towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse
Bank BNP Paribas: koszty surowcowe produkcji pizzy wzrosły o około 32% w latach 2010-2021
Pizza od lat jest jednym z najpopularniejszych dań w Polsce. Wraz ze Szwedami i Włochami jesteśmy jej czołowymi konsumentami w Europie. 9 lutego, z okazji Międzynarodowego Dnia Pizzy, eksperci z zespołu Food&Agri Hub w Banku BNP Paribas przyjrzeli się jej rosnącym cenom oraz aktualnym preferencjom kulinarnym Polaków.
Rynek pizzy w Polsce rozwija się prężnie
Pizza to jedno z najpopularniejszych dań, które z łatwością znaleźć można w wielu miejscach takich jak sklepy convenience, stacje benzynowe czy w restauracjach niewyspecjalizowanych w kuchni włoskiej. Typowych pizzerii w Polsce funkcjonuje około 9 tysięcy– tak podaje firma Stava w swojej dorocznej publikacji o rynku pizzy.
Zamiłowanie Polaków do nowych technologii i wygody pokazują też stale rosnące udziały pizzy z dowozem w całkowitej konsumpcji tego produktu. Około 70% Polaków decyduje się na taki sposób konsumpcji (dane firmy Mintel), a pizza łącznie z kuchnią włoską stanowiły 30% zamówień z dowozem w 2020 roku, według danych Pyszne.pl. Polscy konsumenci w dostawie najczęściej zamawiają pizzę Capricciosę, Margheritę i Pepperoni.
Rozwija się także segment pizzy nabywanej w handlu detalicznym. Polacy coraz chętniej zamiast wersji mrożonej wybierają w supermarketach pizzę chłodzoną. Rynek ten wartościowo wzrósł o około 250% na przestrzeni ostatnich lat. Według firmy Mintel, jedynie co czwarty konsument w 2021 roku wybrał pizzę chłodzoną jako alternatywę do restauracji, z kolei w przypadku pizzy mrożonej był to już co drugi Polak.
Cena pizzy pokazuje jak duże zmiany zaszły w portfelach Polaków na przestrzeni lat
Obserwujemy w Polsce istotny wzrost cen produktów spożywczych. Nie inaczej jest z pizzą. Skonstruowany przez zespół Międzynarodowego Food&Agri Hub Banku BNP Paribas ‘Capricciosa Index’ bada średnią roczną zmianę kosztu wytworzenia tej najpopularniejszej pizzy, od strony kosztów surowcowych. W latach 2016-21 koszt wytworzenia pizzy capricciosy wzrastał średniorocznie o 4.2%. Innymi słowy koszty surowcowe produkcji pizzy wzrosły o około 32% w latach 2010-21. W tym czasie przyrosty cen surowców do produkcji pizzy mają podobną dynamikę co wzrosty cen żywności ogółem. Nie zapowiada się, aby trend ten miał odwrócić się w najbliższym czasie, w związku ze stale rosnącymi cenami półproduktów wymaganych do produkcji pizzy. W przypadku restauracji koszt ten będzie jeszcze większy, napędzany dynamiką z wzrostów cen gazu, pracy czy kosztów logistycznych.
Pizza ciągle ewoluuje
Pizza w Europie zmienia się zarówno w restauracjach, dowozie jak i w gotowych wariantach do przyrządzenia w domu. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie lepszą jakość składników oraz informacje o pochodzeniu produktów. Ważne stają się również alternatywy w postaci opcji wegetariańskich i wegańskich czy zdrowszych, jak np. ciasto z mąki pełnoziarnistej. Aż ¾ Polaków preferuje zdrowsze dodatki na swoich pizzach, a 32% uważa, że wegańskie warianty ich przekonują.
Na świecie popularność zyskują też innowacyjne, wariacje na temat pizzy, takie jak ‘pizza bowls’, czyli forma zapiekanki składającej się ze składników znanych z pizzy z wyjątkiem ciasta. Pojawienie się ich lokalach gastronomicznych w Polsce to tylko kwestia czasu.
Pomimo rosnących cen, zamiłowanie Polaków do pizzy nie słabnie i nie zanosi się na spadek jej konsumpcji w najbliższym czasie.
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl