wydarzenia ekonomia/biznes/finanse
Dzień Przedsiębiorcy – ważne święto handlu niezależnego
21 czerwca w Polsce obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa[1]. Co czwarta polska firma działa na rynku handlu.
Badanie “Przedsiębiorczość Polaków” przeprowadzone w ubiegłym roku przez IQS dla Grupy Eurocash, która od 26 lat wspiera niezależnych przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy detaliczne, pokazuje, że aż połowa badanych Polaków w wieku 16-65 lat uważa się za osoby przedsiębiorcze[2]. Ponad 40% ankietowanych uważa, że posiada umiejętności i kwalifikacje do prowadzenia działalności gospodarczej. Aż 31% Polaków planuje otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych pięciu lat. Co ciekawe, widoczne postawy przedsiębiorcze obserwowane są we wszystkich grupach wiekowych.
Przedsiębiorstwa w Polsce – najciekawsze dane
Przedsiębiorczość Polaków potwierdzają też dane. W 2008 roku w Polsce istniało 1,86 mln przedsiębiorstw, a 10 lat później, w 2018 roku, było ich już 2,15 mln – oznacza to wzrost o 15,5%. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw stanowi zdecydowaną większość wśród polskich firm – 99,8%. Wśród nich najliczniejszą grupą są mikroprzedsiębiorstwa – 96,7%[3]. Największą grupę przedsiębiorstw pod względem sektorowa stanowią firmy usługowe – 52,1%. Co czwarta firma działa w obszarze handlu (23,6%), a co ósma w budownictwie (14,1%)[4].
Polskie przedsiębiorstwa odpowiadają także za ogromną część krajowego PKB – aż 72,3%. Z tego małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę do PKB (49,1%), a mikroprzedsiębiorstwa generują ok. 30,3%[5].
Cechy polskich przedsiębiorców
Jak wynika z badania “Przedsiębiorczość Polaków”[6], polscy przedsiębiorcy cechują się: wytrwałością, na cechę tę wskazało aż 89% ankietowanych oraz zdolnościami przywódczymi (73%). Wśród ankietowanych rzadziej (chociaż nadal u ponad połowy) występowały postawy związane z gotowością do podejmowania ryzyka.
A czym jest przedsiębiorczość według Polaków? To przede wszystkim kreatywność, którą wskazało aż 37% ankietowanych we wspomnianym badaniu Grupy Eurocash. Poza tym przedsiębiorczość to według Polaków także: konsekwencja, podejmowanie ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.
Analizując postawy przedsiębiorcze Polaków można dostrzec, że najmłodsi są najbardziej nastawieni na osiągnięcie wyższych zysków, częściej szukają okazji. Dla nich zakup to inwestycja, na której nie chcą stracić. Tymczasem starsze pokolenia są bardziej ostrożne w swoich zachowaniach – np. są dużo bardziej skłonni ograniczać swoje wydatki i twardo trzymać się planu budżetowego.
Wpływ przedsiębiorców na lokalne gospodarki i społeczności
Przedsiębiorcy mają ogromny wkład w rozwój polskiej gospodarki jako całości, ale także w rozwój lokalnych społeczności, w miejscu swojej działalności. Doskonałym tego przykładem są sklepy niezależne, które stanowią ważny element życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach, generują wpływy do regionalnych budżetów i stwarzają tysiące miejsc pracy.
By wspierać przedsiębiorców i umacniać pozycję handlu niezależnego, Grupa Eurocash zachęca właścicieli niezależnych sklepów i ich klientów do udziału w konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Firma czeka na zgłoszenia jeszcze tylko do 27 czerwca. W ramach tegorocznej edycji akcji organizator nagrodzi aż 100 Herosów. Łączna pula nagród to prawie 700 000 zł!
Dla „młodych” przedsiębiorców Eurocash ogłosił niedawno startupowy konkurs „Herosi na Starcie”. Projekt, przeznaczony dla uczestników w wieku 16-26 lat jest okazją na pozyskanie finansowania na swój biznes, ale też szansą na zdobycie doświadczenia oraz wiedzy w zakresie rozwijania własnej firmy. Grupa czeka na zgłoszenia od „młodych przedsiębiorców” tylko do 11 lipca. Łączna pula nagród to 75 000 zł.
Więcej informacji na: https://www.herosiprzedsiebiorczosci.pl/#/ oraz https://herosi.akademiaeurocash.com.pl
[1] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .
[2] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.
[3] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .
[4] Ibidem.
[5] Ibidem.
[6] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.
informacje o firmie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
informacje o firmie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.