ekonomia/biznes/finanse

Walentynki 2022: Co 3. Konsument powstrzyma się od romantycznych wydatków dla drugiej połówki?

12.02.2022 | Intrum

Złość, gniew i rozczarowanie to uczucia, które tak samo wiążą się nierozerwalnie z miłością, jak euforia czy motyle w brzuchu… Szczególnie jeżeli chodzi o temat pieniędzy. Wiele osób z dumą uważa, że są one nieważne, ważny jest kochający partner bądź partnerka, który będzie szanował i dbał. Ale brak pracy czy problemy finansowe – a czasem i zbyt wiele pieniędzy – są testem dla związku. W takich sytuacjach przychodzi stres, obwinianie drugiej połówki. A korona-kryzys dodatkowo sprawy nie ułatwia. Pandemia obniżyła dochody 45 proc. konsumentów w naszym kraju[1]. Przyczyną pocovidowej fali rozwodów dużej mierze także były i nadal są pieniądze. Według raportu „Jak kochają Polacy”, najczęstszym powodem kryzysu w związkach jest czynnik ekonomiczny, czyli trudna sytuacja materialna lub bezrobocie[2]. Pieniądze są też potrzebne, by pielęgnować relacje. Mówi się, że miłość kosztuje i w tym powiedzeniu nie ma ani cienia przesady. Randki, kosztowne prezenty – wycieczki niespodzianki… Czy w korona-kryzysie mamy na nie pieniądze? Czy jesteśmy w stanie zapożyczyć się dla tego jedynego/tej jedynej? Intrum sprawdziło, jak to jest z tymi pieniędzmi w związkach.

Pieniądze są ważne dla niego i dla niej

To prawda, że nie wszyscy decydują się o wyborze życiowego partnera, kierując się zasobnością jego portfela, ale to, czy ma pieniądze – lub wie, jak je zarobić, jest dla nas ważne. Tak jesteśmy ewolucyjnie zaprogramowani. Zjawisko ma nawet swoją nazwę: homogamia. Chodzi o maksymalizowanie swoich dochodów przez poszukiwanie na partnera kogoś, kto w naszych oczach posiada atrakcyjny (lub nawet atrakcyjniejszy niż my) status społeczny. To podejście jest bliższe kobietom, czego zapewne nie pochwalają feministki. Pieniądze po prostu dają nam poczucie bezpieczeństwa. Nic dziwnego więc, że gdy ich brakuje, pojawia się stres i napięcie w związku.

Pieniądze może i są powodem kłótni w związkach, ale pandemia zbliżyła ludzi do siebie

Pieniądze są tematem, który potrafi zepsuć relacje nawet w najbardziej kochającym się i wyrozumiałym związku. Nie ma problemu, póki pieniądze są (choć znajdą się i tacy, którzy przyznają, że zbyt wiele zer na kocie także może powodować napięcia, a jak pokazują badania, panowie w naszym kraju mają zazwyczaj problem z tym, że ich partnerki zarabiają więcej od nich). Jak wynika z danych Intrum, pandemia zmniejszyła dochody aż 45 proc. konsumentów w naszym kraju, co w praktyce może oznaczać dodatkowe powody do kłótni między partnerami.
Czy można więc obarczyć pieniądze (a raczej ich brak) za główną przyczynę rozpadu związku? Niekoniecznie!

1/3 (30 proc.) respondentów z Polski biorących udział w badaniu Intrum twierdzi, że stres finansowy związany z pandemią Covid-19 sprawił, że zbliżyli się do swoich partnerów/partnerek. W Rumunii nawet 43 proc. pytanych udzieliło takiej odpowiedzi[3]. Pieniądze może są tematem, przez który się kłócimy lub rywalizujemy z partnerem, ale gdy przychodzi kryzys, przysłowiowa czarna godzina – a z pewnością pandemia koronawirusa jest taką sytuacją – możemy liczyć na swojego partnera/partnerkę. Jednak patrząc na statystyki rozwodów z ostatnich dwóch lat, z pewnością nie brakuje związków, które nie przetrwały tej próby i kłopoty finansowe w pandemii przyczyniły się do zakończenia relacji – komentuje Agnieszka Surowiec, ekspert Intrum.

W czasie kryzysu obcinamy wydatki na pielęgnowanie związku

33 proc. konsumentów biorących udział w badaniu Intrum przyznaje, że robienie romantycznych niespodzianek dla współmałżonka lub partnera w postaci zakupów czy organizowanie randek jest na liście trzech wydatków, które ograniczamy, kiedy przychodzi czas zacisnąć pasa. Średnia europejska w tym przypadku kształtuje się podobnie – 31 proc.[4].  Czy te dane to dowód na rozsądek finansowy Polaków, czy nasz brak romantyzmu?

Mówi się, że podsycanie uczucia, szczególnie w długoletnim związku kosztuje, nie tylko czas, ale i pieniędzy, jednak wydaje się, że czasach kryzysu mamy ważniejsze priorytety finansowe i warto pochwalić taką postawę rodzimych konsumentów biorących udział w badaniu Intrum. „Tylko” 17 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy najczęstszym powodem sięgania po kartę kredytową jest obdarowywanie drugiej polówki prezentami, choć należy przyznać, że w okresie Walentynek ten odsetek z pewnością i tak wzrasta. W tym względzie najbardziej „romantyczni” są (i najwięcej za to płacą) mieszkańcy Irlandii (24 proc.), a najmniej Estończycy (5 proc.)[5].
– zaznacza Agnieszka Surowiec, ekspert Intrum.

Wydawanie pieniędzy czy nawet zapożyczanie się dla partnera, może być postrzegane jako romantyczny gest, ale cały romantyzm znika, gdy pomyśli się o tym, że niektórzy czują się przymuszeni do takiej postawy. Blisko co 5. pytany (18 proc.) przyznaje, że gdyby nie wydawał tyle pieniędzy na prezenty dla swojego współmałżonka/partnera, spodziewa się, że ta osoba odeszłaby w ciągu roku[6]. Co te dane mówią o tym, jak i z kim budujemy relacje? Do rozważania po Walentynkach…

 

[1] Intrum, European Consumer Payment Report 2021, listopad 2021.

[2] Raport „Jak kochają Polacy”, badanie zostało zrealizowane na zlecenie serwisu Sympatia.pl przez ARC Rynek i Opinia.

[3] Intrum, badanie przeprowadzone jednocześnie na ponad 24 000 konsumentach w 24 krajach Europy. Dane zostały zbierane
w okresie od 21 lipca do 26 sierpnia 2021 r.

[4] Dane Intrum, 2021 r.

[5] Tamże.

[6] Tamże.

kontakt dla mediów
Maksymilian Szer
Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Maksymilian Szer

m.szer@lightscape.pl

tel: +48 601 918 408

tel: +48 601 918 408

Katarzyna Bil
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Katarzyna Bil

k.bil@lightscape.pl

tel: +48 731 439 999

tel: +48 731 439 999

Seweryn Pertkiewicz
Junior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Seweryn Pertkiewicz

s.pertkiewicz@lightscape.pl

tel: +48 531 444 469

tel: +48 531 444 469

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Maksymilian Szer
Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Maksymilian Szer

m.szer@lightscape.pl

tel: +48 601 918 408

tel: +48 601 918 408

Katarzyna Bil
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Katarzyna Bil

k.bil@lightscape.pl

tel: +48 731 439 999

tel: +48 731 439 999

Seweryn Pertkiewicz
Junior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Seweryn Pertkiewicz

s.pertkiewicz@lightscape.pl

tel: +48 531 444 469

tel: +48 531 444 469

informacje o firmie