transport ekonomia/biznes/finanse
Badanie IBRiS: Leasing, zakup czy wynajem długoterminowy – jakie finansowanie samochodu jest najkorzystniejsze dla małych przedsiębiorców w czasach kryzysu?
Uwarunkowania ekonomiczne i aktualna sytuacja gospodarcza w kraju najmocniej wpływają na działalność gospodarczą małych, mikro i jednoosobowych firm. Poziom inflacji oraz pozycja naszej waluty względem Dolara czy Euro stanowią kluczowe elementy przy podejmowaniu decyzji biznesowych. W 2023 r. przedsiębiorcy będą musieli jeszcze uważniej planować wydatki oraz szacować wielkość nieprzewidzianych kosztów, które w znacznym stopniu mogą zachwiać miesięcznym budżetem firmy. Koszt finansowania i eksploatacji samochodu jest jednym z największych wydatków, jaki w każdym miesiącu muszą ponieść najmniejsze przedsiębiorstwa.
W związku z tym, mali przedsiębiorcy będą musieli niejednokrotnie podjąć decyzję odnośnie do formy finansowania auta i zastanowić się czy dotychczasowe rozwiązanie jest optymalne, czy może należy je zmienić. Czy w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, zakup ze środków własnych, kredyt, czy też leasing są wciąż atrakcyjną formą sfinansowania auta dla małych firm? Jak się okazuje, coraz więcej najmniejszych przedsiębiorców decyduje się na wynajmem długoterminowy samochodów, często zastępując nim dotychczas wykorzystywany klasyczny leasing.
- Uniezależnienie wysokości rat za samochód służbowy od stóp procentowych jest głównym atutem wynajmu długoterminowego, wskazanym przez 55% respondentów badania „Formy finansowania samochodu w firmach” przygotowanego przez IBRiS dla PZWLP
- Wśród najmniejszych przedsiębiorstw, które w ciągu najbliższych 12 miesięcy planują pozyskanie samochodów, blisko co 4 firma jest zainteresowana ofertą wynajmu długoterminowego
- Zarówno stała rata, jak i jej niski poziom zostały wskazane przez właścicieli małych, mikro i jednoosobowych przedsiębiorstw jako najważniejsze czynniki decydujące o wyborze formy finansowania samochodu
Eksperci Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) podkreślają, że usystematyzowanie wydatków oraz możliwość pełnego zaplanowania wszystkich kosztów związanych z samochodem, w tym ubezpieczenia, serwisu oraz nieprzewidzianych wydarzeń np. awarii auta, w znacznym stopniu pozwala zachować stabilność finansową, a przez to bezpieczeństwo działalności małych firm. Pomimo niepewnej przyszłości gospodarczej, aż 77% respondentów badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przeprowadzonego przez IBRiS Polska na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) na grupie najmniejszych przedsiębiorców w Polsce, wskazało zakup ze środków własnych jako główną formę finansowania samochodu służbowego. Dopiero co trzecia firma wskazała na leasing (31% badanych).
Zeszłoroczne podwyżki stóp procentowych, które bezpośrednio wpływają na wysokość comiesięcznych rat wpłynęły na rynek finansowania samochodów - komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). - Najmocniej odczuli to przedsiębiorcy prowadzący mikro, małe i jednoosobowe firmy, dla których samochód jest podstawą działalności. Z przeprowadzonego badania IBRiS wynika, że właściciele firm rozważają zmianę formy finansowania samochodu, a 23% badanych deklaruje zainteresowanie coraz bardziej popularną formą, jaką jest obecnie wynajem długoterminowy. Wynika to głównie z zalet tej formy finansowania aut, która w pewnym sensie gwarantuje stabilność finansową, dzięki niezmiennej racie, niezależnej od stóp procentowych. Na ten aspekt wskazało aż 55% małych, mikro i jednoosobowych firm biorących udział w badaniu. Stała wysokość raty, to cecha wyróżniająca wynajem długoterminowy na rynku i nie występuje w żadnej innej formie finansowania samochodów tj. w kredycie, czy klasycznym leasingu. Ponadto, wynajem długoterminowy nie narzuca na przedsiębiorcę konieczności wpłaty własnej, co jest obecnie znacznym obciążeniem finansowym oraz wykupu auta po zakończeniu umowy. Dodając do tego zryczałtowane w miesięcznej racie, stałe koszty związane z ubezpieczeniem, wymianą opon, naprawą czy przeglądami, przedsiębiorcy otrzymują bardzo korzystną i unikalną na rynku usługę, dobrze dopasowaną do potrzeb najmniejszych przedsiębiorców w czasach kryzysu.
Jednoosobowe działalności gospodarcze stawiają na wynajem długoterminowy
Zgodnie z wynikami badania IBRiS, 31% respondentów korzysta z klasycznego leasingu samochodu firmowego. Są to głównie mikro i małe firmy, natomiast na wynajem długoterminowy decydują się częściej jednoosobowe działalności gospodarcze. Wciąż dominującą formą finansowania samochodu służbowego przez najmniejszych w Polsce przedsiębiorców jest własność (zakup auta za gotówkę – 77%).
Bazując na danych PZWLP, obecnie już blisko 30% firm i przedsiębiorców nabywających nowe samochody w Polsce decyduje się na wynajem długoterminowy. Jednocześnie, udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm bardzo szybko rośnie – tylko w ciągu ostatniego roku zwiększył się o 5%. Świadczy to o postępujących zmianach rynkowych dotyczących preferencji przedsiębiorców co do formy posiadania samochodu służbowego. Te dane potwierdzają fakt, jak dynamicznie rośnie zainteresowanie wynajmem długoterminowym, który pozwala właścicielom firm zaplanować wszystkie koszty związane z autem.
Przedsiębiorcy prowadzący małe, mikro oraz jednoosobowe działalności gospodarcze, w badaniu przeprowadzonym przez IBRiS, wskazali, że stała rata przez cały okres wynajmu (55%) oraz jej niski poziom (41%) są głównymi przewagami wynajmu długoterminowego nad innymi formami finansowania samochodu. Aspekt finansowy w znaczący sposób definiuje decyzje biznesowe, a także zakres planowanych inwestycji. Jak wynika z raportu IBRiS, co trzecia firma uważa, że uwzględniona w racie wynajmu długoterminowego pełna obsługa pojazdu, a więc np. ubezpieczenie, przeglądy czy serwisy stanowią znaczący benefit.
Na przestrzeni ostatnich 3 lat rynek motoryzacyjny mierzył się z ogromnymi wyzwaniami, początkowo związanymi z zatrzymaniem produkcji i zerwaniem łańcucha dostaw spowodowanymi pandemią Covid-19 - komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). - W 2022 roku zaczęliśmy zauważać początki stabilizacji, jednak sytuacja w Ukrainie i wywołany nią kryzys gospodarczy sprawiły, że plany związane z rozbudową floty firmowej w wielu przedsiębiorstwach zostały zmienione, bądź zatrzymane. Aktualnie właściciele firm dążą do stabilności oraz zapewnienia bezpieczeństwa swojej działalności, dlatego uważnie planują swoje wydatki. Zauważyliśmy, że przedstawiciele jednoosobowych, małych i mikro firm coraz częściej rozważają zmianę dotychczasowej formy finansowania samochodu, przede wszystkim ze względu na niestabilność kosztów i wzrost raty. Przekłada się to na dynamikę wzrostu zainteresowania wynajmem długoterminowym, który rozwija się w Polsce coraz szybciej i dynamicznie zyskuje nowych zwolenników. To pokazuje, że ta usługa jest odpowiedzią na aktualne oczekiwania rynku.
Patrząc perspektywicznie na następne 11 miesięcy, przedsiębiorcy korzystający z form finansowania samochodów, gdzie wysokość raty jest uzależniona od stóp procentowych, a więc kredytu, czy klasycznego leasingu, będą musieli bardzo uważnie śledzić działania Rady Polityki Pieniężnej dotyczące możliwych zmian poziomu stóp procentowych. Zasobność portfela polskiego przedsiębiorcy prowadzącego małą, jednoosobową czy mikro działalność jest mocno ograniczona. Natomiast koszty finansowania i utrzymania samochodu, w większości przypadków, niezbędnego do prowadzenia biznesu, stale rosną. Z badania przeprowadzonego przez IBRiS wynika, że coraz większa liczba małych, mikro i jednoosobowych firm decyduje się na zmianę formy finansowania samochodu służbowego, właśnie ze względu na nieprzewidywalność wysokości stóp procentowych, które w przypadku oferty wynajmu długoterminowego, nie mają wpływu na wysokość comiesięcznej raty.
kontakt dla mediów
Michał Jankowski
michal.jankowski@pzwlp.pl
tel: +48 22 542 41 37
tel: +48 883 378 057
Oktawia Rączy
oktawia.raczy@mslgroup.com
tel: +48 662110603
informacje o firmie
1 https://biuroprasowe.homebook.pl/101125-raport-przeprowadzki-z-jaka-czestotliwoscia-i-dlaczego-zmieniamy-miejsce-zamieszkania
2 https://kb.pl/porady/przeprowadzki-cennik-uslug-przeprowadzkowych-w-roznych-miastach-w-polsce/
3 Badanie zrealizowane przez SW Research w dniach 18-24 maja, na reprezentacyjnej grupie Polaków posiadających prawo jazdy.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca aktualnie 17 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 75% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą ponad 183 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz blisko 11,3 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).
Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z o.o. oraz Grupa Masterlease.
PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.
Więcej informacji o PZWLP i Członkach organizacji na naszej stronie www oraz profilach w mediach społecznościowych:
- Strona internetowa pzwlp.pl
- Profil organizacji na Facebook facebook.com/pzwlp
- Profil organizacji na LinkedIn linkedin.com/company/pzwlp/
kontakt dla mediów
Michał Jankowski
michal.jankowski@pzwlp.pl
tel: +48 22 542 41 37
tel: +48 883 378 057
Oktawia Rączy
oktawia.raczy@mslgroup.com
tel: +48 662110603
informacje o firmie
1 https://biuroprasowe.homebook.pl/101125-raport-przeprowadzki-z-jaka-czestotliwoscia-i-dlaczego-zmieniamy-miejsce-zamieszkania
2 https://kb.pl/porady/przeprowadzki-cennik-uslug-przeprowadzkowych-w-roznych-miastach-w-polsce/
3 Badanie zrealizowane przez SW Research w dniach 18-24 maja, na reprezentacyjnej grupie Polaków posiadających prawo jazdy.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca aktualnie 17 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 75% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą ponad 183 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz blisko 11,3 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).
Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z o.o. oraz Grupa Masterlease.
PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.
Więcej informacji o PZWLP i Członkach organizacji na naszej stronie www oraz profilach w mediach społecznościowych:
- Strona internetowa pzwlp.pl
- Profil organizacji na Facebook facebook.com/pzwlp
- Profil organizacji na LinkedIn linkedin.com/company/pzwlp/