turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse
Branżowy Barometr EFL na III kwartał 2022 Hotelarze i restauratorzy szykują się na słabszy sezon wakacyjny niż rok temu. Tylko 28% z nich liczy na wzrost ilości gości i zamówień
Subindeks Barometru EFL dla sektora HoReCa na III kwartał br. wyniósł 50,2 pkt. i był o 3,2 pkt. wyższy w porównaniu do poprzedniego kwartału. Eksperci EFL zwracają uwagę, że choć to najwyższy wynik wśród sześciu badanych branż uwarunkowany trwającym okresem wakacyjnym, to jego wartość w porównaniu do odczytów z analogicznych okresów ubiegłych lat jest dużo niższa. Rok temu wyniosła prawie 60 pkt. W tym roku tylko co czwarty hotelarz lub restaurator liczy na więcej gości i zamówień. W ubiegłoroczne wakacje ten wskaźnik wyniósł aż 78%. Ponadto, przedstawiciele HoReCa coraz mniej obawiają się kolejnych fal pandemii COVID-19, a bardziej wojny w Ukrainie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barometr EFL dla HoReCa na III kwartał 2022:
- Subindeks: 50,2 pkt. (+3,2 pkt. kw./kw.), najwyższy wskaźnik wśród 6 badanych sektorów
- Inwestycje: 99 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom inwestycji co kwartał wcześniej
- Sprzedaż: 27,5 proc. przedsiębiorców prognozuje wzrost sprzedaży; najwięcej wśród 6 badanych sektorów
- Płynność finansowa: 19 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej; najwięcej wśród 6 badanych sektorów
- Finansowanie zewnętrzne: 21 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Okres wakacyjny to dla HoReCa czas żniw. I właśnie w trzecim pomiarze rocznym, który przypada na przełom czerwca i lipca, czyli środek sezonu, odczyty dla tej branży zawsze są najwyższe w ciągu roku. Tak jest i tym razem, jednak wartość subindeksu daleko odbiega od tej, z jaką mieliśmy do czynienia rok czy dwa lata temu. Z pewnością jest to związane z trudną sytuacją społeczno-polityczno-gospodarczą, jaką mamy od kilku miesięcy. Inflacja cały czas rośnie, stopy procentowe także, do tego wojna i widmo kolejnych fal pandemii COVID-19. Nie widać zbyt wielu jaskółek, które mogłyby przynieść lepsze jutro. Od sierpnia Polacy licznie ruszyli na „wakacje kredytowe” i z pewnością część uwolnionych funduszy przeznaczą na wyjazdy wakacyjne. A to będzie pewien impuls dla HoReCa. Ale efekt będzie krótkoterminowy – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.
Wakacje już nie takie gorące jak rok temu
Na delikatnie wyższą w porównaniu do poprzedniego pomiaru wartość subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. (50,2 pkt., +3,2 pkt. kwartał do kwartału) największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży. 27,5% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach w najbliższych miesiącach tego roku. Kwartał wcześniej tylko 10% przedsiębiorców z optymizmem spoglądało w przyszłość. Jednak, w związku z trwającym sezonem wakacyjnym, kiedy nastroje w HoReCa są co roku zdecydowanie lepsze niż w pozostałych miesiącach, taki wynik nie napawa optymizmem. Dla porównania, w III kwartale 2021 roku niemal 8 na 10 przedstawicieli HoReCa spodziewało się większych zamówień.
Co więcej, podobny odsetek co optymistów jest w przypadku pesymistów – 22,5% hotelarzy i restauratorów obawia się mniejszych zamówień w porównaniu do poprzednich miesięcy. 49% nie spodziewa się większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku.
Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 19% przedsiębiorców, podczas gdy w II kwartale br. tylko 9%. Należy także zwrócić uwagę na nieco niższy odsetek przedsiębiorców prognozujących większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. 21% potrzebuje dodatkowego wsparcia finansowego, a kwartał wcześniej – 35%. Te z pewnością będzie nadal potrzebne na dokapitalizowanie bieżącej działalności, a nie (jak to bywało najczęściej przed pandemią) na planowane inwestycje i rozwój przedsiębiorstwa.
Wojna powoli daje się odczuć
W pomiarze na III kwartał br. przedstawicielom HoReCa zadano pytanie o wpływ sytuacji społeczno-polityczno-gospodarczej na kondycję ich branży w perspektywie 6 miesięcy. Po raz drugi nastąpiło poszerzenie kontekstu pytania, które w poprzednich pomiarach dotyczyło jedynie kolejnych fal pandemii. Podobnie jak w II kwartale br. najwięcej optymistów wśród 6 badanych branż jest wśród hotelarzy i restauratorów. 15% z nich odpowiedziało, że sytuacja poprawi się. Jednak z drugiej strony, zdecydowanie wzrósł odsetek pesymistów. Aż 46% przedstawicieli HoReCa uważa, że sytuacja w branży w najbliższych miesiącach pogorszy się (w II kwartale było to 32,5%). To drugi, obok handlu, najwyższy wynik.
W porównaniu do poprzedniego pomiaru, znacząco zmieniły się odczucia wobec koronawirusa i wojny toczącej się na terenie Ukrainy. W marcu to pandemia była zdecydowanie bardziej odczuwana negatywnie niż wojna. Teraz jest zupełnie odwrotnie. 32,5% przedstawicieli HoReCa mówi o niekorzystnym lub zdecydowanie niekorzystnym wpływie koronawirusa na branżę. W przypadku wojny – na jej negatywny wpływ wskazuje 65% zapytanych (z czego 31% - zdecydowanie niekorzystny, a 34% - raczej niekorzystny).
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.
***
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 28 czerwca do 11 lipca 2022 roku.
kontakt dla mediów
Maja Lidke
maja.lidke@efl.com.pl
tel: 603 630 166
informacje o firmie
Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 31 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 365 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl
kontakt dla mediów
Maja Lidke
maja.lidke@efl.com.pl
tel: 603 630 166
informacje o firmie
Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 31 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 365 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl