Auchan świętuje 25 lat obecności w Polsce spoglądając w przyszłość. Generacja Z i ich rodzice – wyniki badania postaw i zachowań konsumentów
Auchan Retail Polska obchodzi 25-lecie obecności na polskim rynku. Podsumowując dotychczasowe lata działalności firma zapowiada kolejne inwestycje w rozwój ścieżek zakupowych, integrację różnych kanałów sprzedaży i dalszą digitalizację. Sieć potwierdza swoją strategię jako firma nowoczesna i odpowiedzialna, która realnie poprawia jakość życia mieszkańców - promując to co dobre, zdrowe i lokalne potwierdzając jednocześnie swoją pozycję najtańszej sieci w Polsce. Badanie przeprowadzone na zlecenie firmy wśród 25-latków – tych dzisiejszych i tych sprzed 25 lat – potwierdza zbieżność przyjętych przez Auchan celów z postawami i oczekiwaniami konsumentów.
Sieć wielokanałowa
W ciągu 25 lat Auchan stało się graczem wielokanałowym, łącząc różne ścieżki zakupowe i doświadczenia klientów. Na bieżąco śledzi trendy, skupia się na zmianach postaw konsumentów - tak, by skutecznie i z wyprzedzeniem reagować na ich potrzeby.
Dziś Auchan Retail Polska to 116 punktów sprzedaży – hipermarketów, supermarketów, sklepów osiedlowych (Moje Auchan) i typu convenience store (Easy Auchan na stacjach bp) oraz sprzedaż e-commerce Auchan Direct.pl. Poza dalszą digitalizacją sprzedaży ambitne plany sieci zakładają zdecydowany rozwój sklepów franczyzowych – w ciągu najbliższych 5 lat otwartych zostanie łącznie 300 sklepów we franczyzie.
25-lecie działalności na polskim rynku Auchan w liczbach :
- ponad 8 miliardów złotych – to łączna wartość inwestycji w Polsce, nie tylko w centra handlowe, ale również w lokalne drogi i wiadukty
- 20 tysięcy miejsc pracy - bezpośrednio i drugie tyle pośrednio w firmach obsługujących centra handlowe
- 150 milionów paragonów w roku
- 2 200 dostawców produktów
- 2 000 dostawców usług
- ponad 64 milionów złotych przeznaczonych na darowizny
- 95% pracowników to akcjonariusze przedsiębiorstwa
W centrum naszej działalności zawsze stawiamy ludzi, a nasi współpracownicy to największa wartość naszej firmy – mówi Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska. Zwłaszcza w tym trudnym, bezprecedensowym czasie pandemii, zawsze są na pierwszej linii w naszych sklepach i w logistyce, zapewniając codzienne zaopatrzenie sklepów i doskonałą obsługę klientów. To oni są prawdziwymi cichymi bohaterami, którym należy się ogromne uznanie, szacunek i wdzięczność z naszej strony.
Wśród blisko 20 tysięcy współpracowników 90% spośród nich jest zatrudnionych na umowę o pracę na czas nieokreślony, a ponad 80% ma umowy na pełen etat. Ponad 60% managerów firmy to kobiety!
25-latkowie – Auchan i konsumenci
Auchan to firma, w której DNA wpisany jest ciągły rozwój. Motorem napędowym zmian są pojawiające się trendy, zmieniające się oczekiwania konsumentów, a także inne zmiany o charakterze gospodarczym, technologicznym oraz społecznym.
„25 lat temu, gdy otwieraliśmy nasz pierwszy sklep w Piasecznie wiedzieliśmy, że rynek polski ma ogromny potencjał. Kluczem do jego zrozumienia od zawsze byli konsumenci – klienci naszych sklepów – mówi Małgorzata Piekarska, dyrektor Marki/Klienta/ Data/Digital/IT/Projektów Auchan Retail Polska. Właśnie dlatego badanie, które zdecydowaliśmy się teraz zlecić przeprowadzone zostało przez firmę badawczą Maison&Partners wśród konsumentów - dwóch różnych grup. Pierwsza to rówieśnicy Auchan w Polsce, czyli dzisiejsi 25-latkowie, przedstawiciele Generacji Z. Druga, to ich rodzice, czyli ci, którzy w chwili naszego wejścia na rynek mieli po 25-lat. Można powiedzieć, że razem z Auchan przemierzyli ten czas wielu rynkowych zmian i ewolucji trendów konsumenckich. Ciekawi byliśmy, jak bardzo, patrząc w przyszłość, każdej z tych grup jest „po drodze” z Auchan. Cieszy nas, że (pomimo oczywistych różnic) obie te grupy okazały się być otwarte na przyjęte przez nas strategiczne kierunki rozwoju i wysoko cenią sobie proponowane przez nas już dziś rozwiązania. W dużej mierze podzielają także wartości, którymi kieruje się Auchan w swoich działaniach - ważna jest dla nich troska o środowisko naturalne i wrażliwość społeczna okazywana przez firmę.*
* Pełne podsumowanie badań zawiera dołączony dokument: „Generacja Z i ich rodzice – po drodze z Auchan”
Przyspieszona digitalizacja
Jednym z obszarów, któremu poświęcone zostało badanie jest digitalizacja zakupów. Auchan już 10 lat temu, jako jedna z pierwszych sieci w Polsce, wprowadziło usługę zakupów online - poprzez platformę Auchan Direct.pl, z dostawą do domów klientów. Od tego czasu firma nieustannie inwestuje w rozwiązania e-commerce i rozszerza swoje usługi.
Rok 2020 był przełomowy dla rozwoju Auchan w obszarze e-commerce. Wielu klientów dokonało swoich pierwszych zakupów online w efekcie pandemii, a biorąc pod uwagę wygodę tego kanału, można się spodziewać, że nadal chętnie będą go wybierać. Sprzedaż przez Internet jest obecnie jednym z kluczowych elementów naszej strategii rozwoju. W nadchodzącym okresie chcemy skupić się na doskonaleniu strony operacyjnej naszych usług, m.in. skróceniu czasu dostaw od momentu zamówienia oraz zwiększeniu dostępności oferowanych produktów – mówi Małgorzata Piekarska, dyrektorka Marki/Klienta/Data/Digital/ IT/Projektów Auchan Retail Polska.
W ostatnich miesiącach Auchan znacząco rozszerzyło zasięg wprowadzonej w lipcu ubiegłego roku usługi Click&Collect (zamówienia online, z odbiorem w sklepie) - dziś objętych nią jest już 63 punktów sieci oraz 33 punkty zewnętrzne tzw.: lodówkomaty Dynamicznie rozwija się także podjęta w sierpniu 2020 r. współpraca z Glovo – możliwość składania dzięki niej zamówień z dostawą do domu dostępna jest już w 64 sklepach Auchan. Cały czas poszerzana jest też dostępność produktów przemysłowych z oferty Auchan na platformie Allegro.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, 55% przedstawicieli Generacji Z i 60% ich rodziców zmieniło za sprawą pandemii Covid-19 sposób robienia zakupów spożywczych. Znacznie wzrosła popularność zakupów przez Internet. 21% młodszych osób oraz 15% ich rodziców zadeklarowało, że częściej niż poprzednio korzystają z aplikacji zakupowych a także z zakupów online z dostawą do domu (m: 19%, s: 16%) lub samodzielnym odbiorem (m: 16% i s: 11%).
Zrównoważona i unikalna oferta dopasowana do potrzeb
Jednym z głównych założeń projektu Auchan 2022 jest promowanie tego co dobre, zdrowe i lokalne. Wpisuje się to w obserwowane trendy konsumenckie, w tym zmiany stylu życia i nawyków żywieniowych.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, zarówno osoby z Generacji Z, jak i ich rodzice oczekują od sklepu, by oferta była szeroka i urozmaicona (GenZ: 87%, rodzice: 94%) oraz aby zawierała produkty ekologiczne (GenZ: 74%, rodzice: 82%). Respondenci zwracają także uwagę na współpracę z lokalnymi dostawcami (GenZ: 84%, rodzice: 95%) oraz traktowanie ich w sposób uczciwy i etyczny (GenZ: 87%, rodzice: 98%). Około trzy czwarte respondentów oczekuje od sklepu działań na rzecz dobrostanu zwierząt (GenZ: 71%, rodzice: 73%).
Odpowiedzią na nowe trendy i oczekiwania konsumentów było m.in. wprowadzenie przez sieć marki własnej „Pewni Dobrego”. Jej oferta produktowa oparta jest na odpowiedzialnym partnerstwie współpracy ze starannie wybranymi lokalnymi producentami żywności, łączącymi tradycyjne metody hodowli i upraw z innowacyjnymi rozwiązaniami. „Pewni Dobrego” to obecnie ponad 250 produktów z doskonałym składem, a wśród nich pozycje unikatowe na skalę krajową i europejską, jak np. łosoś jurajski. Wszystkie produkty pod szyldem marki wytwarzane są w trosce o dobrostan zwierząt hodowlanych. Sieć pracuje także nad tym aby wszystkie opakowania marki nadawały się do recyklingu.
Polskie produkty promowane są także w ramach akcji „Kupuj polskie”. Obecnie oferta Auchan obejmuje około 20 000 takich produktów, pochodzących od 960 polskich producentów.
Na rzecz Planety i lokalnych społeczności – różne wymiary zaangażowania
Zgodnie z wynikami badania, zarówno przedstawiciele Generacji Z, jak i ich rodzice oczekują, że sklep, w którym robią codzienne zakupy będzie troszczył się o środowisko naturalne i prowadził swoją działalność biznesową w sposób zrównoważony. Respondenci szczególną wagę przywiązują do niemarnowania żywności (GenZ: 80%, rodzice: 92%), ale także ograniczania zużycia plastiku, wody i energii.
Auchan wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Walkę z niemarnowaniem żywności firma prowadzi obecnie w ramach 3 projektów. W każdym ze sklepów sieci, w specjalnie oznakowanych strefach „Ratujemy – nie marnujemy”, w których produkty z krótkim terminem przydatności oferowane są z 50% rabatem.
Od 2014 r. corocznie każdy ze sklepów przekazuje także żywność Federacji Polskich Banków Żywności. W ramach tej współpracy w 2020 roku sklepy Auchan przekazały blisko 1 230 ton żywności, co przełożyło się na 2 miliony 460 tysięcy posiłków dla potrzebujących.
Kolejną inicjatywą w tym obszarze jest partnerstwo sieci z aplikacją Too Good To Go, poprzez którą klienci mogą zamawiać specjalne paczki zawierające pełnowartościowe i atrakcyjne cenowo produkty o krótkich terminach przydatności.
Wszystkie te działania w samym tylko roku 2020 pozwoliły firmie na ograniczenie strat żywności w stosunku do roku poprzedzającego aż o 474 tony!
Wśród zobowiązań Auchan Retail Polska podjętych do roku 2022 znalazły się:
- Promowanie dobrego jedzenia: 100% produktów marki własnej sieci oznaczonych będzie etykietą spożywczą Nutriscore; sukcesywnie wprowadzane będą też kolejne produkty marki „Pewni Dobrego”, wytwarzane z poszanowaniem warunków pracy, środowiska naturalnego oraz dobrostanu zwierząt
- Walka z marnotrawstwem i użyciem plastiku: 100% opakowań marki własnej Auchan będzie się nadawało do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania; zniesione zostaną opakowania plastikowe działów: piekarnia, cukiernia, mięso, wędliny, sery, ryby oraz owoców i warzyw w samoobsłudze
- Zmniejszenie śladu węglowego: 50% energii elektrycznej w sklepach pochodzić będzie ze źródeł odnawialnych; o 25% zmniejszona zostanie konsumpcja energii elektrycznej w sklepach; o 20% zredukowana zostanie emisja dwutlenku węgla związana z transportem towarów
Włączając się w życie lokalnych społeczności, Auchan realizuje społeczne projekty poprzez Fundację Auchan na rzecz młodzieży. Jej misją jest dawanie dzieciom i młodzieży środków do tego, by żyć lepiej, cieszyć się lepszym zdrowiem, być aktywnym, zdrowo się odżywiać i dbać o siebie. Fundacja współpracuje z lokalnymi stowarzyszeniami i fundacjami, z którymi od początku swojego działania zrealizowała prawie 100 projektów o różnym zasięgu. Wszystkie zostały zainicjowane przez pracowników Auchan. Stała współpraca prowadzona jest między innymi ze Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce, PCK czy PAH.
Współpracownicy Auchan są także wolontariuszami w prowadzonych od 2012 r. akcjach rejestrowania potencjalnych dawców szpiku do bazy Fundacji DKMS czy zbiórkach żywności dla Banków Żywności.
Więcej informacji na temat społecznego zaangażowania Auchan: raport CSR Auchan.
kontakt dla mediów
Hanna Bernatowicz
h.bernatowicz@auchan.pl
informacje o firmie
Auchan Retail Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca na polskim rynku siecią hipermarketów, supermarketów, sklepów franczyzowych i sklepów osiedlowych pod szyldem Moje Auchan, a także kanałem handlu e-commerce Auchan Direct.
kontakt dla mediów
Hanna Bernatowicz
h.bernatowicz@auchan.pl
informacje o firmie
Auchan Retail Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca na polskim rynku siecią hipermarketów, supermarketów, sklepów franczyzowych i sklepów osiedlowych pod szyldem Moje Auchan, a także kanałem handlu e-commerce Auchan Direct.