ekonomia/biznes/finanse

Bank BNP Paribas wspiera zagraniczną ekspansję polskich firm. Wydał kompleksowy przewodnik dla przedsiębiorców, chcących rozwijać biznes we Włoszech

05.11.2020 | Bank BNP Paribas

Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech? Takie pytanie na tytułowej stronie swojego przewodnika po rynku włoskim zadał Bank BNP Paribas. Odpowiedzi można szukać na dalszych stu stronach raportu, przygotowanego we współpracy z zewnętrznymi ekspertami i przedstawicielami firm, które w ojczyźnie renesansu i pizzy już odniosły sukces. Opracowanie jest kompleksowym kompendium wiedzy dla firm planujących ekspansję we Włoszech.

- Historia dwustronnych kontaktów handlowych sięga starożytności, kiedy kupcy rzymscy wyprawiali się na północ w poszukiwaniu bursztynu. Jednak to właśnie teraz, dwa tysiące lat później, przez ostatnie już ponad 20 lat mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem polskiego exportu. To pewnie najlepszy okres w naszej historii, także do nawiązywania relacji z partnerami z Półwyspu Apenińskiego. Jako największy bank w Unii Europejskiej mamy odpowiednie doświadczenie i wiedzę, by ten proces ułatwić. Opracowany przez nas przewodnik po rynku włoskim to lektura na kilka godzin, która pomaga zaoszczędzić czas własnych poszukiwań, prób i błędów. Naszym celem było przybliżenie przedsiębiorcom bardzo wiele aspektów prawnych, podatkowych czy kulturowych, które pomogą podjąć odpowiednie decyzje i przygotować efektywną strategię wejścia na włoski rynek – tłumaczy Jerzy Śledziewski, Wiceprezes Zarządu Banku BNP Paribas.

Włochy są czwartym partnerem handlowym Polski pod względem wartości importu i piątym, jeśli chodzi o eksport. Włoskie firmy, głównie małe i średnie (stanowiące 98% ogółu przedsiębiorstw we Włoszech), często mają strategię działania podobną do strategii przedsiębiorstw polskich, także w zdecydowanej większości należących do sektora MŚP. To podobieństwo, będące ułatwieniem w nawiązywaniu dwustronnych relacji, niekiedy sprawia, że polscy przedsiębiorcy zapominają o detalach różniących oba systemy gospodarcze.

Eksperci Banku BNP Paribas, we współpracy z partnerami, kompleksowo omawiają warunki funkcjonowania firm we Włoszech. Począwszy od ogólnej charakterystyki włoskiej gospodarki, szczegółowo przedstawiają aspekty włoskiego systemu podatkowego, kwestie prawne, uwarunkowania rynku pracy, czy infrastrukturę transportową.

- By wejść na zagraniczny rynek nigdy nie wystarczy wyłącznie przygotowanie dobrego produktu. W przewodniku przybliżamy programy zachęt inwestycyjnych i ulg podatkowych, ale też – odmienne od naszych – oczekiwania konsumentów we Włoszech. Ponadto pokazujemy, jak poruszać się na specyficznym włoskim rynku. To wiedza kluczowa dla uzyskania przewagi konkurencyjnej – mówi Piotr Jabłoński, Dyrektor Departamentu Finansowania Handlu BNP Paribas Bank Polska.

W kolejnych rozdziałach, czytelnicy znajdą praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak wejść na włoski rynek i się na nim utrzymać, z jakimi problemami przyjdzie im się mierzyć i jakie elementy włoskiej kultury biznesu mogą okazać się zaskakujące dla przedsiębiorcy znad Wisły. Poradnik kończy spis kontaktów przydatnych w nawiązywaniu relacji z włoskimi firmami oraz lista targów i imprez wystawienniczych.

Wydanie przewodnika to kolejny krok w ułatwianiu polskim przedsiębiorcom ekspansji zagranicznej w ramach Programu Handlu Zagranicznego. PHZ jest wspólną inicjatywą Banku BNP Paribas oraz koalicji partnerów: Bisnode Polska, PAIH, KUKE pod patronatem medialnym dziennika „Rzeczpospolita”. Program ma na celu wspieranie polskich małych i średnich przedsiębiorstw a także dużych firm w ekspansji na rynki zagraniczne poprzez dostarczanie nowoczesnych narzędzi oraz wiarygodnej i rzetelnej informacji. Głównym obszarem działalności w ramach Programu Handlu Zagranicznego jest organizacja konferencji, na które jako prelegentów zapraszamy ciekawe osobowości (przedsiębiorcy, eksperci, praktycy), które dzielą się wiedzą i doświadczeniami z poszczególnych rynków zagranicznych.

Partnerami merytorycznymi przewodnika są Ambasada Włoch, Italian Trade Agency, Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce oraz Kancelaria DZP.

Rozmowy ekspertów dotyczącej rozwijania biznesu na rynku włoskim będzie można posłuchać również w podcaście na stronach BNP Paribas Talks oraz na kanale BNP Paribas Talks na Spotify.

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie