transport ekonomia/biznes/finanse

Branżowy Barometr EFL: wojna coraz większym hamulcem dla firm transportowych. Co trzecia obawia się mniejszych zamówień

28.09.2022 | EFL

Firmy transportowe zwalniają. Subindeks Barometru EFL czwarty kwartał z rzędu odnotował wartość poniżej progu ograniczonego rozwoju i w III kwartale wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż trzy miesiące wcześniej. Tylko 9% przedsiębiorców spodziewa się wzrostu zamówień, za to ich spadku obawia się już niemal co trzeci zapytany. Dla porównania, w II kwartale br. podobny odsetek zapytanych prognozował wzrost i spadek zamówień (29% i 26%). Wojna w Ukrainie spędza sen z powiek 66% przedstawicielom branży transportowej. W konsekwencji, zaledwie co dwudziesty zapytany ma nadzieję na poprawę kondycji branży w najbliższych miesiącach.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Barometr EFL dla branży transportowej na III kwartał 2022:

  • Subindeks: 48 pkt. (-1,3 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 97,5 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach
  • Sprzedaż: 9 proc. przedsiębiorców prognozuje zwiększenie sprzedaży; 31 proc. prognozuje spadek sprzedaży
  • Płynność finansowa: 15 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej; 30 proc. prognozuje pogorszenie płynności finansowej
  • Finansowanie zewnętrzne: 29 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne; 7,5 proc. prognozuje mniejsze zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne
  • Barometr COVID-19: tylko 5 proc. przedsiębiorców spodziewa się poprawy kondycji w branży w ciągu najbliższych 6 miesięcy, 42,5 proc. obawia się jej pogorszenia

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż w drugim kwartale tego roku. Trzeci raz z rzędu wartość wskaźnika nie przekroczyła progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 pkt., co oznacza powrót do trudnej sytuacji z pandemicznych lat 2020 i 2021 (pierwsze miesiące).

Prezes zarządu EFL zwraca uwagę, że hamowanie branży transportowej ma swoje odbicie w wynikach branży leasingowej. – 2021 rok leasing pojazdów ciężkich odnotował dynamikę o niemal jedną trzecią wyższą niż w pierwszym pandemicznym roku. W pierwszym kwartale tego roku wzrost jeszcze się utrzymał, ale tylko na 4% poziomie, podczas gdy już pierwsze półrocze zakończyliśmy na 3% minusie rok do roku. Niestety nie spodziewamy się, że druga część roku przyniesie odbicie. A w związku z tym, że inwestycje są jedną z pierwszych „jaskółek zbliżającej się wiosny”, a w planach firm transportowych nie ma ich niemal wcale, musimy uzbroić się w cierpliwość, zanim transport przyspieszy – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Wojna coraz większym hamulcem

Transport z kwartału na kwartał coraz bardziej odczuwa silniejszy wpływ wojny toczącej się na terenie Ukrainy niż pandemii. 66% firm uważa, że to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, ma niekorzystny wpływ na ich działalność (z czego 28,8% - bardzo niekorzystny i tyle samo – 37,5% - raczej niekorzystny). Warto podkreślić, że odsetek respondentów oceniających, że wojna ma zdecydowanie negatywny wpływ na ich działalność jest jednym z najwyższych wśród wszystkich 6 badanych branż. Tylko w handlu pesymistów jest więcej (66,6%).

W przypadku COVID-19 – na jej negatywny wpływ wskazuje 32,5% zapytanych (z czego 10% - zdecydowanie niekorzystny, a 22,5% - raczej niekorzystny).

Inwestycje nie ruszą, a płynność coraz niższa

Inwestycje kolejny kwartał stoją w miejscu. W III kwartale br. niemal wszystkie firmy transportowe (97,5%) planują podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach.

W porównaniu do poprzedniego kwartału więcej przedstawicieli branży obawia się o sprzedaż swoich usług. Tylko 9% liczy na wzrost zamówień, a 31% spodziewa się ich spadku. Ponad połowa oczekuje podobnego poziomu co trzy miesiące wcześniej. Dla porównania, w II kwartale br. ponad trzy razy więcej firm transportowych (29%) liczyło na większe zamówienia, 41% spodziewało się podobnego poziomu co w poprzednim kwartale, a 26% obawiało się ich spadku.

I z kwartału na kwartał pogarsza się płynność finansowa firm transportowych. Już niemal co trzecia obawia się jej pogorszenia w III kwartale br. (30%), podczas gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił 24%. Tylko 9% liczy na jej poprawę, a kwartał wcześniej było to 15%.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 28 czerwca do 11 lipca 2022 roku.

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 31 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021 i 2022, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 365 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

załączniki

więcej z kategorii transport

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 31 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021 i 2022, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 365 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl