Przezorny jak Polak? Już 1,5 mln osób wie, jak najlepiej pilnować swoich finansów
Drożyzna w sklepach, podwyżki stóp procentowych, rosnące koszty utrzymania – w obecnych czasach, lepiej trzymać się za portfel. Budżet pod kontrolą to jednak nie wszystko, co można zrobić, aby nie popaść w kłopoty finansowe. Wie o tym każdy, kto nie dostał kredytu z powodu zapomnianej raty lub padł ofiarą wyłudzenia kredytu lub pożyczki na swoje dane. Już ponad 1,5 mln osób korzysta z prostych sposobów na zadbanie o swoje finanse np.: chronią się przed wyłudzeniami na ich dane, otrzymują informacje o opóźnieniach w spłatach, obliczają szanse na kredyt przed złożeniem wniosku. Dzięki temu zyskują pewność siebie i bezcenny spokój.
BIK kojarzy się z oceną zdolności kredytowej klientów banków. I słusznie, bo powstał właśnie w tym celu. Jednak wszystkim klientom indywidualnym BIK ma do zaoferowania o wiele więcej.
Wie już o tym 1,5 miliona osób, które korzystają z kompleksowych usług BIK przeznaczonych dla zwykłych Kowalskich. To ci najbardziej przezorni, którzy lubią mieć swoje finanse pod kontrolą i chcą wystrzegać się niemiłych niespodzianek.
Przezorny jak Polak…
Niemal codziennie opisywane są w mediach sytuacje dotyczące kłopotów kredytobiorców – oto losowo wybrane przykłady: „dwa kredyty do spłaty w wyniku oszustwa”, „ukradli dane osobowe, zaciągnęli kredyty”, „wziął kilkanaście pożyczek, nie może ich spłacić” albo „bank odmówił kredytu, bo zapomniała o spłacie nieużywanej karty kredytowej”. Co poszło nie tak? Nie musi to świadczyć o swobodnym podejściu do tematu finansów, ale o braku monitorowania swojej sytuacji kredytowej. Taka niefrasobliwość często przesądza o powodzeniu naszych planów. Po co narażać się na niemiłe zaskoczenie, np. na odmowę zakupu wymarzonego telewizora na raty?
Jak wynika z najnowszych danych, średnia wysokość kredytu ratalnego udzielonego w maju 2022 r. to 4 518 zł. Może się zdarzyć, że taki wydatek obciąży nadmiernie nasz domowy budżet. Nie powinna nas zdziwić odmowa udzielenia kredytu ratalnego, jeśli zainteresujemy się wcześniej, czy stać nas na kolejny kredyt. Pomaga w tym przezorne podejście i usługi BIK.
Lepiej się wcześniej przygotować, czyli sprawdzić liczbę posiadanych pożyczek i wartość spłacanych rat kredytowych, a prościej – zajrzeć do swojego Raportu BIK, czyli sprawdzić swoją historię kredytową.
Raport BIK ilustruje stan spłaty wszystkich zobowiązań, tych zaciągniętych samodzielnie, jako poręczyciel czy współkredytobiorca. Wystarczy jeden rzut oka, by zorientować się, czy np. nie było po naszej stronie opóźnień w spłacaniu rat, ile mamy zobowiązań i jaka kwota pozostała nam do spłaty. Co więcej, Raport ten to szybki wgląd nie tylko w dane kredytowe, ale też w informacje wcześniej nieuregulowanych płatnościach, np. niezapłacony abonament telefoniczny, fakturę za energię, czy brak zapłaty za czynsz.
Co piąty kredytobiorca deklaruje (19 proc.), że nie podejmuje żadnych działań w celu budowania pozytywnej historii kredytowej. To błąd!
- Jeśli spłacamy więcej niż jeden kredyt, kupujemy na raty, mamy karty kredytowe, limity w koncie, a może także poręczaliśmy komuś kredyt, i korzystamy z usług kilku banków, ciężko wtedy kontrolować status wszystkich zobowiązań. Trzeba sobie pomóc, by nie wpaść w tarapaty finansowe, oszczędzić swój czas a niekiedy i niepotrzebne nerwy. Warto stworzyć i wykorzystywać swoje konto w portalu BIK.pl, by na bieżąco weryfikować stan swoich zobowiązań, ich terminowość, ale także sprawdzać, czy wszystkie kredyty są nasze. Trzeba sobie również zdać sprawę, że każdy z nas jest nieustannie narażony na kradzież swoich danych, które w rękach przestępców najczęściej wykorzystywane są do wyłudzania kredytów - mówi Marcin Gozdek, dyrektor Departamentu Rynku Detalicznego w BIK.
Jak nie dać się okraść?
Zjawisko wyłudzania kredytów czy pożyczek na cudzą tożsamość wciąż nie słabnie. Nasze dane mogą trafić w niepowołane ręce z powodu wycieku z różnych firm czy instytucji, w wyniku ataku hakerskiego, mogą zostać podchwytliwie przejęte poprzez sprytne metody socjotechniczne, nadal także w wyniku kradzieży fizycznego dokumentu tożsamości, np. dowodu osobistego.
O tych, którzy byli pewni, że im nie przytrafi się wyłudzenie, czytamy w popularnych dziennikach i na pierwszych stronach portali. Dramat w wyniku wyłudzenia jest o tyle dotkliwy, że ofiara takiego zdarzenia jest tego długo nieświadoma, a o narastającym długu z tytułu nie swojej pożyczki dowiaduje się z reguły dopiero od komornika. A wtedy wyjaśnienie tej sprawy nie jest proste i zajmuje dużo czasu. Dlatego warto być przezornym i uzbroić się w narzędzie, które powiadomi o każdorazowym bezprawnym wykorzystaniu naszych skradzionych danych.
- Cieszy fakt, że już 1,5 miliona osób aktywnie korzysta z internetowych usług BIK, sięgając najczęściej po interaktywny raport ze szczegółową historią kredytową oraz po Alerty BIK, które ostrzegają przed wyłudzeniami. Są to ostrzeżenia SMS wysyłane w momencie, gdy na dane osoby, która ma aktywną taką usługę, składany jest wniosek o kredyt lub pożyczkę. Alert BIK zostanie też wysłany w sytuacji, gdy na nasze skradzione dane podpisywana jest umowa np. z operatorem telefonii komórkowej. Jeden taki sms, może pomóc anulować kredyt, którego sami nie zaciągaliśmy. Każdy, kto ma konto na bik.pl, może aktywować usługę Alerty BIK oraz skorzystać z bezpłatnego natychmiastowego zastrzegania dowodu osobistego online, co utrudni złodziejowi dalsze posługiwanie się nim – dodaje Marcin Gozdek.
… gdzie jest BIK?
BIK jest największym źródłem informacji o kredytach i pożyczkach w Polsce. Gromadzi 165 mln rachunków kredytowych należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,4 mln firm, w tym o 845 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Poprzez synergię z Rejestrem Dłużników BIG InfoMonitor, oferta i usługi BIK-u są rozbudowane również o dane z firm telekomunikacyjnych, spółek energetycznych, jednostek samorządu terytorialnego, firm leasingowych i faktoringowych, dotyczące np. opłat za czynsz, media itp.
Informacje te BIK udostępnia online zarówno dla kredytodawców, jak i kredytobiorców. Wystarczy 15 minut, by aktywować taką ochronę działającą 24/7. Każdy może założyć indywidualne konto na portalu www.bik.pl, po potwierdzeniu swojej tożsamości, ma możliwość korzystania z kompleksowej informacji o stanie swojej historii kredytowej i wiarygodności finansowej, od niedawna również może chronić nawet 4 bliskie osoby w ramach Oferty Rodzinnej BIK. To także przydatny adres internetowy dla osób poszukujących najlepszej ochrony przed wyłudzeniem kredytu na skradzione dane.
Źródło: Badanie opinii „Historia kredytowa 2021” realizowane przez Quality Watch dla Biura Informacji Kredytowej, CAWI 18+, N 1126, 2021 r.
Więcej informacji na temat dostępnych narzędzi w ramach portalu BIK można znaleźć na stronie: https://www.bik.pl/klienci-indywidualni
kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl
tel: +48 22 348 4131
tel: + 48 512 164 131
Małgorzata Bielińska
malgorzata.bielinska@bik.pl
tel: +48 22 348 41 03
tel: +48 512 164 103
Diana Borowiecka
diana.borowiecka@big.pl
tel: +48 22 486 56 46
tel: +48 607 146 583
Halina Kochalska
halina.kochalska@big.pl
tel: +48 22 486 56 16
tel: +48 602 601 010
informacje o firmie
Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.
BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 159 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,6 mln firm, w tym o 989 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.
kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl
tel: +48 22 348 4131
tel: + 48 512 164 131
Małgorzata Bielińska
malgorzata.bielinska@bik.pl
tel: +48 22 348 41 03
tel: +48 512 164 103
Diana Borowiecka
diana.borowiecka@big.pl
tel: +48 22 486 56 46
tel: +48 607 146 583
Halina Kochalska
halina.kochalska@big.pl
tel: +48 22 486 56 16
tel: +48 602 601 010
informacje o firmie
Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.
BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 159 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,6 mln firm, w tym o 989 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.