zdrowie towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse

Żywność na Święta Wielkanocne będzie droższa

29.03.2021 | Bank BNP Paribas

Ceny żywności na Wielkanoc w tym roku prawdopodobnie będą o około 1,5 % wyższe niż rok temu. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w ciągu ostatnich pięciu lat na Wielkanoc żywność drożała przeciętnie o około 3,8 % z roku na rok, a w zeszłym roku był to wzrost o 7,8%. Przeciętny koszyk wielkanocny zawierający dwa jaja, 50 g pieczywa i 50 g wędliny będzie kosztował o 1% więcej rok do roku.

Nie ma zbyt wielu produktów, których ceny będą wyższe niż przed rokiem. Jaja mogą być średnio o 2% tańsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wieprzowina będzie o 15% tańsza niż przed rokiem, natomiast wędliny pozostaną na podobnym poziomie rok do roku. Niższe są również ceny mięsa drobiowego.

Więcej zapłacimy natomiast za mleko i produkty mleczarskie. Sery i twarogi mogą być o około 2,5% droższe, a mleko o 3,5% droższe niż przed rokiem. Poziom cen masła może być natomiast nieznacznie niższy od notowanego przed rokiem.

Wszystko wskazuje na to, że ceny ziemniaków w marcu tego roku będą o ponad 35% niższe, a  cebuli o ponad 19% niż rok wcześniej. Spadki cen są spowodowane zeszłorocznymi wyższymi zbiorami oraz większą dostępnością warzyw z powodu ograniczenia popytu w gastronomii w wyniku  wprowadzonych obostrzeń. Droższa za to będzie marchew o ok. 3%, bo mimo wysokich zbiorów, nadmiar opadów deszczu w ostatniej fazie wegetacji spowodował obniżenie jakości tego warzywa i znaczne ubytki w trakcie przechowywania. Za jabłka zapłacimy więcej o ok 0,5% po rekordowych cenach z zeszłego roku, zatem ceny pozostają wysokie. Wyższe będą o ok 3,5% także ceny owoców cytrusowych, np. pomarańczy, na które popyt w związku z pandemia jest wysoki na całym świecie.

- Wydatki na żywność na Święta Wielkanocne będą w tym roku trochę wyższe niż w poprzednim. Jednocześnie dynamika wzrostu będzie niższa od ubiegłorocznej oraz niższa od średniej z ostatnich pięciu lat – mówi Karolina Załuska, analityk Biura Analiz Sektora Food and Agri w Banku BNP Paribas.

O ok. 7% więcej zapłacimy za chleb z powodu znacznego wzrostu cen zbóż, energii i pracy. Droższe będą również domowe wypieki za sprawą wzrostu cen mąki i cukru, których ceny w marcu przypuszczalnie wzrosną o odpowiednio 5% i 4% w porównaniu do roku ubiegłego. 

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie