sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Wyłudzenia kredytów. Teraz możesz chronić przed nimi nie tylko siebie, ale i swoich bliskich

21.06.2022 | Grupa BIK

Ponad 570 tys. zł - średnio taką kwotę codziennie próbują wyłudzić oszuści w instytucjach finansowych w Polsce, posługując się cudzymi danymi osobowymi. Ten problem może dotknąć każdą dorosłą osobę. Istnieją jednak skuteczne sposoby, by chronić przed wyłudzeniami zarówno siebie, jak i swoich bliskich. Wystarczy skorzystać z Oferty Rodzinnej BIK.

„Na pracownika banku”, „na firmę energetyczną”, „na kuriera”, „na wygraną w loterii” - to tylko krótka lista sposobów złodziei danych, by wyłudzić nasze dane. Nie wolno uśpić czujności, bo nasze personalia w rękach złodziei oznaczają wysokie niebezpieczeństwo. Przestępcy mogą wyłudzić nasze dane, wykorzystując różne przebiegłe chwyty socjotechniczne. Środkiem do tego jest nawiązanie kontaktu i zdobycie zaufania ofiary, skłonienie jej do podania danych osobowych lub danych logowania do banku, aby następnie zaciągnąć na nie kredyt lub pożyczkę. Skutek to próby wyłudzeń, których liczba przekracza ponad 20 dziennie.

O skali problemu świadczy fakt, że już co trzeci Polak osobiście doświadczył próby wyłudzenia, a ponad połowa (54 proc.) obawia się, że może paść ofiarą oszustów - to dane z tegorocznego raportu „Cyberbezpieczeństwo Polaków”, zrealizowanego dla BIK.

Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 r. złodzieje próbowali wyłudzić na cudze dane 51,8 mln zł. To ponad 570 tys. zł dziennie - podaje infoDOK, cykliczny raport, który powstaje w ramach społecznej kampanii Systemu Dokumenty Zastrzeżone we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej. Warto zaznaczyć, że to wykryte próby wyłudzeń, nie wszystkie z nich udaje się jednak powstrzymać. W ich wykrywaniu pomagają narzędzia, z których może korzystać każdy, dla kogo istotna jest ochrona finansów własnych i swoich bliskich.

BIK proponuje proste i skuteczne narzędzie do walki z wyłudzeniami

Jednym ze skutecznych sposobów ochrony przed wyłudzeniami są Alerty BIK, dostępne również w ramach Oferty Rodzinnej BIK. Alerty BIK to ostrzeżenia SMS i/lub e-mail wysyłane w momencie, gdy na dane osoby, która ma aktywną taką usługę, składany jest wniosek o kredyt lub pożyczkę. Alert BIK zostanie też wysłany w sytuacji, gdy na nasze dane podpisywana jest umowa np. z operatorem telefonii komórkowej.

W Alercie BIK zawsze podana jest data oraz nazwa instytucji, w której składany jest wniosek. Alert zawiera także numer infolinii BIK na wypadek, gdyby potrzebne było wsparcie w wyjaśnieniu sprawy. BIK pomoże również w przekazaniu informacji o wyłudzeniu do instytucji, w której bezprawnie posłużono się danymi klienta.

Oferta Rodzinna BIK. Sposób na ochronę siebie i bliskich

Teraz, zamiast zamawiać Alerty BIK tylko dla siebie, można skorzystać z Oferty Rodzinnej BIK. To dobra opcja dla osób, którym zależy na bezpieczeństwie swoich bliskich – np. starszych rodziców lub dzieci wkraczających w dorosłość. Dzięki ofercie rodzinnej można również ich objąć ochroną przed wyłudzeniami, jaką dają Alerty BIK. Poza tym w ramach oferty rodzinnej zarówno opiekun (czyli osoba, która zakupiła ofertę), jak i jego podopieczni mają dostęp do zawsze aktualnych wskaźników, które pokazują ich aktualną sytuację w BIK. Wszyscy mogą też sprawdzać swój Raport BIK (liczba dostępnych Raportów BIK zależy od wybranego wariantu Oferty Rodzinnej BIK).

Jak skorzystać z Oferty Rodzinnej?

Ofertę Rodzinną BIK można w łatwy sposób aktywować w portalu BIK lub aplikacji mobilnej Mój BIK. Osoba, która kupiła tę ofertę (tzw. Opiekun), może zaprosić do korzystania z niej maksymalnie 4 osoby, które chce objąć opieką. Ma on wgląd w historię kredytową podopiecznych oraz otrzymuje Alerty BIK na ich temat – dzięki temu może udzielić im wsparcia, jeśli zauważy coś niepokojącego. Każdy z podopiecznych ma dostęp wyłącznie do swojego konta i otrzymuje Alerty BIK tylko na swój temat. Jeśli podopieczny nie miał wcześniej konta w BIK, może je założyć po otrzymaniu zaproszenia do oferty rodzinnej.

- Oferta Rodzinna BIK powstała z myślą o osobach, które chcą chronić nie tylko siebie, ale też zadbać o bezpieczeństwo swoich bliskich. Nasze doświadczenia pokazują, że jest wiele osób, które nie są dostatecznie biegłe ani w świecie finansów ani w obszarze bezpieczeństwa. Takie osoby potrzebują wsparcia kogoś zaufanego. Dzięki ofercie rodzinnej zaufany członek rodziny możne np. pomóc starszym w uruchomieniu zabezpieczeń, a potem monitorować ich bezpieczeństwo. Dzięki Alertom, które trafią również do niego, będzie mógł szybko reagować, np. w imieniu swoich rodziców zadzwonić do BIK i uzyskać wsparcie- mówi Marcin Gozdek, ekspert z Biura Informacji Kredytowej.

Ekspert BIK zauważa również, że praktycznie każda dorosła osoba jest narażona na to, że jej dane osobowe zostaną wykorzystane do wyłudzenia kredytu, pożyczki czy założenia fikcyjnej firmy.

- Metody działania złodziei są coraz bardziej wyrafinowane. Mamy coraz większą świadomość zagrożeń, ale wystarczy pośpiech, zmęczenie, chwila nieuwagi i łatwo można ulec coraz bardziej wyrafinowanym metodom socjotechnicznym. To samo dotyczy naszych bliskich - przestrzega Marcin Gozdek.

Więcej informacji na temat pakietów dostępnych w ramach Oferty Rodzinnej BIK można znaleźć na stronie: https://www.bik.pl/klienci-indywidualni/oferta-rodzinna

kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Menedżer ds. Relacji z mediami, Biuro Informacji Kredytowej
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz

aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl

tel: +48 22 348 4131

tel: + 48 512 164 131

Małgorzata Bielińska
Dyrektor ds. Edukacji Grupy BIK, Biuro Informacji Kredytowej
Małgorzata Bielińska

malgorzata.bielinska@bik.pl

tel: +48 22 348 41 03

tel: +48 512 164 103

Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

Halina Kochalska
Rzecznik prasowy BIG InfoMonitor, BIG InfoMonitor
Halina Kochalska

halina.kochalska@big.pl

tel: +48 22 486 56 16

tel: +48 602 601 010

informacje o firmie

Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.

BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 159 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,6 mln firm, w tym o 989 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.

załączniki

kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Menedżer ds. Relacji z mediami, Biuro Informacji Kredytowej
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz

aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl

tel: +48 22 348 4131

tel: + 48 512 164 131

Małgorzata Bielińska
Dyrektor ds. Edukacji Grupy BIK, Biuro Informacji Kredytowej
Małgorzata Bielińska

malgorzata.bielinska@bik.pl

tel: +48 22 348 41 03

tel: +48 512 164 103

Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

Halina Kochalska
Rzecznik prasowy BIG InfoMonitor, BIG InfoMonitor
Halina Kochalska

halina.kochalska@big.pl

tel: +48 22 486 56 16

tel: +48 602 601 010

informacje o firmie

Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu.

BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 159 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,6 mln firm, w tym o 989 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie analizy danych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.