styl życia ekonomia/biznes/finanse
Indeks rynku moto VWFS - W pandemii Polacy stawiają na używane samochody
Aż co piąty (20%) badany deklaruje zakup auta osobowego w najbliższym kwartale. W tym okresie największą popularnością będą cieszyły się samochody używane – chęć ich nabycia wyraża 58% respondentów. W czasie pandemii sięgniemy po auta nie starsze niż 5 lat (48%), a najczęstszym sposobem sfinalizowania transakcji będzie gotówka (62%). Rosnącą popularnością cieszą się nowoczesne produkty finansowe, w tym leasing i kredyt z niskimi ratami.
Za nami rok globalnej pandemii koronawirusa. Jej wybuch spowodował wiele zamieszania na światowych rynkach, w tym motoryzacyjnym, który odnotował znaczny spadek popytu. W Polsce w roku 2020 zarejestrowano aż o 22,9% mniej aut, niż w roku 2019. Najnowsze wyniki napawają jednak optymizmem. Jak podaje CEPiK w lutym br. zarejestrowano 43 528 samochodów, czyli aż o 18% więcej niż w styczniu 2021, ale także nieco więcej niż w lutym 2020 r. To oznacza, że popyt na samochody znów rośnie. Dzieje się tak m.in. dlatego, że przemieszczając się własnym autem jesteśmy mniej narażeni na ekspozycję na wirusa, niż korzystając z transportu zbiorowego. Nie bez znaczenia jest też sytuacja na rynku pracy. Według najnowszych danych Eurostatu bezrobocie w Polsce wynosi 3,1% i jest najniższe w całej Unii Europejskiej.
Powyższe dane statystyczne znajdują potwierdzenie w najnowszym badaniu przeprowadzonym pod koniec marca br. na zlecenie Volkswagen Financial Services – lidera na rynku firm leasingowych i CFM w Polsce – na reprezentatywnej dla populacji w wieku 18-65 lat grupie Polaków.
Wynika z niego, że co piąty (20%) badany deklaruje chęć kupna samochodu w najbliższym kwartale. Kolejne 24% odpowiedziało, że jeszcze nie wie, a 56% na pewno nie zdecyduje się na taki zakup.
Jakie auta chcą kupować Polacy? Tradycyjnie największą grupą są zwolennicy samochodów używanych: na nowe zdecyduje się jedynie 42% badanych. Ciekawe wyniki przynosi pytanie dotyczące wieku pojazdów: nie starsze niż 5 lat chce kupić łącznie prawie połowa respondentów: roczne - 1%, dwuletnie - 2%, trzyletnie - 9%, czteroletnie - 9% i pięcioletnie - 27%.
To właśnie dlatego w ofercie firm leasingowych, poza autami nowymi – prosto z salonu – coraz częściej można znaleźć samochody używane. – Cechą tych pojazdów jest to, że są w bardzo dobrym stanie, mają pewną historię, oryginalne przebiegi, pełną dokumentację i były serwisowane w ASO. Dodatkowo, przed sprzedażą są sprawdzone w stacji kontroli pojazdów i otrzymują roczną gwarancję. – podkreśla Daria Zielaskiewicz, dyrektor Marketingu Volkswagen Financial Services.
Na początku marca br. został otwarty VWFS STORE – pierwszy salon samochodów używanych pod marką Volkswagen Financial Services. To jedyny na świecie punkt sprzedaży tej firmy, która działa w 51 krajach. Volkswagen Financial Services STORE ruszył jednocześnie w formie platformy online oraz stacjonarnego autosalonu w Warszawie. Jego oferta obejmuje poleasingowe samochody marek Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT oraz Porsche, sprawdzone pod względem technicznym, z pewną historią i roczną gwarancją, a przy tym dostępne w rozsądnych ratach kredytu i leasingu. – Chcemy promować trend użytkowania pojazdu bez konieczności kupowania go. Ta formuła w ostatnich latach doskonale sprawdza się w przypadku nowych aut. Wierzymy, że sprawdzi się również w przypadku samochodów poleasingowych. – mówi Daria Zielaskiewicz.
Podczas badania zapytano także o preferencje dotyczące sumy, jaką kupujący zamierzają przeznaczyć na samochód. Ponad połowa, czyli 55% respondentów zamierza kupić auto za nie więcej niż 50 tys. zł. Na wydatek w granicach od 50 do 100 tys. zł gotowych jest kolejne 28%. Liczną grupę stanowią ci klienci, którzy na zakup samochodu w najbliższym kwartale przeznaczą więcej niż 100 tys. zł – 13%. Najmniejszą zaś (4%) dysponujący funduszami powyżej 150 tys. zł.
– Choć wyraźnie przeważającą liczebnie grupą są wciąż nabywcy szukający zarówno najstarszych i najtańszych aut – nawet takich w cenie poniżej 20 tys. zł – warto zwrócić uwagę na z roku na rok rosnący odsetek tych, którzy szukają samochodów coraz lepszej jakości i takich gwarantujących maksimum mobilności. Ta grupa z pewnością będzie powiększać się wraz ze wzrostem zamożności Polaków. Temu trendowi sprzyja także coraz większa podaż wspomnianych już pewnych i sprawdzonych aut poleasingowych. – wskazuje ekspertka Volkswagen Financial Services.
Jak Polacy kupują auta? Aż 62% z nich nabywając samochód zapłaci za niego gotówką. Pozostała grupa zdecyduje się na jeden z produktów finansowych. – Miłym zaskoczeniem jest dla rosnący popyt na nowoczesne produkty finansowe, takie jak niskie raty oraz leasing konsumencki – mówi Daria Zielaskiewicz. I rzeczywiście: 15% respondentów zadeklarowało, że w posiadanie auta wejdzie właśnie w ten sposób (niskie raty - 10%, leasing konsumencki - 5%). – Jako podmiot, który wprowadzał niskie raty na rynek cieszymy się że w ciągu zaledwie 7 lat stały się one tak popularne – dodaje Daria Zielaskiewicz.
W leasingu i kredycie z niskimi ratami klienci co miesiąc spłacają tylko zakładaną utratę wartości samochodu – nowego lub poleasingowego – w okresie umowy, a nie jego całą wartość. Po jej zakończeniu – 24, 36 lub 48 miesiącach – można oddać pojazd i od razu wybrać nowy model.
Danych dot. koniunktury na rynku motoryzacyjnym dostarczyło badanie ARC Rynek i Opinie wykonane na zlecenie VWFS pod koniec marca br. na grupie 1017 osób. – Jako lider rynku leasingu i CFM chcemy na bieżąco monitorować nastroje zakupowe oraz śledzić trendy na polskim rynku – podsumowuje Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services.
kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
piotr.zabowski@dfusion.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
piotr.zabowski@dfusion.pl