transport ekonomia/biznes/finanse
VWFS nr 1 w leasingu oraz CFM
Zgodnie z aktualnymi danymi Instytutu Samar, Volkswagen Financial Services jest niekwestionowanym numerem 1 w leasingu i wynajmie długoterminowym samochodów osobowych w Polsce. Jednocześnie zajmuje pozycję lidera wśród firm finansujących pojazdy marek Grupy Volkswagen na naszym rynku.
Według danych opublikowanych przez IBRM Samar, po I kwartale 2021 roku Volkswagen Financial Services jest numerem 1 w leasingu w Polsce. Najwyższa liczba rejestracji samochodów osobowych na firmy leasingowe i flotowe (Car Fleet Management, czyli CFM) daje VWFS udział w całym rynku w wysokości 19,4 proc. To dwukrotnie więcej niż w przypadku kolejnych firm w rankingu. W finansowaniu pojazdów marek należących do Grupy Volkswagen udział VWFS również jest dominujący – 62 proc.
Pozycję lidera polskiego rynku Volkswagen Financial Services utrzymuje niezmiennie od kilku lat. Ubiegły rok zakończył na najwyższym miejscu podium w liczbie rejestracji samochodów osobowych, z rynkowym udziałem ponad 17 proc. Zawarł również najwięcej umów na finansowanie samochodów z Grupy Volkswagen – udział VWFS wyniósł 57 proc.
Mocna pozycja VWFS mimo pandemii
Ubiegły rok był wstrząsem dla niemal każdego biznesu. – W czasie lockdownu w 2020 roku byliśmy z naszymi klientami. Wydłużyliśmy wtedy terminy płatności faktur do 90 dni, czyli faktycznie odroczyliśmy spłaty rat leasingu na trzy miesiące. Wystarczyło przysłać dyspozycję mailem, bez żadnych dodatkowych kosztów i bez dostarczania dokumentów potwierdzających trudną sytuację. – mówi Daniel Trzaskowski, Dyrektor Sprzedaży Cyfrowej i Flotowej w Volkswagen Financial Services.
Maksymalna liczba działań i kluczowych formalności związanych z flotami i leasingiem została przeniesiona do Internetu oraz na infolinię, dla usprawnienia zdalnego procesu komunikacji. W ten sposób VWFS wsparł swoich klientów w utrzymaniu płynności finansowej.
– Odzew klientów był bardzo pozytywny. Dostaliśmy wiele podziękowań od mniejszych i dużych firm. Rok 2020 potwierdził więc, że strategia budowy wieloletnich relacji z klientami to podstawa w każdym biznesie. Przypomnę tylko, że niektórzy z nich są z nami od ponad 20 lat. Wtedy rozpoczęliśmy na naszym rynku działalność leasingową i flotową, a obecnie funkcjonujemy jako Volkswagen Financial Services Polska. – podkreśla Daniel Trzaskowski.
Otwartość na potrzeby klientów zaprocentowała w tym trudnym czasie. Mimo „covidowych” spadków w sprzedaży samochodów, VWFS umocnił się jako numer 1 w leasingu samochodów.
Pod znakiem COVID-u
Nikt nie wie, jak będą wyglądały gospodarka i społeczeństwo po pandemii. W obszarze VWFS, czyli biznesowej mobilności, scenariuszy jest kilka. Wszyscy wskazują, że potrzeby firm związane ze środkami transportu będą znacznie niższe. Zdaniem Billa Gatesa, ponad 50 proc. podróży służbowych po prostu zniknie. Zapewne w przypadku firm korzystających z flot samochodowych ten odsetek nie będzie tak duży, ale zmiany już są dostrzegalne. Odzwierciedlają je znacznie niższe realne przebiegi pojazdów – obecnie zdarza się, że Volkswagen Financial Services na życzenie klientów wydłuża czas trwania kontraktów.
Jednocześnie coraz więcej firm decyduje się na wynajem, przekazując wszystkie działania operacyjne konsultantom VWFS. To także jedno z charakterystycznych zjawisk: wynajem staje się odpowiedzią na wyzwanie zarządzania na odległość, ponieważ klienci często nie dysponują systemami czy oprogramowaniem, które umożliwiałyby zdalną i samodzielną, a przy tym efektywną obsługę firmowych pojazdów.
Jak utrzymać pozycję lidera?
– W 2021 roku konsekwentnie pracujemy nad wzmocnieniem globalnej pozycji VWFS na rynku wynajmu długoterminowego wśród dużych międzynarodowych klientów. Chcemy też jeszcze bardziej rozszerzyć udział produktów Volkswagen Financial Services w finansowaniu samochodów marek Grupy Volkswagen, choć dla klientów finansujemy zakupy również spoza Grupy, tak żeby cała flota była pod naszą opieką. – wskazuje ekspert VWFS. – W tym celu jako jeden z ośmiu największych rynków europejskich uczestniczymy w międzynarodowym projekcie „European Fleet Program”. – dodaje dyrektor Trzaskowski.
VWFS szeroko działa także w obszarze digitalizacji. Od ponad roku wiele kwestii flotowych można zgłaszać zdalnie, poprzez Portal klienta lub stronę internetową firmy. – Dla klientów flotowych mamy również platformę online, dzięki której mogą autoryzować koszty wykraczające poza zakres ich umowy serwisowej. – mówi dyrektor Daniel Trzaskowski z Volkswagen Financial Services.
Obecnie klienci mogą już pilotować takie zlecenia zdalnie, w systemie. Ułatwia to szybkie i sprawne działania, gdy przy długoterminowym wynajmie pojazdów pojawią się naprawy związane z niewłaściwą eksploatacją samochodu, np. nadprogramową wymianą klocków hamulcowych.
Rola flotowego konsultingu
Digitalizacja to także wsparcie eksperckie dla klientów flotowych. – W ramach konsultingu flotowego razem z marką ŠKODA w krótkim czasie uruchomimy użyteczne analityczne narzędzie dla naszych klientów – menedżerów floty. Ma ono formę ankiety, w której menedżer odpowiada na kilkadziesiąt pytań, a następnie otrzymuje informacje zwrotne, wraz z oceną jego działań w kluczowych obszarach finansowania i zarządzania parkiem firmowych pojazdów. – opisuje Daniel Trzaskowski.
Ankieta pozwala osobom odpowiedzialnym za flotę sprawdzić, czy i w jakim stopniu jest profesjonalnie zarządzana, w porównaniu do zagregowanych odpowiedzi udzielonych przez innych flotowców. Otrzymają więc ocenę swojego profesjonalizmu w odniesieniu do rynku, a także informację, które obszary działań należy poprawić. Kolejnym krokiem będzie omówienie uzyskanych wyników z biznes ekspertem VWFS lub sprzedawcą flotowym w salonie dealerskim.
Nadchodzą e-floty
Samochody elektryczne są i będą przede wszystkim użytkowane, a znacznie rzadziej kupowane. Rola firm leasingowych będzie więc rosła, ze względu na ich know-how dotyczące m.in. wartości rezydualnych e-samochodów. Drugim kluczowym obszarem działań VWFS obok konsultingu będzie e-konsulting dla klienta flotowego. Obejmie on doradztwo w kilku aspektach: funkcji elektrycznych aut w przedsiębiorstwie, ich całkowitych kosztów (tzw. TCO), miejsc i sposobów ładowania e-floty oraz właściwego przygotowania się do inwestycji w infrastrukturę (np. w ładowarki na parkingu firmy. – Jednym z naszych e-konsultingowych zadań będzie również określenie, jaką część „tradycyjnej” floty można zastąpić pojazdami elektrycznymi. W tym przypadku wsparciem dla klientów stanie się udostępniona przez VWFS specjalna aplikacja, która po wprowadzeniu danych na temat pokonywanych przez użytkownika tras i dystansów zidentyfikuje samochody odpowiednie do zamiany na „elektryki”. – mówi dyrektor Trzaskowski.
Strategia lidera rynku leasingu
Strategia Volkswagen Financial Services od lat jest niezmienna. Opiera się na dwóch obszarach: pełnym profesjonalizmie i kompetencji VWFS jako partnera biznesowego oraz jego przewidywalności. Kluczem do sukcesu są nie tylko relacje z klientami i stabilny zespół, który pracuje nad wzmacnianiem tych relacji. Pierwszorzędne znaczenie ma także szeroka współpraca z Volkswagen Group Polska oraz dealerami marek samochodowych Grupy.
– Wspólnie przygotowujemy produkty finansowe, żeby oferta na każdy samochód była maksymalnie atrakcyjna. Z dealerami z kolei VWFS pracuje nad jak największym poziomem zadowolenia klientów. Razem z Grupą Volkswagen realizujemy wiele działań na różnych płaszczyznach – projekt Ekspert Flotowy z marką ŠKODA, program SEAT for Business, flotową ofertę dla Volkswagena, finiszujemy także z nowymi biznesowymi rozwiązaniami dla klientów marki Audi. – wymienia dyrektor Sprzedaży Cyfrowej i Flotowej w VWFS.
Realizację strategicznych celów VWFS ułatwi działalność otwartego z początkiem marca br. Volkswagen Financial Services STORE. To pierwszy na świecie salon samochodów używanych działający pod własną marką VWFS. Klienci znajdą tu poleasingowe samochody – Volkswageny, Audi, ŠKODY, SEAT-y i Porsche – sprawdzone pod względem technicznym, z pewną historią i roczną gwarancją, dostępne w rozsądnych ratach kredytu i leasingu. Volkswagen Financial Services STORE ruszył jednocześnie w formie stacjonarnego autosalonu w Warszawie oraz platformy online. To bardzo istotne dla VWFS działanie w kontekście rozwoju biznesu flotowego: pozwala na lepsze zarządzanie wartościami rezydualnymi pojazdów i umożliwia zakup używanego, poleasingowego samochodu w atrakcyjnym finansowaniu VWFS.
– Dzięki szerokiej, nastawionej na potrzeby klientów digitalizacji oraz naszym kompetencjom flotowym i atrakcyjnej ofercie, w 2021 roku planujemy utrzymanie mocnej przewagi nad innymi firmami wynajmu i leasingu pojazdów. Volkswagen Financial Services pozostanie więc numerem 1 w leasingu aut osobowych w Polsce oraz w finansowaniu samochodów marek należących do Grupy Volkswagen. – podsumowuje Daniel Trzaskowski, Dyrektor Sprzedaży Cyfrowej i Flotowej w Volkswagen Financial Services.
kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
piotr.zabowski@dfusion.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
piotr.zabowski@dfusion.pl
informacje o firmie