Bank BNP Paribas wspiera zagraniczną ekspansję polskich firm. Wydał kompleksowy przewodnik dla przedsiębiorców, chcących rozwijać biznes we Włoszech
Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech? Takie pytanie na tytułowej stronie swojego przewodnika po rynku włoskim zadał Bank BNP Paribas. Odpowiedzi można szukać na dalszych stu stronach raportu, przygotowanego we współpracy z zewnętrznymi ekspertami i przedstawicielami firm, które w ojczyźnie renesansu i pizzy już odniosły sukces. Opracowanie jest kompleksowym kompendium wiedzy dla firm planujących ekspansję we Włoszech.
- Historia dwustronnych kontaktów handlowych sięga starożytności, kiedy kupcy rzymscy wyprawiali się na północ w poszukiwaniu bursztynu. Jednak to właśnie teraz, dwa tysiące lat później, przez ostatnie już ponad 20 lat mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem polskiego exportu. To pewnie najlepszy okres w naszej historii, także do nawiązywania relacji z partnerami z Półwyspu Apenińskiego. Jako największy bank w Unii Europejskiej mamy odpowiednie doświadczenie i wiedzę, by ten proces ułatwić. Opracowany przez nas przewodnik po rynku włoskim to lektura na kilka godzin, która pomaga zaoszczędzić czas własnych poszukiwań, prób i błędów. Naszym celem było przybliżenie przedsiębiorcom bardzo wiele aspektów prawnych, podatkowych czy kulturowych, które pomogą podjąć odpowiednie decyzje i przygotować efektywną strategię wejścia na włoski rynek – tłumaczy Jerzy Śledziewski, Wiceprezes Zarządu Banku BNP Paribas.
Włochy są czwartym partnerem handlowym Polski pod względem wartości importu i piątym, jeśli chodzi o eksport. Włoskie firmy, głównie małe i średnie (stanowiące 98% ogółu przedsiębiorstw we Włoszech), często mają strategię działania podobną do strategii przedsiębiorstw polskich, także w zdecydowanej większości należących do sektora MŚP. To podobieństwo, będące ułatwieniem w nawiązywaniu dwustronnych relacji, niekiedy sprawia, że polscy przedsiębiorcy zapominają o detalach różniących oba systemy gospodarcze.
Eksperci Banku BNP Paribas, we współpracy z partnerami, kompleksowo omawiają warunki funkcjonowania firm we Włoszech. Począwszy od ogólnej charakterystyki włoskiej gospodarki, szczegółowo przedstawiają aspekty włoskiego systemu podatkowego, kwestie prawne, uwarunkowania rynku pracy, czy infrastrukturę transportową.
- By wejść na zagraniczny rynek nigdy nie wystarczy wyłącznie przygotowanie dobrego produktu. W przewodniku przybliżamy programy zachęt inwestycyjnych i ulg podatkowych, ale też – odmienne od naszych – oczekiwania konsumentów we Włoszech. Ponadto pokazujemy, jak poruszać się na specyficznym włoskim rynku. To wiedza kluczowa dla uzyskania przewagi konkurencyjnej – mówi Piotr Jabłoński, Dyrektor Departamentu Finansowania Handlu BNP Paribas Bank Polska.
W kolejnych rozdziałach, czytelnicy znajdą praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak wejść na włoski rynek i się na nim utrzymać, z jakimi problemami przyjdzie im się mierzyć i jakie elementy włoskiej kultury biznesu mogą okazać się zaskakujące dla przedsiębiorcy znad Wisły. Poradnik kończy spis kontaktów przydatnych w nawiązywaniu relacji z włoskimi firmami oraz lista targów i imprez wystawienniczych.
Wydanie przewodnika to kolejny krok w ułatwianiu polskim przedsiębiorcom ekspansji zagranicznej w ramach Programu Handlu Zagranicznego. PHZ jest wspólną inicjatywą Banku BNP Paribas oraz koalicji partnerów: Bisnode Polska, PAIH, KUKE pod patronatem medialnym dziennika „Rzeczpospolita”. Program ma na celu wspieranie polskich małych i średnich przedsiębiorstw a także dużych firm w ekspansji na rynki zagraniczne poprzez dostarczanie nowoczesnych narzędzi oraz wiarygodnej i rzetelnej informacji. Głównym obszarem działalności w ramach Programu Handlu Zagranicznego jest organizacja konferencji, na które jako prelegentów zapraszamy ciekawe osobowości (przedsiębiorcy, eksperci, praktycy), które dzielą się wiedzą i doświadczeniami z poszczególnych rynków zagranicznych.
Partnerami merytorycznymi przewodnika są Ambasada Włoch, Italian Trade Agency, Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce oraz Kancelaria DZP.
Rozmowy ekspertów dotyczącej rozwijania biznesu na rynku włoskim będzie można posłuchać również w podcaście na stronach BNP Paribas Talks oraz na kanale BNP Paribas Talks na Spotify.
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl
Sławomir Czajkowski
slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl
Michalina Słupska-Benesz
michalina.slupska@bnpparibas.pl
Paweł Sokół
pawel.sokol@bnpparibas.pl
Biuro Prasowe
rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl