budownictwo/nieruchomości praca

Rozgęszczenie stanowisk pracy oraz aplikacje do zarządzania biurem zyskują na popularności dzięki pandemii

29.09.2021 | Cushman & Wakefield

Blisko 1/4 wszystkich respondentów planuje wprowadzenie aplikacji, która wesprze proces rezerwacji biurek, sal do spotkań oraz miejsc parkingowych – wynika z badania przeprowadzonego wśród najemców budynków biurowych w portfelu nieruchomości biurowych zarządzanych przez Cushman & Wakefield.

Niektóre firmy zdecydowały się na dostosowanie przestrzeni biurowej do nowych realiów i przearanżowanie powierzchni w taki sposób, aby lepiej odpowiadała ona na potrzebę zachowania dystansu społecznego oraz pozwalała na organizację bardzo dużej liczby spotkań wirtualnych. 16% respondentów wskazało, że zdecydowało się na rozgęszczenie stanowisk pracy oraz zwiększenie liczby małych salek lub budek do spotkań.

Najbardziej interesujące, z mojej perspektywy, są trzy zaznaczone odpowiedzi, które zwiastują poprawę komfortu użytkowania biura. Prawie 20% respondentów przyznało, że w konsekwencji pandemii stanowiska pracy zostaną rozgęszczone. Oznacza to więcej przestrzeni przypadającej na jednego użytkownika biura, a w konsekwencji – mniejszą ciasnotę. W Polsce często spotykamy się z paradoksem za ciasnych mieszkań prywatnych i za ciasnych, przegęszczonych przestrzeni pracy. Bez wątpienia dla wielu pracowników lepsze warunki fizyczne pracy przełożą się na większą chęć powrotu do biur, tym bardziej, że mało kto może pozwolić sobie na przearanżowanie jednego z pokoi we własnym mieszkaniu na gabinet do pracy – mówi Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Z drugiej strony niespełna 15% ankietowanych zdecydowało się na redukcję zajmowanej powierzchni, a co za tym idzie – redukcję liczby stanowisk pracy (11%) oraz dużych salek konferencyjnych (6%).

Zwiększenie liczby małych i średnich salek również poprawi komfort użytkowania przestrzeni biurowej. Nie od dziś wiadomo, że spotkania twarzą w twarz (1 na 1) oraz te liczące do 4 osób są najczęściej odbywającymi się spotkaniami. Wskazane przez respondentów zmiany spowodują lepsze wykorzystanie powierzchni biurowej, większy komfort spotkań i pracy indywidualnej, jak również poprawią codzienne doświadczenia pracownika związane z miejscem pracy – dodaje Dominika Kowalska.

Wśród nowych elementów, które firmy planują wdrożyć przed powrotem pracowników do biura blisko 25% respondentów wskazało aplikację wspierającą proces rezerwacji sal, biurek oraz miejsc parkingowych.

Wprowadzenie aplikacji do obsługi biur to jedna z najpopularniejszych zmian planowanych do wprowadzenia w obsłudze przestrzeni pracy. Jasno obrazuje to, że czasy rezerwowania sal poprzez zawieszenie kartki na drzwiach mamy już za sobą. Aplikacje są od tego by ułatwiać życie, dlatego dobrze, że coraz więcej firm chce w nie inwestować. Osobiście uważam, że jedną z najlepszych możliwości, jakie daje aplikacja to współdzielenie miejsc parkingowych przez pracowników, którzy standardowo nie maja do nich dostępu. Wydaje się to być niewielkim udogodnieniem, jednak dla licznej grupy pracowników ma ogromne znaczenie – komentuje Dominika Kowalska.

Elementy, które firmy planują wdrożyć przed powrotem pracowników do biur

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2021 roku na próbie 132 osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową (CEO, Dyr. Administracyjny, Dyr. Operacyjny, Office Manager) w budynkach zarządzanych przez Cushman & Wakefield.

kontakt dla mediów
Eliza Bingül
Associate Director, Head of Digital & Corporate Communications, CEE, Cushman & Wakefield
Eliza Bingül

media.poland@cushwake.pl

tel: +48 (22) 820 20 20

informacje o firmie

O Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości, zatrudnia ok. 50 tysięcy pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2020 roku jej przychody wyniosły 7,8 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.cushmanwakefield.com lub na Twitterze: @CushWake 

załączniki

więcej z kategorii budownictwo/nieruchomości

kontakt dla mediów
Eliza Bingül
Associate Director, Head of Digital & Corporate Communications, CEE, Cushman & Wakefield
Eliza Bingül

media.poland@cushwake.pl

tel: +48 (22) 820 20 20

informacje o firmie

O Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości, zatrudnia ok. 50 tysięcy pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2020 roku jej przychody wyniosły 7,8 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.cushmanwakefield.com lub na Twitterze: @CushWake