handel styl życia środowisko naturalne/ekologia

Black Friday 2020: 1 na 2 Europejczyków twierdzi, że zainteresowanie się podejściem sustainability motywuje do ograniczenia wydatków

24.11.2020 | Intrum

Nadchodzący raport Intrum “European Consumer Payment Report 2020” wskazuje na rosnący trend w kierunku bardziej zrównoważonej konsumpcji, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów i kobiet. Prawie 1 na 2 pytane osoby przyznaje, że dzięki zainteresowaniu się „filozofią” sustainability wydaje teraz mniej pieniędzy.

Na 27 listopada przypada Czarny Piątek, święto promocji i wyprzedaży, które narodziło się w Stanach Zjednoczonych i stało się globalnym fenomenem.

O tej porze roku media często pokazują tłumy podekscytowanych „łowców” okazji czatujących przed sklepami. Raport European Consumer Payment Report 2020, do którego dane zostały zebrane w czasie II fali pandemii Covid-19, pokazuje, że mieszkańcy Europy są coraz bardziej świadomymi konsumentami i starają się wydawać mniej.

Rosną zrównoważone wydatki

Zgodnie z danymi zebranymi przez Intrum, prawie 1 na 2 pytane osoby (47%) twierdzi, że zainteresowanie się zrównoważonym rozwojem zmotywowało ją do ograniczenia wydatków. To rosnący trend: w 2019 roku podobnej odpowiedzi udzieliło 42% konsumentów.

Graf: Zainteresowanie się podejściem sustainability zmotywowało mnie do ograniczenia wydatków. (odpowiedź: ZGADZAM SIĘ, 2019 vs 2020 rok)

Wykres1.png

Prym w trendzie wiodą młodsi konsumenci i kobiety:

  • 50% kobiet z „pokolenia Z” (18-21 lat) i Millennialsów (22-37 lat) twierdzi, że tnie swoje wydatki, by były bardziej zrównoważone.
  • Jednak wszystkie inne grupy wiekowe również są zaangażowane w tę kwestię, od 44% (65 lat i więcej) do 48% (38 do 44 lat).
  • 44% mężczyzn jest zmotywowanych do tego, by wydawać pieniądze w sposób zrównoważony.

Graf 2: Zainteresowanie się podejściem sustainability zmotywowało mnie do ograniczenia wydatków. (odpowiedź: ZGADZAM SIĘ, 2019 vs 2020 rok, podział na grupy wiekowe)

Wykres2.png

Te pozytywne tendencje najbardziej są widoczne w Rumunii i Portugalii: 65% konsumentów w obu krajach twierdzi, że skłania się do wydawania mniejszych sum pieniędzy. Na drugim końcu skali znalazły się takie kraje jak Wielka Brytania (36%), Dania (37%) i Niemcy (38%).

Graf 3: Zainteresowanie się podejściem sustainability zmotywowało mnie do ograniczenia wydatków. (odpowiedź: ZGADZAM SIĘ, 2019 vs 2020 rok, podział według krajów)

Wykres3.png

Dlaczego widzimy zmianę w kierunku bardziej zrównoważonych wydatków?

W Europie toczy się coraz większa debata na temat tego, ile konsumujemy, zwłaszcza jeżeli chodzi o negatywny wpływ tego faktu na środowisko i klimat.

Zachęceni działaczami ekologicznymi, takimi jak Greta Thunberg, coraz więcej konsumentów widzi szerszy obraz, kontekst zjawiska. Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy wziąć osobistą odpowiedzialność i pomóc w walce ze zmianą klimatu oraz ograniczaniem ilości odpadów.

Istnieją już akcje poświęcone wysiłkom w tym zakresie. Chodzi o #CircularMonday, który w tym roku przypadał na 23 listopada. Wydarzenie polega na zachęcaniu do ponownego użycia, naprawy i wypożyczania odzieży oraz innych towarów. Organizatorzy twierdzą, że jest to łatwy sposób na wprowadzenie w codzienne życie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Kierując się zmieniającymi się zachowaniami konsumentów, sprzedawcy detaliczni i inne branże stopniowo zajmują się tym zjawiskiem. Raport Intracen z 2019 roku wykazał, że 92% sprzedawców detalicznych spodziewa się wzrostu sprzedaży zrównoważonych produktów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Media społecznościowe są często obwiniane za wywieranie presji na konsumentach, by ci wydawali więcej, ale badanie Intrum pokazuje, że mogą one również mieć pozytywny wpływ:

  • 35% europejskich konsumentów twierdzi, że media społecznościowe zwiększyły ich świadomość w zakresie kupowania towarów, które są wyprodukowane w sposób etyczny/zrównoważony.
  • Prawie połowa respondentów z Finlandii (49%) i Irlandii (47%) jest tego samego zdania.
  • Nawet w krajach, w których media społecznościowe odgrywają mniejszą rolę, co najmniej 1/4 konsumentów twierdzi, że mają one wpływ na dokonywane zakupy (Francja, Belgia, Łotwa, Holandia i Niemcy).

Graf 4: Media społecznościowe zwiększyły moją świadomość w temacie kupowania produktów, które zostały wyprodukowane w etyczny/zrównoważony sposób.

Wykres4.png

Przejmij kontrolę nad własną sytuacją finansową

Firma Intrum od dawna promuje zrównoważone wydatki. Wierzymy, że konsumenci mogą wykorzystać Czarny Piątek jako motywację do przejęcia kontroli nad własną sytuacją finansową i znalezienia zdrowej równowagi między wydatkami, a koniecznością pożyczania pieniędzy.

European Consumer Payment Report opiera się na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 24 000 konsumentów w 24 krajach w całej Europie (także w Polsce), w okresie od sierpnia do października 2020 r. Premiera już 7 grudnia!

Zamów raport już dziś: https://www.intrum.com/ecpr2020

 

kontakt dla mediów
Maksymilian Szer
Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Maksymilian Szer

m.szer@lightscape.pl

tel: +48 601 918 408

tel: +48 601 918 408

Katarzyna Bil
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Katarzyna Bil

k.bil@lightscape.pl

tel: +48 731 439 999

tel: +48 731 439 999

Seweryn Pertkiewicz
Junior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Seweryn Pertkiewicz

s.pertkiewicz@lightscape.pl

tel: +48 531 444 469

tel: +48 531 444 469

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Maksymilian Szer
Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Maksymilian Szer

m.szer@lightscape.pl

tel: +48 601 918 408

tel: +48 601 918 408

Katarzyna Bil
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Katarzyna Bil

k.bil@lightscape.pl

tel: +48 731 439 999

tel: +48 731 439 999

Seweryn Pertkiewicz
Junior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Seweryn Pertkiewicz

s.pertkiewicz@lightscape.pl

tel: +48 531 444 469

tel: +48 531 444 469

informacje o firmie