transport ekonomia/biznes/finanse

IBRiS: Stała rata decydującym czynnikiem dla najmniejszych przedsiębiorców przy planowaniu inwestycji w nowy samochód

Wzrost kosztów produkcji czy brak pewności co do poziomu inflacji, nie sprzyja dużym inwestycjom. Dla wielu przedsiębiorców jednorazowy koszt, jakim jest zakup nowego samochodu firmowego, może być zbyt dużym wyzwaniem finansowym. Według badania przeprowadzonego przez IBRiS Polska na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), to właśnie stała rata jest najistotniejszym czynnikiem decyzyjnym.  Jednak to nie jedyny faktor, który ma wpływ na plany dotyczące firmowych samochodów. Minimum formalności, zryczałtowane koszty obsługi zawarte w racie czy możliwość wymiany auta po stosunkowo krótkim okresie użytkowania mają również kluczowe znaczenie.

Co piąta mikro i mała firma planuje w 2023 r. inwestycję w nowy samochód

Zakup samochodu za gotówkę coraz częściej jest nieosiągalny dla jednoosobowych przedsiębiorstw czy mikro i małych firm. Obecnie, cena pojazdu, który będzie w pełni odpowiadał na potrzeby firmy może przekroczyć nawet 150 000 złotych. Taki jednorazowy koszt z pewnością może zaburzyć płynność finansową najmniejszych firm. W takiej sytuacji, część przedsiębiorców decyduje się na leasing, jednak przy zmieniających się stopach procentowych, takie rozwiązanie staje się ryzykowne. Do  września 2022 roku Rada Polityki Pieniężnej 11 razy podnosiła poziom stóp procentowych, który ma kluczowe znaczenie dla każdego konsumenta, szczególnie dla przedsiębiorców korzystających z leasingów czy kredytów inwestycyjnych. Jednak, według badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przygotowanego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP),
19% jednoosobowych działalności gospodarczych, mikro i małych firm planuje w ciągu najbliższych
12 miesięcy wymianę samochodu lub pozyskanie kolejnego. W trudnej sytuacji ekonomicznej najmniejsze w Polsce podmioty gospodarcze będą poszukiwać najkorzystniejszego rozwiązania dla ich działalności.

Polscy przedsiębiorcy,  na czele z tymi prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze oraz mikro i małymi firmami, potrzebują obecnie odpowiednio dopasowanej do ich aktualnych potrzeb i możliwości oferty finansowania samochodu. Wynajem długoterminowy to odpowiedź na oczekiwania klienta w czasach kryzysu gospodarczego i wysokiej inflacji, któremu zależy na przewidywalności kosztów, czyli przede wszystkim stałych opłatach niezależnie od stóp procentowych, ale także prostych i nieskomplikowanych formalnościach czy braku konieczności wpłaty wkładu własnego oraz wykupu auta na koniec zobowiązania. Liczyć zaczyna się nie tylko stałej wysokości finansowanie samochodu, ale również uwzględnienie w racie wszystkich kosztów związanych z obsługą auta, takich jak np. opon, serwisu, czy ubezpieczenia, co znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny

Wynajem długoterminowy samochodu to coraz bardziej popularna w Polsce forma sfinansowania auta, bez konieczności wniesienia wkładu własnego, uwzględniająca w stałej wysokości racie miesięcznej wszystkie koszty związane z samochodem -  od finansowania, po wszelką obsługę. Aż 84% respondentów badania słyszało o tej usłudze, a 46% zna jej zasady. Wyniki badania potwierdzają, że jednoosobowe, mikro i małe przedsiębiorstwa coraz częściej rozważają tę formę finansowania.

Wśród przedsiębiorstw, które rozważają w ciągu najbliższego roku pozyskanie samochodów, blisko co czwarta mikro i mała firma, a także jednoosobowe działalności gospodarcze, są potencjalnie zainteresowane wynajmem długoterminowym – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). - Wynajem długoterminowy bardzo zyskał w oczach przedsiębiorców w czasach niepewnej sytuacji gospodarczej, ponieważ znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem, a tego potrzebują obecnie firmy, również te najmniejsze. Na popularność tego rozwiązania wpływa także zmiana przepisów od 2022 r. w zakresie prywatnego wykupu auta wziętego w leasing. Do końca 2021 r. przedsiębiorcy mieli możliwość odsprzedania auta wykupionego z leasingu bez opłacania podatku dochodowego po upływie 6 miesięcy, obecnie okres ten wynosi aż 6 lat. Stała rata, brak opłaty wstępnej, zryczałtowane koszty obsługi, brak konieczności wykupu auta po zakończeniu umowy to wiele silnych argumentów, które razem powodują, że nawet mikro i małe firmy coraz chętniej wybierają dziś wynajem długoterminowy zamiast leasingu. - podsumowuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP)

W porównaniu do leasingu, wynajem długoterminowy nie powoduje dodatkowych, niespodziewanych kosztów dla firm. Niezależnie bowiem od tego czy w danym miesiącu należy opłacić składkę ubezpieczeniową, czy wykonać przegląd serwisowy lub wymienić opony, wysokość miesięcznej raty pozostanie taka sama. Rozwiązanie umożliwiające zaplanowanie stałych wydatków jest korzystne z punktu widzenia jednoosobowych działalności gospodarczych czy mikro i małych przedsiębiorstw, pozwalając tym samym uzyskać płynność finansową i bezpieczeństwo finansowe. Bazując na badaniu dotyczącym form finansowania samochodów w firmach przeprowadzonym przez IBRiS Polska wynika, że przedsiębiorcy (aż 55%) przede wszystkim zwracają uwagę na stałą miesięczną ratę, niezależną od zmian stóp procentowych, jako główny czynnik decyzyjny dotyczący finansowania samochodu.

kontakt dla mediów
Michał Jankowski
Dyrektor Biura PZWLP, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Michał Jankowski

michal.jankowski@pzwlp.pl

tel: +48 22 542 41 37

tel: +48 883 378 057

Oktawia Rączy
Account Manager, MSLGROUP
Oktawia Rączy

oktawia.raczy@mslgroup.com

tel: +48 662110603

informacje o firmie

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 17 firm, specjalizujących się w wynajmie
i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 75% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą 197,5 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym oraz blisko 15,8 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z  o.o. oraz Grupa Masterlease. 

PZWLP jest członkiem zbiorowym Związku Polskiego Leasingu (ZPL), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP i Członkach organizacji na naszej stronie www oraz profilach w mediach społecznościowych:

załączniki

kontakt dla mediów
Michał Jankowski
Dyrektor Biura PZWLP, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Michał Jankowski

michal.jankowski@pzwlp.pl

tel: +48 22 542 41 37

tel: +48 883 378 057

Oktawia Rączy
Account Manager, MSLGROUP
Oktawia Rączy

oktawia.raczy@mslgroup.com

tel: +48 662110603

informacje o firmie

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 17 firm, specjalizujących się w wynajmie
i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 75% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą 197,5 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym oraz blisko 15,8 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z  o.o. oraz Grupa Masterlease. 

PZWLP jest członkiem zbiorowym Związku Polskiego Leasingu (ZPL), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP i Członkach organizacji na naszej stronie www oraz profilach w mediach społecznościowych: