Gdzie są wszyscy zakochani? Okazuje się, że przed ekranami swoich telefonów
Podobno każdy powód do świętowania jest dobry, a najlepiej wiedzą to marketerzy, którzy na nowo w tym roku otwierają kalendarz sezonowych wydarzeń. Na celowniku pojawia się święto, które sprawia, że sklepy toną w odcieniach czerwieni. Mowa oczywiście o Walentynkach, czyli wydarzeniu celebrowanym przez ludzi na różnych kontynentach. Z danych badania AdColony[1] przeprowadzonego dla Mobiem Polska wynika, że aż 72 proc. konsumentów planuje kupić prezent na Walentynki w sieci. 7 na 10 respondentów twierdzi, że kupi upominek dla drugiej połówki za pomocą smartfonu. Biorąc pod uwagę te deklaracje oraz czas, jaki spędzamy przed ekranami mobilnymi, warto dobrze zaplanować kampanie w tym gorącym okresie. Marketing sezonowy nie jest niczym nowym, ale dopiero gdy przyjrzymy się liczbom ujawnia się jego prawdziwy potencjał.
Marketing sezonowy w pigułce
Marketing sezonowy polega na podejmowaniu działań reklamowych, które bazują przede wszystkim na corocznych, cyklicznych wydarzeniach. Działania te obejmują święta oficjalne jak: Boże Narodzenie, Walentynki czy Dzień Kobiet, nieoficjalne oraz kulturalne m.in. rozpoczęcie roku szkolnego, ferie zimowe lub wakacje.
Walentynki w kampanii sezonowej – na co zwrócić uwagę
- Bądź autentyczny, stawiaj na emocje
Według badania AdColony „Valentine’s Day” sporządzonego dla Mobiem Polska aż 72 proc. konsumentów planuje zrobić tegoroczne walentynkowe zakupy w sieci. Odrobinę częściej zakup prezentu dla drugiej połówki w Internecie deklarują mężczyźni (54 proc.). Niemniej panie również chętnie skorzystają z dobrodziejstwa sieci (46 proc.).
Najwięcej prezentów na Walentynki w formule wirtualnej kupią najmłodsi ankietowani do 24 roku życia (blisko 30 proc.). Ponad ¼ zgłaszających chęć do zakupów online to młodzi dorośli do 34 roku życia. Całkiem sporą grupę deklarujących zakupy w sieci stanowią również osoby do 44 roku życia (23 proc.). Im starsi ankietowani, tym mniej skorzy są do wirtualnych zakupów walentynkowych – zaledwie 5 proc. osób powyżej 55 roku potwierdza chęci do zakupów w tym trybie.
Zakochani podczas zakupów dla swoich wybranków najczęściej sięgną po ubrania, kosmetyki, biżuterię i czekoladki. Z badania Mastercard Love Index[2] wynika, że Polacy bardzo chętnie obdarowują drugą połówkę kwiatami (13-krotny wzrost wydatków od 2011 roku) oraz biżuterią (wzrost o 260 proc. od 2011 do 2020 roku). Podtrzymujemy też tradycję wręczania kartek walentynkowych – w ubiegłym roku blisko połowa z nas zamierzała wręczyć kartkę swoim wybrankom.
- Mając zdefiniowaną grupę docelową możemy szyć przekazy reklamowe na jej miarę. Innych środków i języka użyjemy w komunikacie skierowanym do młodszych konsumentów, a innych do silversów. Znając potrzeby klientów, jesteśmy w stanie zaplanować akcje promocyjne, które będą z nimi kompatybilne. Połowa Polaków wręcza kartki na Walentynki? Jako gratis do zamówienia przygotujmy kartkę okolicznościową – podpowiada Michał Pietruszka, Head of Mobile Product, Mobiem Polska
- Podpowiedz, co można robić w Walentynki
Według raportu „Valentine’s Day” 60 proc. ankietowanych stwierdziło, że pandemia COVID-19 nie wpłynęła na ich plany dotyczące świętowania i zakupu prezentów na Dzień Świętego Walentego. Przeciwnego zdania było 40 proc. badanych. Od początku pandemii wszystko jest niepewne, dlatego oferując klientom wybór i prezentując alternatywne opcje, możesz trafić w dziesiątkę.
Wszyscy wiedzą, kiedy wypadają Walentynki, natomiast nie każdy konsument planuje je na kilka miesięcy do przodu. Wiedza o istnieniu danego brandu może wpłynąć na ostateczne decyzje. Jeżeli np. sprzedajesz wyselekcjonowane wino dobrze, żebyś trafił z komunikatem do klienta sporo przed Dniem Zakochanych, tak żeby skrzynka z najlepszymi trunkami była tym, czego potrzeba parze zostającej w domu. - Planując kampanię sezonową należy planować ją z 3-4 miesięcznym wyprzedzeniem. Aczkolwiek, przed zaplanowaniem tego, z których okazji powinna skorzystać marka, aby dotrzeć do swoich odbiorców, warto przeanalizować poprzednie kampanie. To daje nam wiedzę w jakie akcje warto się angażować, a w jakie nie – komentuje Michał Giera, Mobiem Polska
- Zaopiekuj się swoim klientem - sezonowość to emocje
Głównym czynnikiem dla większości klientów, który decyduje o zakupie jest wciąż cena - tak twierdzi blisko 65 proc. badanych. Jednak, na zapchanym konkurencją rynku coraz trudniej o ten wyróżnik. Dlatego, niemal równie istotne dla konsumentów (60 proc.) są doświadczenia zakupowe dostarczane przez markę w miejscu sprzedaży.
– Inwestowanie w shopping experience jest topowym elementem marketingowej układanki. Zarówno offline jak i online klient coraz częściej szuka miejsca, w którym będzie czuł się wielowymiarowo dopieszczony. Im lepsze wrażenia i emocje, tym większa szansa, że klient zbuduje długotrwałą relację z marką – mówi Michał Pietruszka.
Jako jeden z czynników, który wpływa na preferencje klientów jest bezpieczeństwo (57 proc. badanych). W zestawieniu pojawia się również aspekt wygody (43 proc.) i większego wyboru (32 proc.).
- Gdzie są wszyscy zakochani?
Przed ekranami swoich urządzeń mobilnych. Ponad 70 proc. respondentów badania „Valentine’s Day 2022” twierdzi, że dokona walentynkowych zakupów używając swojego smartfonu. Na drugim miejscu plasuje się komputer (23 proc.), natomiast jest również grupa osób, która skorzysta zarówno z urządzeń mobilnych, jak i komputerów.
Smartfon stał się naszym doradcą zakupowym. Ponad połowa badanych uznała za bardzo ważne, żeby podczas zakupów mieć ze sobą telefon. 22 proc. ankietowanych uważa, że to całkiem ważne, 17 proc. jest nastawiona neutralnie do tematu, a kolejno 6 i 2 proc. badanych uważa, że nie jest to istotne lub całkowicie nieważne. Tendencję do stymulowania zakupów stacjonarnych technologiami cyfrowymi wykazał również raport Deloitte „Koniec ery dwóch światów 2021”[3], według którego 2 na 3 wizyty w sklepie odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
- Orientuj się. Co wpływa na rozważanie zakupu?
Blisko 7 na 10 pytanych badania „Valentine’s Day 2022” twierdzi, że reklamy mobilne wpływają na rozważenie zakupu danego produktu.
- Warto pamiętać, że blisko 90 procent badanych[4] przyznaje, że gra w gry mobilne. Największy odsetek gamerów (44 proc.) to ludzie do 34 roku życia. Mobile gaming rozwija się w niezwykłym tempie i stanowi doskonałe medium reklamowe. Różne raporty, w tym raport AdColony przygotowany dla Mobiem, wykazują, że dla użytkowników gier najbardziej akceptowalnym formatem reklam są rewarded ads, czyli te reklamy, które dzięki obejrzeniu dostarczają graczom bonusy w grze – mówi Michał Giera
- Okazuje się, że blisko 90 proc. konsumentów nabyło prezenty bezpośrednio po zobaczeniu reklamy na urządzeniu mobilnym. Po obejrzeniu reklamy klienci zazwyczaj kupują produkt po kilku dniach (42 proc.). ¼ deklaruje, że dokonuje zakupu już dzień po wyświetleniu reklamy. Rzadziej decydują się na zakup po miesiącu (18 proc.) lub po tygodniu (15 proc.) – dodaje Michał Pietruszka
Dla połowy badanych ważny jest wizerunek marki. Wciąż istotne dla nas są zewnętrzne informacje: 46 proc. konsumentów zdaje się na oceny i recenzje dotyczące produktu znalezione w Internecie. Dla 38 proc. badanych liczy się możliwość uzyskania dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze.
Ważnym aspektem podczas rozważania zakupu jest łatwość w obsłudze aplikacji lub strony internetowej – zwraca na to uwagę 43 proc. ankietowanych. Interesujący jest również fakt, że prawie 70 proc. konsumentów badania podczas zakupów online wyżej stawia używanie aplikacji od przeglądarek mobilnych (24 proc.).
[1] Badanie AdColony „Valentine’s Day 2022 – Survey Highlights” sporządzone dla Mobiem Polska dla EMEA
[2] https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/aktualnosci/pl-pl/2021/luty/mastercard-love-index-wspolny-posilek-w-domu-lub-maraton-filmowy-we-dwoje-tak-polacy-spedza-walentynki/
[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/decyzje-zakupowe-koniec-ery-dwoch-swiatow-digital-divide2021.html
[4] Raport AdColony „Social Media VS. Mobile Games” dla Mobiem Polska