zaplanowane przez naszych ankietowanych podzieliliśmy na cztery przedziały kwotowe – poniżej 200 złotych, pomiędzy 200 zł a 400 zł, pomiędzy 400 zł i 900 zł oraz ostatni powyżej tej kwoty. Każdy z przedziałów wskazała ok. ¼ respondentów – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Warto zwrócić uwagę, że koszty majowego weekendu znacząco wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku. Wtedy jedynie 9,1 proc. Polaków planowało wydać ponad 500 zł na majówkę – dodaje Karolina Łuczak.

Największy budżet na długi weekend chcą przeznaczyć respondenci w wieku 25-34 lat – średnio 1113 zł. Sporo wydadzą także dojrzali respondenci – Polacy w wieku 45-54 lat planują średnie wydatki w wysokości 883,3 zł, a nieco starsi, w wieku 55-64 lat, myślą o kosztach przekraczających 1020 zł.

Aż 72,7 proc. Polaków majówkę sfinansuje z bieżących dochodów, a niemal 1/3 sięgnie do swoich oszczędności. Tylko 2,2 proc. na tę okazję pożyczy pieniądze – 1,5 proc. od rodziny lub przyjaciół, a 0,7 proc. weźmie pożyczkę w banku lub w firmie pożyczkowej.

Rezygnujemy z majówkowych podróży

Zaledwie 13 proc. Polaków pierwsze dni maja zamierza spędzić, wypoczywając w Polsce – w górach, nad morzem lub na Mazurach. Bardzo mały odsetek respondentów (4,1 proc.) zadeklarował, że wyjedzie za granicę.

Większość z nas nie wiąże z długim weekendem majowym specjalnych planów. Co trzeci z nas tegoroczną majówkę spędzi sam bądź z najbliższą rodziną. Co ciekawe, taki pomysł na wolne dni najczęściej mają respondenci z pokolenia Zet – podkreśla Karolina Łuczak. – Wielu Polaków, bo ponad 28  proc., nie ma jeszcze sprecyzowanych planów i nie wie, co będzie robić w majowy weekend – mówi Karolina Łuczak.

Wielu Polaków chce spotkać się także z dalszą rodziną lub znajomymi. 18 proc. respondentów ma zamiar ich odwiedzić. Taką aktywność najchętniej wskazywali młodzi pytani (niemal 31 proc. badanych z grupy 25-34 lata). Natomiast 15,2 proc. ankietowanych będzie gospodarzem majówkowego przyjęcia bądź imprezy – wśród tych respondentów przeważają ci w wieku od 18 do 24 lat. Wśród nich, aż co piąty będzie gościć znajomych w swoim domu.

Majówka – aktywny czas na łonie natury

Dwóch na trzech Polaków podkreśla, że podczas długiego weekendu chce spędzić czas na świeżym powietrzu. Szczególnie ważne jest to dla młodych badanych. Wśród respondentów z grupy wiekowej 25-34 lata zadeklarowało tak aż 77,1 proc. Ponad połowa Polaków (57,7 proc.) planuje w czasie majówki spacerować. Częściej taki plan mają Panie niż Panowie (61,9 proc. vs. 53 proc.).

Podium majówkowych aktywności zamyka grillowanie. Taki plan zadeklarowało 48,8 proc. pytanych Polaków, przy czym ta rozrywka jest bardziej popularna wśród mieszkańców wsi niż największych miast. Różnica pomiędzy tymi grupami wynosi aż 21 pp. – zauważa Karolina Łuczak.

Amatorami grillowania częściej są mężczyźni (53,4 proc. vs. 44,8 proc. wśród kobiet), a także przedstawiciele grupy wiekowej 25-44 lata (66,9 proc.). Jeśli chodzi o podział na województwa – najwięcej pasjonatów grillowania znajdziemy w województwie podlaskim (69,1 proc.), a najmniej w łódzkim (29,7 proc.).

Jak najlepiej wykorzystać wolne dni

Dość powszechną praktyką w Polsce jest przedłużanie długiego majowego weekendu poprzez dobranie kilku dni wolnego. W tym roku 1 maja przypada na poniedziałek, natomiast 3 maja na środę – co daje Polakom wiele możliwości na zaplanowanie urlopu. Dlatego zapytaliśmy badanych, czy mają plany dobrania dodatkowych dni wolnych – mówi Karolina Łuczak.  

Co piąty respondent deklaruje, że nie planuje brać urlopu w celu wydłużenia weekendu. Podobny odsetek Polaków zamierza jednak odpocząć 2 maja, a ok 8 proc. ankietowanych chce wykorzystać urlop także 4 i 5 maja. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie aktywnych zawodowo respondentów, okazuje się, że aż co trzeci z nich zamierza wziąć wolne 2 maja.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w kwietniu 2023 r.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 i 2022 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziesięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2023).

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).